لوله های مورد استفاده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از نوع خاص با ویژگی های منحصر به فرد هستند. به طور کلی سه نوع لوله از جمله انواع لوله های صنعت نفت و گاز است که مورد استفاده قرار می گیرد: لوله های بدون درز، لوله های ERW و لوله های LSAW.

همه این نوع محصولات در انواع کلاس لوله های فولادی و درجه های زیادی موجود هستند. یک لوله بدون درز بدون ایجاد جوش و با تشکیل یک شمش فولادی سخت بر روی یک میله کوبنده ساخته می شود. لوله های جوشی با اعمال فرآیندهایی مانند برش، خمش و جوش نهایی سیم پیچ ها یا صفحات تولید می شوند. در ادامه از این مطلب از سایت آهن پرو شما را با انواع لوله های انتقال گاز و پتروشیمی آشنا می کنیم.

انواع لوله های مورد استفاده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ها چیست؟

خطوط لوله مورد استفاده در صنعت نفت و گاز استثنایی هستند و خرید آن به عوامل مختلفی بستگی دار. برای مثال به عنوان چیزی که باید از طریق لوله های پتروشیمی ارسال شود، و اینکه آیا آن از قلمرو کاربرد بالادست، میان دست یا پایین دست است. سیستم کانال های انتقال نفت و گاز در کشور در سراسر جهان و در نتیجه قابل توجه است. انواع لوله های انتقال گاز و نفت را در ادامه به شما معرفی می کنیم.

لوله بدون درز؛ بهترین لوله های مورد استفاده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

لوله های بدون درز از طریق بدون درز جوش تولید می شوند. این لوله‌ها از شمش‌های فولادی تولید می‌شوند که برای ایجاد بخش لوله‌ای، گرم شده و سوراخ می‌شوند. لوله های بدون درز برای اهداف مختلف در صنعت نفت و گاز مانند عملیات بالادستی، عملیات میانی مانند حمل و توزیع سیالات مختلف مانند نفت، گاز، دوغاب، بخار و اسیدها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در عملیات پایین دستی مانند لوله کشی فرآیند برای پالایش نفت و گاز در محصولات ثانویه استفاده می شود. لوله های بدون درز برای استفاده در کاربردهای عمومی لوله کشی در این صنعت مناسب هستند.

انواع لوله های بدون درز مورد استفاده در صنعت نفت و گاز عبارتند از:

  • لوله های بدون درز کربن فولادی در گریدهایی مانند ASTM A106، A333، A53 و API 5L.
  • لوله های بدون درز فولاد آلیاژی کروم-مولی در گریدهایی مانند ASTM A335 درجه P5 تا P91 برای کاربردهای دما و فشار بالا.
  • لوله های بدون درز فولادی ضد زنگ در سری 300 و 400 ASTM A312 مانند 304، 316، 321 و 347.
  • لوله های بدون درز دوبلکس و فوق دوبلکس در ASTM A790/A928 با ساختار فریتی و آستنیتی دوبل.
  • لوله های بدون درز در آلیاژهای نیکل مختلف مانند Inconel، Hastelloy، Cupronickel، Monel و Nickel موجود هستند.

لوله ERW (جوشکاری مقاومتی الکتریکی)

لوله های مورد استفاده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی: لوله های ERW با استفاده از کویل های فولادی تولید می شوند. این لوله‌ها با استفاده از سیم‌پیچ‌هایی شکل می‌گیرند که بدون سیم پیچ، صیقل داده می‌شوند، بریده می‌شوند و سپس با تراز کردن دو لبه آن به صورت الکتریکی به شکل لوله در می‌آیند. این لوله ها در اندازه های مختلف بین 1/2 تا 20 اینچ قابل تهیه هستند.

لوله های ERW در مواد مختلفی مانند فولاد کربنی مانند ASTM A53 و فولاد ضد زنگ مانند ASTM A312 در دسترس هستند. با در نظر گرفتن نرخ و عملکرد، لوله های ERW جایگزین مناسبی برای نوع لوله های بدون درز هستند.

لوله LSAW

لوله LSAW ساخته شده با جوش زیر آب و فرآیند برش، خمش و جوشکاری صفحات فولادی به عنوان لوله های مورد استفاده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است. لوله های LSAW در مقایسه با لوله های دیگر در محدوده حداکثر اندازه موجود هستند. این لوله ها بین 16 تا 24 اینچ در دسترس هستند اما برای خطوط لوله بیش از 24 اینچ نیز مناسب هستند. لوله های LSAW به دو نوع اصلی دسته بندی می شوند. یکی از آن ها طولی است که شامل یک یا دو درز مستقیم جوش است و دیگری نوع مارپیچی است که شامل HSAW، SSAW یا SAWL است.

این محصول از جمله انواع لوله های صنعت است که دارای یک جوش مشترک در سمت داخلی و همچنین قسمت بیرونی لوله دارند. اما لوله های LSAW تنها دارای یک جوش درز در پوشش خارجی لوله هستند. لوله‌های LSAW با داشتن قطر لوله نفت بزرگ API 5L برای انتقال هیدروکربن‌ها به فواصل طولانی در صنعت نفت و گاز استفاده می‌شوند. لوله های جوش مارپیچ HSAW یا SSAW در صنعت نفت و گاز کاربرد چندانی ندارند.

نتیجه گیری

از جمله انواع لوله های پتروشیمی، انتقال گاز و صنعت نفت می توان به لوله های بدون درز، ERW (جوشکاری با مقاومت الکتریکی) و LSAW (جوشکاری زیرپودری طولی) اشاره کرد. یک لوله بدون درز با کشیدن یک شمش فولادی جامد از طریق یک میله سوراخ ساخته می شود. لوله های جوش داده شده توسط برش، خمش، کویل های جوشکاری (ERW) یا صفحات فولادی (LSAW) تولید می شوند. بسیار متشکریم که تا پایان مطلب لوله های مورد استفاده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از سایت آهن پرو ما را همراهی کردید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس