لوله گوشتدار که نام دیگرش لوله ضخیم است، نوعی از لوله های فولادی است که به واسطه ابعاد بزرگ و ضخامت بدنه ای که دارد برای پروژه هایی که قرار است داخل آنها لوله فشار زیادی را تحمل کند استفاده می شود. لوله گوشت دار همانند لوله مانیسمان ری بدنه خود دارای هیچ کونه نقطه جوشی نمی باشد و بر اساس فرایند نورد گرم ساخته می شود. این لوله مجددا مثل لوله مانیسمان در مقابل فشار زیاد مقاوم است و قرار است در یکی دیگر از مقالات سایت آهن پرو و در ادامه مقالات خرید اینترنتی لوله مانیسمان به بررسی لوله مانیسمان گوشتدار بپردازیم.

لوله مانیسمان گوشتدار چیست؟

لوله گوشتدار ضخیم نمونه ای از لوله های ضخیمی هستند که جنسشان از فولاد می باشد که ویژگی خاص این نوع لوله های فولادی ضخیم در این است که قطر لوله در مقایسه با میزان ضخامت دیواره از ۲۰ کمتر می باشد. لوله گوشتدار در اصل اصطلاح می باشد که در صنعت آن را به کار می برند چرا که این لوله ها دارای ضخامت زیادی هستند و در صنایع مختلف زیادی نیز توسعه یافته اند. برای اتصال دادن لوله های گوشتی از اتصالات درزدار استفاده می کنند.

فروش لوله گوشتی ضخیم این روز ها بسیار افزایش پیدا کرده است چرا که کیفیت این نوع لوله ها بسیار بالا بوده و در برابر تمامی عوامل محیطی مقاومتی بالا دارند. لوله گوشتدار ضخیم دارای سختی زیادی هستند و فشار زیادی را نیز تحمل می کنند. یکی از دلایلی که سبب ایجاد مزیت میان لوله های فولادی شده است، یکنواختی و کیفیت در ضخامت دیواره های آن ها می باشد که روی عملکرد و کارایی آن ها نیز تاثیر می گذارند.

مشخصات لوله ضخیم:

لوله گوشتدار همانطور که در بالا گفته شد دارای ضخامت و ابعاد بیشتری نسبت به لوله های عادی است از این رو دارای وزن بیشتری نیز می باشد. لوله های گوشتدار به دلیل ضخامت و وزن بیشتر دارای سختی زیادی هستند و در مواقعی خاص به کار می آیند. به طور کلی برای هر لوله کشی از آنها استفاده نمی شود. این لوله ها بدنه ای یکنواخت همانند لوله مانیسمان دارند. مجموعه نکات گفته شده به عنوان مزیت هایی برای لوله گوشتدار به حساب می آیند و در عملکرد و کارایی آن تاثیر مستقیم دارند.

مراحل ساخت لوله گوشتدار:

لوله گوشتدار به طور کلی همانند روش گفته شده در مقاله روش تهیه و ساخت لوله مانیسمان گفتیم ساخته میشود. به این شکل که آن را ابتدا به واسطه ایجاد حفره در دل شمش فولادی به وجود می آورند و سپس با انجام دادن فرآیند نورد گرم آن را نرم کرده و با دستگاه غلتک آن را به هر ابعادی که خواستند تبدیل می کنند.

ویژگی های لوله گوشت دار:

یکی از عمده ویژگی های لوله مانیسمان گوشتدار وزن بالای آن است، به این شکل که این وزن بالا باعث شده است تا در مقابل فشار ها مقاومت خوبی از خود نشان دهد و برای پروژه هایی با حساسیت بالا استفاده شود. این لوله جز لوله های با استحکام بالا به حساب می آید.

کاربرد لوله مانیسمان گوشتدار:

از جمله کاربرد های لوله مانیسمان گوشت دار یا لوله ضخیم، می توان به استفاده در صنایع نفت و گاز و همینطور صنایع پتروشیمی اشاره کرد. صنعت برق و یا کارخانه جات مواد شیمیایی نیز از این لوله های ضخیم برای زمینه های کاری خود استفاده می کنند. یکی دیگر از کاربرد های لوله های ضخیم هدایت فاضلاب های شهری است.

استاندارد های لوله مانیسمان گوشتدار:

استاندارد جهانی ASTM یکی از شناخته شده ترین استاندارد های جهانی برای لوله مانیسمان یا همان لوله بدون درز می باشد. این استاندارد برای لوله مانیسمان گوشتدار نیز صدق می کند و شامل آن نیز می شود. از جمله استاندارد های لوله مانیسمان ضخیم می توان به ASTM A106، ASTM A105 و… اشاره کرد.

لوله گوشت دار را چگونه تشخیص دهیم؟

برای تشخیص لوله گوشت دار مانیسمان باید به مشخصاتی که یک لوله مانیسمان دارد توجه کنید، یک لوله مانیسمان فاقد هر گونه درز یا نقطه جوشی می باشد، یک لوله مانیسمان گوشت دار دارای بدنه ای یک دست است، اگر چنانچه علاقه دارید تا لوله مانیسمان تقلبی را از لوله مانیسمان واقعی تشخیص دهید مطالعه مقاله، روش تشخیص لوله مانیسمان تقلبی را بخوانید. با توجه به نکات گفته شده می توانید لوله مانیسمان گوشت دار را تشخیص دهید. یکی دیگر از پارامتر هایی که با توجه به آن نیز می توانید لوله مانیسمان گوشت دار را تشخیص دهید توجه به ضخامت لوله است.

نتیجه گیری:

در این مقاله از بلاگ سایت فروشگاهی آهن پرو به اینکه لوله گوشت دار چیست و دارای چه ویژگی ها و استاندارد های است پرداختیم. لوله مانیسمان گوشتدار نیز جز لیست قیمت لوله مانیسمان است و در مواردی خاص نیز کاربرد دارد، مواردی که عمدتا شامل صنایع بزرگ و کلان کشوری می شود.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس