ورق هاردوکس

ورق ضد سایش که با نام ورق هاردوکس نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع ورق‌های آلیاژی با میزان کربن بالا هستند که هر چه این میزان کربن افزایش پیدا کند، مقاومت ورق نیز در برابر ضربه و سایش نیز بیشتر خواهد شد. در واقع با توجه به اینکه ورق هاردوکس با گرید‌های مختلفی به تولید می‌رسند، دارای قیمتی متغیر از یکدیگر نیز خواهند بود. جهت اطلاع از قیمت ورق هاردوکس از طریق سایت آهن پرو و یا با شماره ۴۸۰۰۰۲۰۱-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و اقدام به خرید بهترین محصولات با مناسب‌ترین قیمت درب کارخانه نمائید.

توضیحات ورق هاردوکس

 

ورق ضد سایش چیست؟

ورق هاردوکس چیست؟ این ورق از دسته ورق‌هایی است که از آن‌ها برای ساخت قطعات مقاوم در برابر خوردگی استفاده می‌کنند. وجود ترکیباتی همچون منگنز و کربن در ترکیابت ساختاری این نمونه ورق‌های فولادی سبب افزایش مقاومت در برابر خوردگی گشته است. با توجه به اینکه از ورق ضد سایش در صنایع سنگین استفاده می‌کنند، باید این محصول با بالاترین درجه کیفی به تولید رسیده باشد تا دچار خسارات ناشی نشوید. این ورق الیاژی در برابر مواد خورنده مقاومت بسیار زیادی دارد و همچنین چندان نیز نمی‌توان میزان کربن را افزایش داد چرا که از قدرت مقاومت ورق ضد سایش کاسته خواهد شد.

مشخصات فنی ورق هاردوکس

میزان سختی ورق ضد سایش بر اساس برنیل تعیین می‌شود. در واقع برای سنجش میزان سختی ورق از یک گوی فولادی با جنس تنگستن کاربید، میزان فرورفتگی سطح ورق در برابر مواد تعیین می‌شود. در اصل این گوی دارای قطری برابر ۱۰ میلی‌متر است و نیروی آن نیز برابر ۳۰۰۰ کیلوگرم است که بدین صورت میزان سختی ورق مشخص می‌گردد.

وزن ورق هاردوکس

ورق ضد سایش یکی از انواع ورق‌های مقاومی هستند که با عناصر مختلفی به تولید می‌رسند. در واقع وجود ترکیباتی همچون کربن، فسفر، کروم، مولبیدن، نیکل و منگنز سبب بالا رفتن مقاومت هر گرید از این ورق فولادی گشته اند. همانطور که می‌دانید با بالا رفتن گرید ورق ضد سایش، نوع و میزان ترکیبات ورق نیز تغییر می‌کند که برای اندازه گیری وزن ورق هاردوکس می‌توانید حجم هر مقطع را در جرم حجمی محصول ضرب کنید.

در جدول زیر میزان ترکیبات شیمایی گرید‌های مختلف این ورق ضد سایش را قرار داده‌ایم که به صورت حدودی خواهید توانست وزن هر یک از انواع ورق‌ها را تخمین بزنید.

عنصر/ گرید برم٪ مولبیدن٪ نیکل٪ کروم٪ گوگرد٪ فسفر٪ منگنز٪ سیلیکون٪ کربن٪
400 0.004 0.6 1.5 1.4 0.01 0.025 1.6 0.7 0.32
450 0.003 0.04 0.1 0.1 0.004 0.015 1.3 0.25 0.18
500 0.005 0.6 1.5 1.5 0.01 0.02 1.6 0.7 0.3
550 0.004 0.6 1.4 1.4 0.01 0.02 1.3 0.5 0.37
600 0.005 0.7 2.5 1.2 0.01 0.015 1.4 0.7 0.47

فرمول محاسبه وزن ورق‌های فولادی:

سطح مقطع(میلی متر مربع) * طول(میلی متر) * چگالی * 1/ 100.000 = وزن(کیلو گرم)

انواع ورق هاردوکس

استاندارد ورق هاردوکس وابسته به ترکیبات شیمیایی که دارند است اما در اصل این استاندارد‌های ساختاری ثبت شده هستند و هر تولید کننده‌ای برای تولید هر نوع گرید ورق هاردوکس طبق استاندارد‌های ثبت شده جهانی پیش می‌رود. در واقع هر چه گرید و نوع ورق تغییر کند، قیمت ورق هاردوکس نیز کم و یا زیاد خواهد شد. در ادامه انواع ورق فولادی مقاوم در برابر سایش را معرفی کرده ایم:

ورق ضد سایش هاردوکس

از این ورق اغلب به دلیل مقاومت بالا در صنعت خودرو سازی و مهندسی استفاده می‌کنند که مقاومت بالا و جوش پذیری خوب سبب بکارگیری این ورق شده است. این نوع ورق با گرید‌های ۴۰۰، ۴۵۰ و ۵۰۰ برای ساخت صنایع داخلی کاربرد‌های زیادی دارند که قابلیت ماشین‌کاری، جوشکاری و شکل‌دهی بی نظیری دارند.

ورق ولدوکس WELDOX

ورق ولدوکس Weldox، یک نوع فولاد مهندسی پیشرفته است که توسط شرکت SSAB تولید می‌شو. این ورق از خانواده فولادهای ساختاری با خواص مکانیکی بالا است و برای استفاده در برنامه‌هایی که نیاز به مقاومت بالا در برابر خمش و ضربه دارند، مناسب هستند.

مهم‌ترین ویژگی ورق ضد سایش ولدوکس، مقاومت بالا در برابر خمش و ضربه است. این ورق‌ها از طریق فرآیندهای کنترل شده حرارت‌داده می‌شوند و دارای سختی بالا هستند. آنها معمولاً برای ساخت قطعاتی مانند قاب‌ها، ستون‌ها، پل‌ها، وسایل حمل و نقل سنگین، و غیره استفاده می‌شوند. ورق Weldox در برخی از صنایع مانند ساختمان، معدن، حمل و نقل، صنایع دریایی و برقراری امنیت استفاده می‌شود. همچنین قیمت ورق ولدوکس و سایر ورق‌های دیگر با توجه به نوع ساختاری که دارند، متفاوت از یکدیگر هستند.

ورق دورستات DUROSTAT

ورق دورستات Durostat نیز یک نوع فولاد مهندسی پیشرفته است که توسط شرکت SSAB تولید می‌شود. Durostat از خانواده فولادهای ساختاری با خواص مکانیکی بالا است و برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت بالا در برابر سایش و سایر زنگ زدگی‌ها دارند، مناسب هستند.

مهم‌ترین ویژگی ورق دورستات، مقاومت بالا در برابر سایش و زنگ زدگی است. این ورق‌ها از طریق فرآیندهای کنترل شده حرارت‌داده می‌شوند و دارای سختی بالا هستند. آنها معمولاً در برنامه‌هایی که تماس مستقیم با مواد سایشی، نقطه شدید یا محیط‌های خورنده و زنگ‌زا دارند، استفاده می‌شوند. برخی از کاربردهای معروف شامل قطعات ماشین‌آلاتی مانند دیسک‌ها، بسترهای نقاله، قطعات معدنی، ابزارهای برش، و غیره می‌شود.

ورق هاردوکس 450:

این ورق فولادی با خواص مکانیکی بالا و مقاومت فوق العاده در برابر سایش و ضربه ساخته شده اند. در واقع ویژگی اصلی ورق 450، مقاومت بسیار بالا در برابر سایش است. با افزایش سختی سطح و ساختار میکروسکوپی، این ورق توانایی مقاومت در برابر فشار و ضربه را بهبود می‌بخشد. همچنین، ورق هاردوکس 450 دارای ویژگی‌هایی مانند قابلیت جوشکاری، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر شکست و ترک‌خوردگی است.

ورق هاردوکس 450 معمولاً در برخی صنایع مانند معدن، ساخت و ساز، صنایع سیمان، بازیافت و صنعت برق استفاده می‌شود. این فولاد دارای ضربه پذیری ۵۰ ژول در دمای ۴۰- درجه سانتی‌گراد است و نسبت به گرید ۴۰۰ دارای چقرمگی و مقاومت بالاتری هستند. در واقع میزان سختی هاردوکس ۴۵۰ بین ۴۲۵ تا ۴۷۵ برنیل است.

ورق هاردوکس Hituf:

ورق هاردوکس Hituf یک نوع ورق ضد سایش با خصوصیات و ویژگی‌های ویژه است. Hituf یک برند و تجاری تابعیت شرکت SSAB Swedish Steel AB است و این ورق از جنس فولادی خاصی تولید می‌شود که به آن Hardox نیز معروف است.

ورق هاردوکس Hituf با استفاده از فولادی با ترکیب شیمیایی خاصی ساخته می‌شود که مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و ضربه دارد. این ورق به عنوان یک جایگزین مناسب برای برخی از جنس‌های فولادی دیگر در برنامه‌هایی که نیاز به مقاومت بالا در برابر سایش و ضربه دارند، استفاده می‌شود.

ویژگی‌های ورق Hituf شامل مقاومت بسیار بالا در برابر سایش، مقاومت در برابر ضربه، قابلیت جوشکاری، انعطاف‌پذیری و کارایی در شرایط سخت محیطی است. این ورق در برخی صنایع مانند معدن، ساخت و ساز، بازیافت، صنایع سیمان و صنعت برق استفاده می‌شود. از جمله ویژگی و خواص این ورق عبارتند از:

  1. تنش تسلیم 850 MPa
  2. درجه سختی از 310 تا 370 برینل

ورق ولدوکس

نام تجاری فولاد گالوانیزه SSAB ولدوکس نام دارد که این ورق از ولدوکس ۷۰۰ تا ۱۳۰۰ با ضخامت‌های ۴ تا ۱۴۰۰ میلی‌متر هستند و دارای قابلیت جوش پذیری بسیار خوبی نیز هستند.

برترین کارخانجات تولید کننده ورق هاردوکس در ایران

در ایران، تولیدکنندگان ورق هاردوکس Hardox، با توجه به استاندارد‌های جهانی بهترین محصولات را به تولید می‌رسانند که در ادامه برترین کارخانجات تولید کننده ورق هاردوکس در ایران را نام برده ایم. فروشگاه آهن پرو نیز به عنوان عامل فروش انواع ورق هاردوکس، ورق آلیاژی، انواع لوله و دیگر مصالح است که مناسب‌ترین قیمت را برای فروش مستقیم و بدون واسطه در نظر می‌گیرد.

فولاد مبارکه: این کارخانه، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در ایران است که ورق هاردوکس نیز تولید می‌کنند. آنها به صورت مستقیم از شرکت SSAB، تولیدکننده هاردوکس در سطح جهان، محصولات خود را تهیه می‌کنند.

فولاد خوزستان: این کارخانه نیز در زمینه تولید ورق‌ ضدسایش فعالیت می‌کند و محصولاتی مانند ورق‌ استنلس استیل و فولادهای ضدسایش را تولید می‌کنند.

مهم است به عنوان یک مشتری واقعی، قبل از خرید ورق هاردوکس، با تولیدکننده مربوطه تماس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که محصولات آنها با نیازها و استانداردهای موردنیاز شما سازگاری دارد یا خیر. همچنین قیمت‌ها و موجودی محصولات در طول زمان ممکن است تغییر کند، بنابراین پیشنهاد می‌شود با شماره ۴۸۰۰۰۲۰۱-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید تا اطلاعات دقیق و به‌روز قیمت‌ محصولات را دریافت کنید.

قیمت فولاد ضد سایش

از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت ورق هاردوکس میزان و درجه سختی هر گرید ورق است. در واقع هر چه عدد و میزان سختی ورق فولادی افزایش پیدا کند، قیمت محصول نیز افزایش پیدا خواهد کرد. دومین عامل موثر بر قیمت ورق هاردوکس جدا از نوع و گرید ورق، هزینه متریال مصرفی برای ساخت است که این هزینه روزانه و به صورت متغیر در حال تغییر است و هر چه ابعاد، طول، عرض و ضخامت محصول نیز کاهش یا افزایش پیدا کند، مستقیم روی قیمت آن نیز تاثیر گذار خواهد بود.

جهت خرید ورق هاردوکس به قیمت درب کارخانه، از طریق فروشگاه آهن پرو اقدام به خرید این دسته از آهن آلات نمائید و با پرداخت مناسب‌ترین هزینه، بهترین محصولات را خریداری کنید.

خرید ورق هاردوکس

برای خرید ورق هاردوکس، که یک نوع ورق فولادی ضد سایش و با خواص مکانیکی بالا است، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

مراجعه به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان معتبر: بهترین راه برای خرید ورق هاردوکس این است که به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان معتبر مراجعه کنید. بررسی بازار، مشخص کردن تولیدکنندگان معتبر و بررسی نمونه‌ها و شرایط فروش از جمله گام‌های مهم است. در واقع فروشگاه اینترنتی آهن پرو به دلیل فروش بالایی که در این زمینه دارند، وب‌سایت خود را نیز راه اندازی نموده‌اند تا بدین صورت بتوانید بدون واسطه و صرف وقت و هزینه اضافی، برترین محصولات را با قیمت درب کارخانه خریداری کنید.

مشاوره از متخصصین: در صورت نیاز، می‌توانید با مشاوره از متخصصین و کارشناسان فنی آهن پرو، در زمینه فلزات و مصالح ساختمانی، درباره ورق هاردوکس، مشخصات فنی و شرایط خرید صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

search
تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس