لوله های فولادی بدون درز نورد سرد اغلب قطر کمی دارند و لوله های فولادی بدون درز نورد گرم اغلب قطر زیادی دارند. دقت لوله نورد سرد بالاتر از لوله نورد گرم است و قیمت نیز از لوله بدون درز نورد گرم بالاتر است. اما آیا این موارد برای مقایسه این دو نوع ساختار لوله فولادی کافیست؟! خیر، در ادامه این مقاله از سایت اهن پرو همراه با ما باشید تا به مقایسه و بررسی کامل لوله مانیسمان بدون درز بپردازیم.

مزایا و معایب لوله فولادی بدون درز مانیسمان:

لوله فولادی بدون درز از دسته ورق فولادی ضد زنگ می باشد که خم شدن سرد، طراحی سرد و سایر مراحل طراحی سرد به آن داده شده و در اصل این لوله در دمای معمولی ساخته شده است. این دسته از لوله های بدون درز دارای مزایایی همچون سرعت شکل گیری سریع، بازدهی بالا و عدم آسیب رسانی به پوشش سطح می باشند که بدین طریق می توان آن ها را به شیوه و شکل های مختلفی ساخت که بدین طریق نیاز های فولاد ضد زنگ نورد سرد را برآورده می کنند.

در این نوع لوله ها سه نقطه اصلی وجود دارد یعنی اگر چه فرایند شکل گیری فشرده سازی پلاستیک داغ وجود نداشته باشد، در این بخش تولید تنش هایی وجود دارد که روی خصوصیات کلی و موضعی کمانش فولاد ضد زنگ تاثیر می گذارد. اغلب فولاد های ضد زنگ نورد سرد به این شکل هستند که در بخش باز هستند و سفتی پیچ خوردگی در آن کمتر می باشد و درکل در برابر پیچش ضعیف می باشند.

تفاوت لوله مانیسمان بدون درز نورد سرد و لوله بدون درز نورد گرم سرد:

  • لوله های سرد قابلیت خم شدن با دست را دارند که تا حداکثر ظرفیت خم می شوند اما لوله های گرم را نمی توان با دست خم کرد.
  • دقت لوله نورد سرد بالاتر از لوله نورد گرم است و قیمت نیز از لوله بدون درز نورد گرم بالاتر است.
  • اثرات فشار باقیمانده در این دو بسیار متفاوت است؛ بنابراین توزیع آن در هد (نقطه اتصال لوله) نیز متفاوت است. توزیع فشار باقیمانده در لوله‌های سرد جداره نازک منحنی است، اما توزیع فشار باقیمانده در لوله‌های گرم دستگاهی است.
  • لوله های فولادی بدون درز نورد سرد اغلب قطر کمی دارند و لوله های فولادی بدون درز نورد گرم اغلب قطر زیادی دارند.
  • سفتی پیچشی لوله های گرم بیشتر از لوله های سرد است. یا بهتر است بگوییم که مقاومت لوله های گرم در برابر فشار پیچشی بیشتر از مقاومت لوله های سرد است.
  • فولاد نورد سرد امکان کمانش جزئی بخش را فراهم می کند، به طوری که از ظرفیت باربری میله پس از کمانش می توان به طور کامل استفاده کرد. و فولاد نورد گرم اجازه کمانش موضعی مقطع را نمی دهد.
  • علل تنش های پسماند در فولادهای نورد گرم و نورد سرد متفاوت است، بنابراین توزیع بر روی سطح مقطع نیز بسیار متفاوت است. توزیع تنش پسماند بر روی مقطع فولاد دیواره نازک سرد شکل منحنی است، در حالی که توزیع تنش پسماند بر روی مقطع فولاد راه راه داغ یا فولاد جوش داده شده از نوع ریخته گری است.
  • سختی پیچشی آزاد فولاد نورد گرم بیشتر از فولاد نورد سرد است، بنابراین عملکرد پیچشی فولاد نورد گرم بهتر از فولاد نورد سرد است.
  • قطر بیرونی لوله بدون درز نورد گرم به طور کلی بزرگتر از 32 میلی متر است، ضخامت دیواره 2.5-75 میلی متر است، قطر لوله فولادی بدون درز نورد سرد می تواند به 6 میلی متر برسد، ضخامت دیواره می تواند به 0.25 میلی متر برسد، قطر خارجی نازک است.
  • لوله فولادی بدون درز نورد گرم دارای کالیبر بزرگتری نسبت به لوله فولادی بدون درز نورد سرد است و سطح آن دارای مقیاس آشکار یا زنگ قرمز است.

فرآیند تکنولوژیکی لوله های بدون درز نورد سرد و گرم:

لوله فولادی بدون درز نورد گرم

شمش گرد → گرمایش → سوراخ → اکستروژن → اندازه → نورد گرم → خنک کننده → صاف کردن → تست هیدرواستاتیک → تایید → ذخیره سازی

لوله فولادی بدون درز نورد سرد

شمش گرد → گرمایش → سوراخ → بازپخت → ترشی → آنویت → نورد سرد → گرمایش → صاف کردن → تست هیدرواستاتیک → تایید → ذخیره سازی

نتیجه گیری:

همانطور که مشاهده کردید لوله های بدون درز نورد گرم و سرد تفاوت های بسیار زیادی دارند که هر کدام را برای صنایع مختلفی به کار می گیرند. شما می توانید برای خرید لوله مانیسمان بدون درز با مجموعه اهن پرو در تماس باشید. در صورت رضایت از این مقاله با عنوان مقایسه لوله فولادی بدون درز مانیسمان نورد سرد و لوله بدون درز فولادی نورد گرم، نظرات و انتقادات خود را در قسمت کامنت ها با دیگران به اشتراک بگذارید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس