لوله فولادی گالوانیزه نوعی از لوله فولاد کربنی است که با یک لایه محافظ روی پوشانده شده است. لوله فولادی گالوانیزه شامل دو نوع لوله گالوانیزه گرم و لوله فولادی گالوانیزه سرد می باشد. لایه گالوانیزه عملکرد ضد خوردگی لوله فولادی را تقویت می کند و لایه روی به عنوان یک لایه قربانی عمل می کند. گالوانیزه گرم نوعی گالوانیزه است.

ین فرآیند پوشش آهن و فولاد با روی است که هنگام غوطه ور کردن فلز در حمام روی مذاب در دمای حدود 450 درجه سانتیگراد (842 درجه فارنهایت) با سطح فلز پایه آلیاژ می شود. در ادامه این مطلب از سایت آهن پرو شما را با وزن، انواع، قیمت لوله گالوانیزه سبک، 16، سنگین، 21 و 2 اینچ آشنا می کنیم.

لوله گالوانیزه گرم چیست؟

لوله فولادی گالوانیزه گرم در فرآیند تولید خود از طریق غوطه‌ور کردن لوله در مایع روی با دمای 500 درجه سانتیگراد و ساخت لایه روی متصل به سطح فولاد موجب ضد خوردگی لوله می شود.

گالوانیزه گرم نوعی عملیات ضد خوردگی موثر است که در انواع محصولات ساختاری فولادی استفاده می شود. از سال 1836 که فرانسه برای اولین بار از گالوانیزه گرم در صنعت استفاده کرد، بیش از 180 سال گذشته است. با این حال، به دنبال توسعه فولاد نورد سرد، در دهه های اخیر توسعه زیادی یافته است. با انتقال ولتاژ بالا، حمل و نقل، ارتباطات، محصولات حفاظتی نیاز به استانداردهای بالاتری دارند، فروش لوله گالوانیزه گرم در بین انواع لوله گالوانیزه حال افزایش است.

مراحل ساخت لوله های گالوانیزه گرم

گالوانیزه گرم (HDG) فرآیند پوشش دادن آهن، فولاد یا مواد آهنی با لایه ای از روی است. این کار با عبور فلز از روی مذاب در دمای 860 درجه فارنهایت (460 درجه سانتیگراد) برای تشکیل کربنات روی (ZNC03) انجام می شود.

کربنات روی ماده ای قوی است که از فولاد محافظت می کند و در بسیاری از شرایط می تواند از خوردگی جلوگیری کند. تولید لوله گالوانیزه گرم را می توان ارزان و در دسته های بزرگ انجام داد.

آماده سازی

واکنش گالوانیزه فقط روی یک سطح تمیز شیمیایی رخ می دهد، بنابراین اولین مرحله از فرآیند شامل حذف آلودگی است. ابتدا فلز با استفاده از محلول سوزاننده چربی زدایی می شود و سپس در اسید هیدروکلریک غوطه ور می شود تا زنگ زدگی، رسوب آسیاب، سرباره جوشکاری، رنگ و گریس از بین برود. سپس شستشو و غوطه ور شدن در محلول شار، که معمولاً حدود 30 درصد کلرید آمونیوم روی است.

گالوانیزه کردن

لوله گالوانیزه گرم: هنگامی که آهن تمیز یا جزء فولاد در روی مذاب فرو می‌رود (در دمای 842 درجه فارنهایت (450 درجه سانتیگراد))، لایه‌های آلیاژ روی-آهن در نتیجه واکنش متالورژیکی بین آهن و روی تشکیل می‌شوند. هنگامی که مواد از حمام گالوانیزه بیرون کشیده می شود، یک لایه روی مذاب در بالای لایه آلیاژی وجود دارد. زمانی که خنک می شود، ظاهری درخشان و براق مرتبط با محصولات گالوانیزه دارد.

بازرسی

پس از گالوانیزه کردن، مواد پوشش داده شده از نظر ضخامت پوشش و ظاهر پوشش بررسی می شوند. برای تعیین ضخامت، یکنواختی، چسبندگی و ظاهر پوشش روی، ممکن است انواع آزمایشات فیزیکی و آزمایشگاهی ساده انجام شود.

مزایای لوله گالوانیزه گرم (HDG)

به دلیل گالوانیزه بودن، لوله ها از زنگ زدگی و خوردگی محافظت می شود. فولاد پس از برهمکنش با آب یا رطوبت هوا به مرور زمان زنگ می زند. با افزودن یک پوشش روی به لوله، لوله های گرد فولادی گالوانیزه بسیار کندتر خورده می شوند و عمر لوله شما را افزایش می دهند. علاوه بر این، انواع لوله گالوانیزه گرم دارای مزیت های زیر است:

  • هزینه کمتر نسبت به فولاد ضد زنگ
  • کمترین هزینه بلند مدت
  • عملکرد قابل اعتماد
  • مقاومت عالی در برابر آسیب های مکانیکی

جان کلام

لوله فولادی گالوانیزه گرم عمر طولانی دارد. اما در شرایط مختلف طول عمر استفاده متفاوت است. به طور کلی، 13 سال در منطقه صنعتی سنگین، 50 سال برای محیط اقیانوس، 104 سال در حومه، 30 سال در شهر. در واقع گالوانیزه نقش ضد زنگ را ایفا کرده است.

فرآیند گالوانیزه گرم مخصوصاً برای انواع اسیدهای قوی، مه قلیایی و سایر شرایط خورنده قوی مناسب است. مزایای این روش اقتصادی بودن آن است. می توان آن را به سرعت و به اشکال پیچیده انجام داد. با این حال، پوشش نهایی می تواند نسبت به سایر فرآیندهای گالوانیزه ناسازگار باشد. در این مطلب در مورد لوله گالوانیزه گرم توضیح دادیم. برای اطلاع از قیمت لوله گالوانیزه سنگین، سبک، 16، 2 اینچ و 21 به سایت آهن پرو مراجعه کنید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس