یکی از ویژگی هایی که سبب شده تا لوله مانیسمان بدون درز با توجه به قیمت بالایی که دارد مورد توجه عموم قرار بگیرد، کیفیت و استاندارد های لوله مانیسمان است. استفاده لوله مانیسمان در صنایعی حساسی همچون خطوط انتقال نفت و گاز کاربرد دارند که بحث استاندارد لوله مانیسمان است در زمان خرید لوله مانیسمان اهمیت زیادی پیدا می‌کند که بدان باید توجه زیادی داشته باشید. جهت اطلاع از قیمت لوله مانیسمان می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی آهن پرو اقدام به خرید لوله سیاه بدون درز نمائید.

لوله مانیسمان چیست؟

قبل از اینکه به بررسی استاندارد های لوله مانیسمان بپردازیم در گام اول به چیستی لوله مانیسمان می‌پردازیم؛ لوله مانیسمان نوعی از لوله های فولادی است که از شمش فولادی ساخته می‌شود و می‌توانید مراحل تولید دقیق آن را در مقاله تاریخچه لوله مانیسمان مشاهده کنید. بر اساس ساختار و طرز تولید این محصول ویژگی شامل حال لوله مانیسمان می‌شود که آن را به نسبت تمامی لوله ها متفاوت می‌کند، این ویژگی موردی نیست به جز بدون درز و جوش بودن لوله مانیسمان، همین ویژگی باعث افزایش چشمگیر مقاومت لوله در برابر دما و فشار زیاد است.

*برای اطلاع کامل از «لوله مانیسمان چیست» روی لینک کلیک بزنید.*

انواع لوله مانیسمان

لوله مانیسمان به واسطه استفاده گسترده ای که در صنایع مختلف و حالات گوناگون دارند دارای رده های مختلف هستند تا در همه ی موارد ایده آل استفاده را به وجود بیاورد. از رایج ترین رده های لوله مانیسمان می‌توان به لوله مانیسمان رده 80 و لوله مانیسمان رده 40 اشاره کرد. البته لوله های مانیسمان سبک همچون رده 20 نیز وجود دارد و لوله های مانیسمان سنگین هم همچون رده 160 داریم که هر کدام در زمینه خاص خود کاربرد دارند و تقریبا برای انواع لوله مانیسمان، استاندارد های لوله مانیسمان خاص و منحصر به آن رده ای وجود دارد.

استاندارد های لوله مانیسمان

لوله سیاه بدون درز سایز های گوناگونی دارد که هر کدام در زمینه ای کاربرد دارند که در ادامه به تعدادی از آنها می‌پردازیم. با توجه به استاندارد های لوله درزدار شما می‌توانید بهترین نوع لوله را با توجه به نوع کاربردی که دارید خریداری نمائید.

استاندارد ASTM لوله مانیسمان

استاندارد ASTM در لوله سیاه بدون درز در اصل در مورد آلیاژ لوله مانیسمان است. جدول استاندارد لوله های مانیسمان به شما کمک زیادی می‌کند تا بهترین لوله بدون درز را انتخاب و خریداری کنید. این استاندارد شامل ۱۲۰۰۰ نوع استاندارد مختلف است که بیش از ۱۰ مورد آن استاندارد ها به لوله مانیسمان مرتبط است که این نوع استاندارد شامل لوله ها و یک استاندارد معتبر جهانی است.

این استاندارد بر بخش آلیاژ لوله مانیسمان تمرکز دارد. از مهم ترین استاندارد لوله مانیسمان بر اساس استاندارد ASTM می‌توان به ASTM A53 و ASTM A106 اشاره کرد، بر اساس این دو استاندارد لوله های A53 برای مواردی که فشار انتقال مواد کم است کاربرد دارد و در مقابل آن لوله A106 برای مواردی که دما و فشار ماده در حال انتقال با لوله مانیسمان بالا است کاربرد دارد.

برای انتقال بخار، هوا، آب و نفت از این استاندارد لوله مانیسمان استفاده می‌کنند. از لوله A106 برای پروژه هایی خاص تر استفاده کرده و مواد با فشار و حرارت بالا را نمی‌توان با هر نوع لوله ای انتقال داد اما این استاندارد مناسب این دسته از کار‌ها است.

استاندارد ASME

یکی دیگر از استاندارد های لوله مانیسمان، مجموعه استاندارد های ASME می‌شوند. این نوع استاندارد نیز به غیر از لوله مانیسمان برای موارد دیگر نیز در دل خود قواعد تعریف شده ای دارد.

جدول تحمل فشار لوله های فولادی نیز استاندارد های مختلفی را تعریف کرده اند که طبق آن استاندارد های عمده مصارفتان مشخص می‌گردند. استاندار ASME انجمن مهندسان آمریکا برای دیگ های بخار و مخازن تحت فشار تعریف نمودند و به این دلیل که لوله مانیسمان از دسته لوله های مناسب برای استفاده در دما و فشار بالا هستند، این استاندارد لوله مانیسمان مناسب استفاده در این شرایط هستند.

استاندارد ASME لوله مانیسمان شباهت زیادی با استاندارد ASTM دارد. استانداردASME B36.10 برای دما و فشار های بالا و پایین است و مشخص کننده این مورد هستند که هر یک دارای چه ضخامتی هستند. قیمت لوله مانیسمان نیز بر اساس استاندارد های موجود تخمین زده می‌شوند.

استاندارد DIN لوله مانیسمان

این استاندارد یکی دیگر از استاندارد های لوله مانیسمان است که این استاندارد برگرفته از تجربه و نتیجه گیری های کارشناسان در اتحادیه اروپا است و نوعی استاندارد است که افراد مختلف می‌توانند با ثبت اسناد و مدارک علمی و معتبر به آن بی افزایند و استانداری جدید به آن اضافه کنند. یکی از استاندارد های DIN مورد DIN2448 است که مخصوص لوله های مانیسمان طراحی شده است و تمرکز ویژه ای روی ابعاد لوله مانیسمان دارد.

این استاندارد نوعی حالت منبع باز دارد به این شکل که تمام افراد می‌توانند با ارائه مستندات جامع و کامل که مورد ارزیابی مهندسین قرار بگیرد و تایید دریافت کند را ارائه دهند تا استانداردی جدید برای مجموعه استاندارد های DIN ارائه شود. یکی دیگر از نکات مرتبط با این استاندارد این است که صرفا برای لوله مانیسمان نیست  و برای انواع دیگر لوله نیز مواردی را به عنوان استاندارد دارد.

استاندارد API

چهارمین استاندارد لوله مانیسمان، استاندارد API است که با محوریت صنعت نفت و گاز هستند. یکی از عمده کاربرد های لوله مانیسمان در صنعت نفت و گاز می‌باشد، از این رو حفظ این استاندارد ها برای لوله مانیسمان اهمیت دارد.

استاندارد های لوله درزدار دارای انواع مختلفی از سایز و قطر بندی هستند که استاندارد API برای صنعت نفت و گاز است. دلیل استفاده از لوله مانیسمان با استاندارد API این است که در صنعت نفت و گاز، مواد اشتعال پذیر و خطرناک از داخل لوله ها جا به جا می‌شوند و به همین دلیل این استاندارد لوله مانیسمان توانسته بازخورد خیلی خوبی از خود در صنعت نشان دهد. استاندارد API 5L از جمله استاندارد هایی است که در ساخت لوله مانیسمان کاربرد داشته است.

در اصل استاندار لوله مانیسمان API ابعاد مخصوص به خود را ندارد و در اصل تمرکزش روی ابعادی خاص نمی‌باشد بلکه برای ساخت این لوله فولادی بدون درز API سعی شده است تا ایمنی افزایش پیدا کرده و قیمت آن نیز از نظر اقتصادی مناسب باشد.

سایز لوله بدون درز فولادی

سایز بندی لوله های مانیسمان بر اساس استاندارد لوله مانیسمان انجام می‌شود که این استاندارد ها جهانی بوده اند و به همین دلیل باید برای خرید لوله بدون درز فولادی باید حتما توجه داشته باشید که از مراکز معتبر اقدام به خرید نمائید چرا که حفظ سایز و استاندارد ها سبب تولید لوله مانیسمان با کیفیتی بالا می‌شود. سایز لوله های فلزی نیز بر اساس استاندارد (IPS) Iron pipe size طراحی شده است.

سایز های بیان شده این استاندارد بیان کننده قطر تقریبی لوله بر حسب اینچ می‌باشند که یک لوله ips8 دارای قطر داخلی ۶ اینچ بوده و در اصل کاربران لوله ها را تنها با یک سایز مشخص می‌شناسند. در اصل ابتدا لوله های تولید شده با هر سایزی دارای یک ضخامت مشخص نیز بودند که به ضخامت استاندارد STD نیز معروف بودند.

کاربرد های لوله مانیسمان

لوله مانیسمان به واسطه ویژگی های که بالا تر از آن گفته شد در صنایع حساس استفاده گسترده ای دارد، صنایعی نظیر خطوط انتقال نفت و گاز، کشتیرانی، خطوط انتقال مواد شیمیایی و… از این رو حفظ و کنترل استاندارد های لوله مانیسمان نیز اهمیت پیدا می‌کند. البته لازم به ذکر است لوله مانیسمان دارای رده های مختلفی است که هر رده به واسطه ویژگی هایی که دارد در موارد خاصی استفاده از آن پیشنهاد می‌شود.

 

نتیجه گیری

استاندارد در زمینه های صنعتی مورد توجه است، زیرا برای مثال شما تصور کنید که یک لوله مانیسمان به دلیل عدم داشتن کیفیت کافی  استاندارد های لازم در طی فرایند استفاده دچار مشکل در کارکرد و یا نشتی شود، همین مورد به ظاهر کوچک می‌تواند، دچار حجم زیادی از خسارت شود.

لوله فولادی بدون درز و یا همان لوله مانیسمان بدون درز از دسته انواع لوله های بدون درز و جوش می‌باشند که دارای استاندارد های مختلفی نیز هستند که این استاندارد ها مشخص کننده این هستند که هر یک از لوله ها برای چه صنایعی کاربرد دارند. سایز بندی لوله های مانیسمان متفاوت بوده و هر یک دارای قطری مختص به خود می‌باشند که شما می‌توانید ابعاد و سایز های لوله سیاه بدون درز را از طریق سایت آهن پرو مشاهده کرده و با کارشناسان فروش سایت در ارتباط باشید و نسبت به خرید لوله مانیسمان بدون واسطه اقدام نمائید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس