تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم چیست؟ افرادی که قصد خرید لوله های گالوانیزه را دارند، شاید به معیارهای برای تشخیص گالوانیزه گرم و سرد نیاز داشته باشند. از این رو در این مطلب از فروشگاه اینترنتی آهن پرو شما را با قیمت لوله گالوانیزه گرم و سرد و تفاوت لوله برق سرد و گرم آشنا می کنیم.

به طور کلی لوله های فولادی گالوانیزه به دو نوع تقسیم می شوند:  لوله فولادی گالوانیزه گرم و سرد. لوله فولادی گالوانیزه سرد یک لوله فولادی الکترو گالوانیزه است. محتوای فولاد گالوانیزه بسیار کم است، فقط 10 گرم تا 20 گرم در متر مربع. در مقایسه با لوله های فولادی گالوانیزه گرم، مقاومت در برابر خوردگی لوله های فولادی گالوانیزه گرم ده ها برابر لوله های فولادی گالوانیزه سرد است. برای اطلاع از تفاوت های بیشتر این دو نوع لوله فولادی با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی: لوله گالوانیزه چیست؟

لوله گالوانیزه گرم چیست؟

در ابتدای مطلب تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم، شما را با این دو فرایند به طور جداگانه آشنا می کنیم. گالوانیزه گرم روشی است که در آن اجزای فولادی در روی مذاب غوطه ور می شوند تا یک پوشش فلزی بدست آید. فرایند کار شامل چربی زدایی، حمام مذاب، غوطه ور شدن، خشک شدن و غوطه ور شدن در روی مذاب می باشد.

لوله فولادی گالوانیزه سرد چیست؟

گالوانیزه سرد که به آن گالوانیزه سرد الکترو گالوانیزه نیز گفته می شود از طریق فرایند روغن زدایی الکترولیز و قرار دادن در محلولی متشکل از روی و یک کاتد متصل به دستگاه الکترولیتی است که در مقابل روی عضو لوله قرار می گیرد. صفحه، متصل به الکترولیز تجهیزات قدرت مثبت، استفاده از جریان الکتریکی از جهت مثبت به منفی حرکت در یک لایه روی رسوب بر روی اتصالات لوله، اتصالات آبکاری سرد بعد از پردازش اول گالوانیزه می شود.

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد هر دو تکنیک های پردازش روی هستند. روش تولید لوله گالوانیزه سرد و گرم کاملاً متفاوت هستند اما از نظر ظاهری شبیه به هم هستند. تشخیص گالوانیزه گرم و سرد چگونه است؟ دانستن بیشتر در مورد تفاوت های این دو ممکن است شما را از خرابی یا آسیب به ابزار، تجهیزات و غیره جلوگیری نمایید.

فرآیند تولید متفاوت

گالوانیزه گرم به این معنی است که قطعه کار پس از ساخت در حمام مذاب فرو می رود. یکی از مزیت های گالوانیزه گرم این است که کل بخش ها از جمله لبه ها، جوش ها و غیره از گالوانیزه پوشانده شده است که به آن ها در محافظت در برابر خوردگی کمک می کند. این یک واکنش شیمیایی و محبوب ترین روش گالوانیزه است و به طور گسترده در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود.

گالوانیزه سرد به عنوان گالوانیزه الکتریکی نیز شناخته می شود که قطعه کار را پس از حذف روغن و قطعه کار در داخل حمام روی قرار می دهند و به تجهیزات الکترولیتی متصل شوید، جریان از قطب مثبت به قطب منفی حرکت جهت تولید روی خواهد بود.

پوشش زینتی متفاوت

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم: ضخامت با روش گالوانیزه سرد به حداقل 45 میکرومتر می رسد و ضخامت پوشش روی تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله سطح فولاد، زمان غوطه ور شدن فولاد در حمام، ترکیب فولاد نیز قرار دارد.

در مقایسه با گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم دارای پوشش ضخیم تری است که چندین برابر گالوانیزه سرد است و می تواند تا 30-80 um را برساند. علاوه بر این، دارای چسبندگی قوی و مقاومت در برابر خوردگی بالاتر، افتادن آسان و طول عمر طولانی است. الکتروگالوانیزه معمولاً سطح صاف، یکنواخت و خاکستری نقره ای و بدون اسپل روی دارد.

کاربرد های متفاوت

گالوانیزه گرم برای تمام اندازه های قطعه کار مناسب است، به ویژه برای قطعات کار فولادی بزرگ در فضای باز، مانند حصار بزرگراه، برج برق، اتصال دهنده های اندازه بزرگ استفاده می شود. در هر پروژه ای که نیاز به لوله های فولادی ضدزنگ بسیار مقاوم باشد از این نوع استفاده می کنند.

در ادامه مقاله تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم، توضیح می دهیم که لوله گالوانیزه سرد دارای پوشش نازک است که معمولاً بین 5-30 میکرومتر است، بنابراین مقاومت در برابر خوردگی نسبتاً ضعیف است و لایه روی به راحتی از بین می رود. برای جلوگیری از زنگ زدگی قطعه کار داخلی یا کوچک مانند کف شاسی، پانل یا سایر بست های کوچک و غیره مناسب است.

تفاوت قیمت لوله گالوانیزه گرم و سرد

گالوانیزه گرم دارای ضخامت پوشش بیشتری در حدود 50-60٪ در مقایسه با گالوانیزه الکتریکی می باشد و از این رو گران تر است. گالوانیزه الکتریکی در واقع هزینه کمتری دارد، اما گالوانیزه گرم می تواند به تولید انبوه برسد و عمر مفید بیشتری داشته باشد از این رو در دراز مدت مقرون به صرفه است.

نحوه تشخیص دادن لوله گالوانیزه گرم و سرد

حال که با تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم آشنا شدید، راهنمای برای تشخیص این دو مدل لوله در اختیارتان می‌گذاریم. با توجه به تفاوت در کاربرد و قیمت این دو نوع لوله گالوانیزه، باید در زمان خرید توانسته آن‌ها را از هم تشخیص دهید. شناسایی ظاهری لوله‌های گالوانیزه گرم و سرد از آسان‌ترین روش‌های تشخیص آن است. لوله‌های گالوانیزه گرم در برابر با لوله سرد با توجه به این‌که تحت عملیات شیمیایی هستند و در دمای بالا آبکاری می‌شوند، براق‌تر از لوله گالوانیزه سرد می‌باشند.

البته ضخامت پوشش روی، به میزان براق بودن لوله‌های گالوانیزه سرد بستگی دارد. هر چقدر ضخامت فلز روی کمتر بوده موجب افزایش براق بودن لوله‌ی گالوانیزه سرد می‌شود. تفاوت لوله گالوانیز سرد و گرم در این بوده که لوله گالوانیزه سرد به صورت دو سر روزه ساخته شده ولی لوله گالوانیزه گرم رزوه نشده و توانسته آن را رزه‌دار کرد.

تولیدکنندگان انواع لوله گالوانیزه

بیش از 100 سال از زمان ورود لوله‌های گالوانیزه به ایران می‌گذرد و به دلیل کارایی و ویژگی منحصر به فرد که دارند خیلی سریع در صنایع از آن استفاده کردند. امروزه کارخانه‌های متعددی در کشور اقدام به تولید انواع لوله‌های گالوانیزه سرد و گرم می‌کنند که از آن جمله توانسته به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانه لوله سپنتا
  • گروه صنعتی درپاد تبریز
  • کارخانه تولیدی سپاهان
  • شرکت نورد و لوله اهواز
  • مجتمع تولیدی بنیاد برق.

نتیجه گیری

گالوانیزه گرم به معنای قرار دادن ساختار فولادی در محلول روی در حدود 500 درجه سانتیگراد برای جلوگیری از خوردگی است و لایه روی به سطح ساختار فولادی می چسبد. گالوانیزه سرد باعث می شود که سطح فلز و سایر مواد از طریق الکترولیز به یک لایه فلزی بچسبد، که باعث می شود سطح ماده از نظر بافت یکنواخت، ضد خوردگی و مقاوم در برابر سایش و از نظر ظاهر زیباتر شود. در این مطلب از سایت آهن پرو شما را با تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم آشنا کردیم. شما برای خرید انواع لوله های گالوانیزه گرم و سرد با کارشناسان آهن پرو در ارتباط باشید.

سوالات متداول

1.تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم در چیست؟

از نظر ظاهری، کاربردی، قیمت و پوشش زینتی این دو محصول با هم متفاوت هستند.

2.نحوه تشخیص لوله گالوانیزه گرم و سرد چگونه است؟

لوله گالوانیزه گرم براق‌تر از نوع گرم بوده و لوله گالوانیزه سرد دارای دو سر رزوه است.


تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس