گرید لوله پلی اتیلن با توجه به چگالی، فرایند تولید و … به دسته بندی های گوناگونی تقسیم می شود. پلی اتیلن مهم ترین پلاستیک در دنیاست که از پلیمریزاسیون مونومرهای خطی دارای گروه های وینیلی ساخته می شوند. یک مولکول پلی اتیلن زنجیر بلندی از اتم های کربن می باشد که به هر اتم کربن دو اتم هیدروژن چسبیده اند. پلی اتیلن از نظر تولید و مصرف در بین پلیمرها در بالاترین رتبه هستند. در ادامه این مطلب از سایت آهن پرو شما را با قیمت لوله پلی اتیلن p80، گرید p100 و جوشی و کرمانشاه آشنا می کنیم.

انواع گرید لوله پلی اتیلن چیست؟

اگر بخواهیم گریدهای پلی اتیلن PE100، PE80 و PE63 را در یک جمله ساده و کلی توضیح دهیم، باید بدانیم که PE63 به این معنی است که لوله پلی اتیلن مورد نظر قابلیت تحمل انتقال آب در دمای 20 درجه سانتیگراد تحت فشار 63* را دارد. 10^5 پاسکال، یعنی 63 اتمسفر برای 50 سال. یا وقتی می گوییم PE80 منظور این است که لوله پلی اتیلن مورد نظر می تواند انتقال آب را در دمای 20 درجه سانتیگراد تحت فشار 80 اتمسفر به مدت 50 سال و همین طور برای PE100 تحمل کند.

بنابراین، تفاوت لوله پلی اتیلن pe100 و pe80 به تأثیر تنش فرسایشی طولانی مدت اشاره می کنند. در ادامه شما را با گریدهای لوله پلی اتیلن آشنا می کنیم.

گرید لوله پلی اتیلن PE63

گرید پلی اتیلن PE63 در حال حاضر به دلیل عدم بازدهی هزینه منسوخ شده است زیرا چگالی این گرید نسبت به سایر گریدهای پلی اتیلن کمتر است و از آن جایی که چگالی و حجم رابطه معکوس دارند، لوله پلی اتیلن تولید شده توسط این گرید حجیم تر و ضخیم تر است. مواد بیشتری مصرف می شود که به طور طبیعی برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان قابل توجیه نیست.

لوله پلی اتیلن pe80

گرید لوله پلی اتیلن PE80 از زمانی که تولیدکنندگان شاهد کاهش ضخامت و افزایش چگالی بودند، محبوبیت پیدا کرد، بنابراین می‌توانستند لوله‌های پلی اتیلن را با هزینه کمتر و با فشار و فشار بیشتر تولید کنند.

پلی اتیلن گرید pe100

پلی اتیلن گرید PE100 یکی از جدیدترین انواع مواد پلی اتیلن می باشد که با کیفیت ترین آن ها نیز می باشد. این نوع می توانند فشار شدید را در ضخامت کمتری تحمل کنند که حتی می تواند در برابر پرتوهای فرابنفش غیرقابل تصور با هزینه تولید کمتر مقاومت کند.

با توجه به موارد فوق، لازم به ذکر است که زمانی که سازنده لوله و اتصالات پلی اتیلن، گرید لوله پلی اتیلن PE100 را به مشتریان متقاضی گرید PE80 توصیه می کند، نه تنها سلایق مشتری را نقض نمی کند، بلکه محصولی بهتر، بادوام تر و باکیفیت تر است. که مقرون به صرفه تر است. در واقع تولید کننده با این کار به اصول مشتری مداری پایبند است. خواص لوله پلی اتیلن و HDPE PE100 شامل موارد زیر است:

  1. حداقل مقاومت مورد نیاز (MRS): 10.0 مگاپاسکال (1450 psi)
  2. فشار پایه طراحی هیدرواستاتیک (HDB): 1600 psi (11 MPa)
  3. مقاومت فشاری مجاز: 7.93 مگاپاسکال
  4. استحکام کششی گرید لوله پلی اتیلن 100 در بازده: 23 مگاپاسکال
  5. کشیدگی در زمان شکست: > 600٪
  6. مدول الاستیسیته (50 سال): 200 مگاپاسکال
  7. مدول خمشی: 1000 مگاپاسکال
  8. نسبت پواسون: 0.45
  9. ضریب انبساط حرارتی: 1.3 x 10-4 ° C-1

مقاله پیشنهادی: لوله گلخانه ای پلی اتیلن

خواص شیمیایی گریدهای پلی اتیلن (PE)

  • عدم جذب آب
  • چاپ پذیری در صورت اصلاح
  • پایداری شیمیایی بالا
  • نفوذپذیری کم گازهای قطبی و بخار آب
  • عبور پذیری بالای اکسیژن و دی اکسید کربن
  • انواع گرید لوله پلی اتیلن دارای هیدروکربن غیرقطبی و اشباع با جرم مولکولی بالا دارای خواص شیمیایی مشابه پارافین می باشد.
  • داشتن شکل بلوری به دلیل تقارن ساختاری (افزایش چگالی و پایداری مکانیکی و شیمیایی با افزایش بلورینگی)
  • حلالیت در هیدروکربن های آروماتیک مثل تولوئن و زایلن یا حلال های کلرینه از جمله تری کلرواتان یا تری کلروبنزن در دماهای بالاتر از دمای محیط اطراف

نتیجه گیری

لوله های پلی اتیلن را می توان در محدوده دمایی -40 تا 60 درجه سانتیگراد با توجه به تغییر فشار کاری استفاده کرد. به طور معمول، مشخصات استاندارد کلاس شناسایی لوله HDPE  براساس کلاس فشار اسمی – PN – تا PN 20 یا 20 بار است. لوله PE را می توان بر اساس مواد مورد استفاده به لوله پلی اتیلن p80 و گرید pe100 و pe63 تقسیم بندی می شود. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی آهن پرو شما را با قیمت لوله پلی اتیلن جوشی و کرمانشاه و تفاوت لوله پلی اتیلن p100 و p80 و انواع گرید لوله پلی اتیلن آشنا کردیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس