جدول سایز لوله آهنی از جمله موضوعاتی است که در این مقاله از وبسایت آهن پرو در مورد آن توضیح می دهیم. به توجه به کاربرد و اهمیت بالای لوله های فولادی در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، اطلاع داشتن از جدول سایز لوله ها به اینچ و میلیمتر، لوله فلزی و لوله مانیسمان مهم است. مسلما می دانید که از جمله عوامل تاثیر گذار بر قیمت لوله ها، سایز،ابعاد و جنس و نوع ساختار آن ها نیز می باشد که اهمیت زیادی نیز دارند که به همین دلیل شما از طریق فروشگاه اینترنتی آهن پرو می توانید نسبت به خرید مستقیم و بدون واسطه انواع لوله مانیسمان، لوله آهنی، لوله اسپیرال و استیل و… اقدام نمائید.

جدول سایز لوله های آهنی

جدول استاندارد رده لوله شامل ضخامت دیواره، رده، قطر، وزن و سایز اسمی لوله می شود. این نوع مشخصات موجب می شود تا شما رده لوله را به خوبی انتخاب نمایید. در صورتی که این عدد بیشتر شود، دیواره لوله ضخیم تر می شود. ممکن است که رده لوله ها با ابعاد گوناگون، با هم یکی بوده اما اندازه واقعی ضخامت دیواره آن ها گوناگون باشد.

استاندارد سازی رده لوله های فولادی و سایز لوله با دوره تولید گسترده لوله شروع شد. در ابتدا برای بررسی سایز لوله فلزی سه استاندارد STD، XS و XXS وجود داشت که براساس سیستم IPS بود. در ادامه با توجه به کافی نبودن تامین نیاز صنایع با این سه سایز، رده لوله که ترکیبی از ضخامت دیواره لوله و قطر لوله می باشد، ایجاد شد. همچنی شما می توانید با نحوه تشخیص سایز لوله کار خود را آسان کرده و تمامی سایز لوله ها را بر حسب اینچ و میلی متر به دست آورید.

فرمول محاسبه وزن لوله آهنی

فرمول هر متر لوله: =ضخامت*قطر بیرونی*۱۶۶*قطر خارجی*۳٫۱۴*۷.۸۵ /۱۰۰۰

** =۱۰۰۰/۲*۷٫۸۶*۶*۳٫۱۴*۵۶/۲+۶۰+قطر خارجی+۲/قطرداخلی*۳٫۱۴*۶*۷٫۸۶*۱۰۰۰/ضخامت

برای محاسبه ی هر شاخه لوله از روشی آسان تر می توان از فرمول زیر بهره گرفت:

=۲میل*۶۰(پشت تا پشت لوله)*۱۴۷*ضخامت*قطر بیرونی*۱۴۷

سیستم اندازه گیری سایز لوله آهنی و فلزی

برای اطلاع داشتن از سایز لوله فلزی و آهنی می توان از آی پی اس که از قرن 19 تا اواسط قرن 20 میلادی ساخته شد، استفاده کرد. اندازه لوله آهنی (IPS) از جمله سیستم های قدیمی برای مشخص کردن استاندارد سایز لوله هاست. این سیستم برای برخی از صنایع مانند تولید لوله های PVC و خواندن نقشه قدیمی پایپینگ قابل استفاده است.

در طی زمان، استاندارد Iron Pipe Size با استاندارد اندازه لوله مسی (CTS) با هم ادغام شدند. در زمانی که از سیستم آی پی اس استفاده می شده است، لوله ها به صورت قطعات نیمه استوانه تولید و جوشکاری می شدند. از این رو قطر داخلی لوله های ساخته شده، مطابق با استاندارد سایز لوله ها براساس IPS را می توان یک عدد تقریبی و تخمینی از قطر داخلی آن دانست. اما با پیشرفت دانش و تکنولوژی تولید لوله ها، استاندارد سایز لوله ها به اینچ و میلیمتر تغییر پیدا کرد.

جدول سایز لوله فلزی

انواع لوله آهنی بر اساس نوع ساختار:

انواع لوله آهنی با ویژگی ها و سایز های مختلفی به تولید می رسند که هر یک دارای قیمتی متغیر از یک دیگر هستند اما باید توجه کنید که نحوه تشخیص سایز لوله بر حسب اینچ و میلی متر صورت گرفته و به دست آوردن ان آسان می باشد. انواع لوله عبارتند از: لوله چدنی، آهن گالوانیزه و لوله های فولادی!

لوله چدنی

یکی از انواع لوله های آهنی که در بازار آهن نیز تولید و به فروش می رسند لوله چدنی می باشد که از آهن خالص که از سنگ معدن به دست می آید و به دست تولید می رسند و همچنین برای تولید انواع لوله ها، اتصالات فلزی و… چندان انتخاب مناسبی نیستند.

لوله گالوانیزه

یکی از مهم ترین نقاط ضعف آهن خالص این است که به راحتی خورده و زنگ می زند که این اتفاق در معرض هوای آزاد نیز رخ می دهد. هر چه میزان رطوبت هوا بالاتر باشد، فرایند زنگ زدن آهن نیز سریع تر صورت می گیرد. برای بالا رفتن مقاومت و عمر مفید لوله ها، از یک لایه پوشش فلزی استفاده می کند که به این فرایند گالوانیزاسیون گفته می شود.

لوله فولادی

لوله های فولادی نیز خود به سه دسته غیر تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. لوله فولادی سیاه؛
  2. لوله فولادی استنلس استیل؛
  3. لوله فولادی کربنی.

مشخص کردن ضخامت لوله ها

در جدول سایز لوله آهنی، جدای از قطر آن باید ضخامت آن را نیز در نظر گرفت. برای بدست آوردن ضخامت لوله ها می توان از روش های مختلفی مانند روش وزنی و عدد اسکجول استفاده کرد.

شیوه وزنی

استفاده از این روش همان سیستم آی پی اس است که ضخامت لوله دارای سه گروه S یا STD (دیواره استاندارد)، XS (دیواره ضخیم) و XXS (دیواره با ضخامت مضاعف) می باشد. بعضی از لوله ها با توجه به یکی از این گروه ها و برخی دیگر براساس دو یا سه کلاس وزنی ساخته می شوند. با به وجود آمدن سیستم های DN و NPS و عدد اسکجول، جای خود را به روش وزنی دادند. البته لازم به ذکر است که سیستم IPS هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد.

روش عدد اسکجول

اسکجول لوله از جمله استانداردهای می باشد که با هدف اندازه گیری و نمایش ضخامت اسمی دیواره لوله قابل استفاده هستند. این سیستم در سال 1927 میلادی، توسط موسسه استانداردهای ملی آمریکا (ANSI) به وجود آمد که برای نمایش ضخامت دیواره لوله ها بسیار پرکاربرد بود. این روش برخلاف شیوه وزنی دارای محدوده گسترده تری بوده و در جدول سایز لوله آهنی با علامت SCH نشان داده می شود.

جان کلام

لوله های آهنی یا فولادی دارای ضخامت و سایزهای گوناگون است و برخی از مواقع تعیین کردن سایز نامی با سایز واقعی و اندازه روی کولیس یا متر مشکل می باشد. از این رو در اختیار داشتن جدول سایز لوله ها به اینچ و میلیمتر، محاسبه وزن لوله آهنی و محاسبه اینچ قطر لوله و جدول سایز لوله مانیسمان می تواند به شما کمک کند. جهت  اطلاع از قیمت روز لوله می توانید با شماره ۴۸۰۰۰۲۰۱-۰۲۱ تماس گرفته و اقدام به خرید انواع لوله از طریق فروشگاه اینترنتی آهن پرو نمائید و در قبال خرید مستقیم و بدون واسطه هزینه کمتری پرداخت کنید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس