اتصالات جوشی چیست: اتصال جوشی از جمله قطعات و انواع اتصالات می باشد که در لوله کشی از آن استفاده می کنند و این اتصالات برای سایزهای بزرگ تر از دو اینچ کاربرد دارد. از این محصول در جای استفاده می کنند که در محل مورد نظر از طریق جوشکاری به لوله، وصل می شوند. از انواع اتصالات جوشی درزدار، مانیسمان، لوله و … برای موارد مختلفی از جمله: انشعاب گیری، تغییر جهت لوله، مسدود کردن لوله و تغییر سایز لوله استفاده می کنند. در ادامه این مقاله از فروشگاه اینترنتی آهن پرو شما را با این نوع اتصال بیشتر آشنا می کنیم.

اتصالات جوشی چیست؟

اتصالات جوشکاری از جمله اتصال های است که به صورت یک تکه بوده و با مواد گوناگون مانند استیل، آهن و فولادی ساخته می شود. اتصال را باید از جهت های گوناگون با لوله مطابقت داد که متریال و آلیاژ آن ها از جمله آن هاست. باید بین مواد ساخت لوله و اتصالات آن ها هماهنگی باشد.

برای نمونه اتصالاتی که دارای استاندارد ASTM A403 WP304 می باشد با لوله ای با استاندارد ASTM A312 T304 هماهنگی دارد. در غیر این صورت بین این قطعات ناهماهنگی وجود داشته و در زمان استفاده خسارت ایجاد می کند. ابعاد نیز از جمله مواردی است که نیاز به هماهنگی دارد به عنوان مثال اتصال 6 اینچی رده 40 با لوله 6 اینچی رده 40 هماهنگی دارد.

اتصالات مانیسمان چیست؟

اتصالات جوشی چیست؛ اتصالات جوشی بدون درز از لوله مانیسمان تولید شده است. لوله های مانیسمان به وسیله فشار و گرما به شکل گوناگون زانویی تبدیل شده و مانند اتصالات جوشی درزدار فاقد درز هستند. به دلیل نداشتن درز فاقد اختلال کمتری در انتقال سیالات بوده و در شرایط اضطرای دما و فشار بالا استفاده می شوند.

مزایای اتصالات جوشی چیست؟

انواع اتصالات جوشی لوله در برابر اتصال فلنجی و … دارای برتری و مزایای زیر است:

  1. اتصال ایمن و قوی بین لوله و انواع قطعات می باشد.
  2. نشتی وجود ندارد.
  3. قیمت اتصالات جوشی نسبت به اتصال های دیگر کمتر بوده و متریال کمتری در ساخت آن استفاده می شود.
  4. نیاز به سرویس دوره ای کوتاه مدت ندارد.
  5. سطح اتصال یکنواخت بوده و اتصال با جوشکاری دارای افت فشار و اغتشاشات جریانی حداقلی می باشد.
  6. حمل و نقل آن آسان می باشد.
  7. نصب آن آسان بوده و مواد اولیه در ساخت آن باکیفیت و درجه یک است.
  8. هزینه نصب آن کمتر است.
  9. دارای ایمنی بیشتر و هزینه کمتری در اتصالات جوشی در برابر اتصالات دیگر می باشد.

انواع اتصال جوشی چیست؟

به طور کلی جوشی کردن اتصالات به لوله به این معنی می باشد که برای همیشه از نشت آن جلوگیری می شود. پیوستگی فلزی بین اتصال ها و خط های لوله، مقدار کشش مقاومتی سیستم لوله کشی را بیشتر می کند و تمامی لرزش ها در نقطه ارتباط را از بین می برد. در ادامه شما را با انواع آن آشنا می کنیم.

سه راهی جوشی

از جمله پرمصرف ترین اتصال های جوشی، سه راهی می باشد. کاربرد آن برای ایجاد انشعاب مساوی و غیرمساوی در خط لوله کشی است. برای چرخش با استفاده از جوشکاری دو طرف به لوله این محصول جوش داده می شوند.

زانویی 90 درجه جوشی

در ادامه مقاله اتصالات جوشی چیست، به معرفی زانویی 90 درجه می پردازیم. از جمله اتصالات جوشی می باشد که مانند مدل 45 درجه برای تغییر حرکت لوله استفاده می شود و برای مسیر لوله کشی با زاویه 90 درجه کاربرد دارند.

زانو جوشی 45 درجه

از طریق آن مسیر حرکت لوله تغییر داده می شود و برای مسیر لوله کشی با انحراف زاویه 45 درجه استفاده می شوند.

کپ جوشی

در میان انواع اتصالات جوشی چیست، توضیح می دهیم که از کپ ها برای انسداد و کور کردن مسیر لوله یا اتصال استفاده می کنند و به دو دسته کپ گود یا کاسه ای و کپ تخت یا پولکی دسته بندی می شوند.

تبدیل جوشی

از تبدیل ها برای رابطی به عنوان تغییر در سایز لوله های ارتباطی استفاده می کنند.یعنی لوله های با سایز گوناگون را به هم وصل کرده و تبدیل ها به دو دسته تبدیل هم مرکز و تبدیل غیر هم مرکز دسته بندی می شوند.

نتیجه گیری

انواع اتصال های جوشی به صورت یک دست با آلیاژهای گوناگون تولید می شوند. از انواع اتصالات جوشی لوله برای کاربردهای گوناگون از جمله: صنایع غذایی، صنایع تولید پلاستیک، صنایع مواد ساختمانی و ساختمان سازی استفاده می کنند. در این مطلب از فروشگاه آنلاین آهن پرو شما را با اتصالات جوشی چیست، ساخت اتصالات جوشی درزدار و مانیسمان آشنا کردیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس