لوله مانیسمان یکی از لوله های مهم و پر کاربرد در پروژه های عمرانی و ساختمانی می باشد. این محصول برای اولین بار در اواخر سال 1950 در دوسلدورف آلمان به وسیله برادران مانیسمان اختراع شد. روش تولید و ساخت این لوله ها به شکلی است که هیچ گونه درز و نقطه جوشی در آن دیده نمی شود. همچنین استحکام و مقاومت بالای آن سبب شده است که تولید و مصرف آن در دنیا افزایش یابد. در ادامه این مقاله از سایت اهن پرو با ما همراه باشید تا شما را به طور کامل با مشخصات فنی و کاربرد لوله مانیسمان بیشتر آشنا کنیم.

لوله مانیسمان چیست؟

برای درک کاربردها و عملکردهای مختلف لوله های بدون درز، اجازه دهید ابتدا بفهمیم که لوله های بدون درز مانیسمان چیست؟ لوله های بدون درز نوعی لوله مانیسمان هستند که در گروه لوله های فولادی قرار می گیرند. فرآیند تولید لوله های بدون درز مانیسمان هیچ تفاوتی با لوله های فولادی ندارد. از آنجایی که لوله ‌های بدون درز اغلب در دماهای بالا و تحت شرایط فشار بالا کار می‌کنند، عمدتاً برای ساخت لوله‌های هیدرولیک، لوله‌های مکانیکی، لوله‌های سوپرهیتر، لوله‌های راهنمای بخار، لوله‌های بخاری و غیره استفاده می‌ شوند.

*برای اطلاع کامل از «لوله مانیسمان چیست» روی لینک کلیک کنید.*

تولید لوله های بدون درز مانیسمان:

فرآیند تولید لوله های بدون درز را می توان به دو دسته لوله های بویلر عمومی و لوله های دیگ بخار فشار قوی طبقه بندی کرد. طبقه بندی، بر اساس استفاده از دما انجام می شود. لوله های بدون درز اغلب در دماهای بسیار بالا عمل می کنند و از فشار استفاده می شود. نکته قابل توجه این است که لوله مانیسمان، در برابر خوردگی و اکسیداسیون بسیار مقاوم بوده و از پایداری ساختاری بالایی برخوردار می باشد.

مشخصات فنی لوله مانیسمان:

لوله مانیسمان با ضخامت های مختلفی به تولید می رسد که در اصل رده نامیده می شوند که به معنایی دیگر سایز بندی لوله های مانیسمان متفاوت هستند. از جمله رده های مطرح لوله مانیسمان که هر کدام در صنایع مختلف نیز کاربرد دارند، لوله مانیسمان رده 20، 40، 60، 80، 120 و 180 می باشد که در ادامه به بیان ویژگی های هر یک خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی لوله مانیسمان رده 20:

از دسته انواع لوله مانیسمان که با فروش بالایی رو به رو است، لوله مانیسمان رده 20 می باشد که از این نوع لوله برای گاز کشی ساختمان به صورت توکار استفاده می کنند. از اتصالات لوله بدون درز رده ۲۰ باید برای لوله مانیسمان های رده ۲۰ نیز استفاده نمود.

در آیین نامه نظام مهندسی کشور نیز ذکر شده است که باید در ساختمان های ۵ طبقه از لوله مانیسمان رده 20 استفاده شود چرا که در صورت اتفاقاتی همچون زلزله، نشت و تخریب ساختمان ها این نوع لوله های مانیسمان مانع بروز آسیب های جدی مانند ترک و یا شکاف خواهند شد که در پی به وجود آمدن چنین اتفاقاتی حوادثی همچون آتش سوزی پیش نمی آید.

لوله های بدون درز کجا استفاده می شوند؟

لوله های بدون درز به طور گسترده برای اهداف مختلف در صنایع مختلف استفاده می شود. برخی از کاربردهای اولیه لوله های بدون درز شامل موارد زیر است:

  • ساخت لوله های دیواری، لوله های آب جوش مورد استفاده در ماشین های بخار و آبفشان ها و لوله های بخار فوق گرم می باشد.
  • این لوله ها همچنین در لوله های بخار در دیگ های لوکوموتیو، لوله های قوسی و لوله های دود در کارخانه های غول پیکر استفاده می شود.
  • این لوله ها همچنین در ساخت لوله های سوپرهیتینگ، لوله های گرمایش مجدد، لوله های بخار، مجاری هوا و غیره کاربرد زیادی دارند.
  • اینها در نیروگاه های بزرگ تقاضای زیادی دارند و برای نگهداری دیگ های فشار قوی و فشار بالا استفاده می شوند.
  • تقاضا برای لوله های بدون درز افزایش یافته است؛ زیرا آنها بسیار رایج در صنایع بزرگ استفاده می شوند. به عنوان مثال در صنعت ساختمان و صنعت حمل و نقل لوله های مانیسمان بدون درز کاربردهای مختلفی دارند.
  • لوله فولادی بدون درز عمدتاً برای انتقال سیالات و گازهای رایج مانند آب، گاز طبیعی، مواد زائد و هوا استفاده می شود.
  • لوله ها معمولاً در چندین اتمسفر پرفشار و خورنده بالا مانند صنعت نفت و گاز، صنعت تولید برق و حوزه داروسازی نیز مورد نیاز هستند.

ویژگی های لوله مانیسمان:

  • آنها می توانند بدون زحمت یک جو خورنده را تحمل کنند؛
  • آنها با تحمل ابعادی بالا طراحی شده اند؛
  • آنها نرمال و معتدل می شوند؛
  • آنها به راحتی می توانند دمای بالا، فشار و سختی را تحمل کنند.

نتیجه گیری:

لوله های مانیسمان در درجه اول توسط بسیاری از صنایع مانند: صنایع پتروشیمی، کشتی سازی و دیگ بخار برای بسیاری از فرآیندهای پیچیده تبادل حرارتی استفاده می شود. با دانستن بسیاری از عملکردهای لوله های بدون درز، صنایع می توانند به طور مداوم به پیشرفت های تکنولوژیکی زیادی برای بهبود مواد و استفاده از آن به روش های بی سابقه تری دست یابند. شما نیز اگر از امکانات و کاربرد های این محصول حیرت زده شدید، همین الان می توانید با کارشناسان مجموعه آهن پرو تماس بگیرید و خرید لوله مانیسمان را به صورت اینترنتی انجام دهید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس