در این مقاله قصد داریم تا در مورد تفاوت لوله درزدار و بدون درز صحبت کنیم. در ادامه این سری مقالات خرید اینترنتی لوله مانیسمان با ما همراه باشید تا در مورد ساختار لوله و تیوب و روش تولید لوله های بدون درز و با درز آشنا شوید. همانطور که می‌دانید تفاوت‌های زیادی بین لوله درزدار و لوله بدون درز وجود دارد که شما از طریق سایت اینترنتی آهن پرو می‌توانید نسبت به خرید لوله بدون درز و خرید لوله سیاه یا لوله درزدار اقدام نمائید.

معرفی لوله مانیسمان

این نوع لوله در ساختار خود هیچ گونه درز و یا نقطه جوشی ندارد و از این رو ساختار مقاومی در برابر فشار و دما دارند. اختراع لوله مانیسمان که به فرایند آن در مقاله تاریخچه لوله مانیسمان پرداختیم، تاثیر بسیار زیادی در صنعت لوله سازی داشت و در حال حاضر یکی از پر استفاده ترین لوله‌ها، لوله بدون درز است. لوله های مانیسمان به واسطه ایجاد حفره در دل شمش فولادی درست می‌شوند.

*برای آشنایی با «لوله مانیسمان چیست» روی لینک داده شده ضربه بزنید.*

انواع لوله درزدار

لوله درزدار یکی دیگر از انواع لوله های فولادی است و شیوه ساخت آن به صورت کلی به این شکل است که بر پایه ای ورق فولادی است. انواع لوله درزدار عبارتند از لوله های گالوانیزه، لوله گاز، لوله درز مستقیم و… . لوله های درزدار خودشان از نظر ساختاری به دو دسته درز مستقیم و اسپیرال دسته بندی می‌شوند.

لوله‌های درز مستقیم

این نوع لوله بر اثر خمکاری ورق فولادی به وجود می‌آید و بعد از آن نقاط لازم اتصال را جوشکاری می‌کنند. دلیل اینکه نام این مدل از لوله، درز مستقیم می باشد این است که درز جوش این لوله‌ها یک خط مستقیم است.

لوله‌های اسپیرال

اسپیرال یکی دیگر از نوع‌های لوله درزدار هستند و شیوه ساخت آن به این شکل است که به واسطه خم کاری ورق‌های فولادی یا تسمه‌های فولادی به شکل مارپیچ یا حلزونی ساخته می‌شوند. در صورتی که لوله‌های درزدار با ابعاد طولانی لازم باشد باید بدانید که فقط با روش ساخت اسپیرال قابلیت تولید وجود خواهد داشت.

8 تفاوت لوله درزدار و بدون درز

اگر بخواهیم بیان کنیم که تفاوت لوله درزدار و بدون درزدار در چیست باید گفت که اولین چیزی که سبب تقاوت میان انواع لوله و کاربرد آن‌ها شده است، شیوه تولید متفاوت هر یک از آن‌ها است که در ادامه به بیان تفاوت‌های این لوله‌ها پرداخته ایم.

1. شیوه تولید

بر اساس توضیحات بالا متوجه شدید که روش تولید انواع لوله مانیسمان با دیگری متفاوت است و در لوله های درزدار با روش خمکاری محصولات تولید می‌شوند ولی در لوله‌های مانیسمان به واسطه ایجاد حفره در داخل شمش فولاد محصول تولید می‌شود.

2. ابعاد

تولید کنندگان لوله بدون درز و لوله درز دار با استفاده از ابعاد و اندازه‌های استاندارد انواع مختلف لوله را با ضخامت و رده‌های مختلف به تولید می‌رسانند. برای سفارش ساخت لوله درزدار می‌توان با توجه به سفارش مشتری نسبت به ساخت لوله با اندازه‌های دقیق اقدام نمود.

اما لوله‌های بدون درز برای شرایط سفارشی مناسب نیستند چرا که برای تولید لوله بدون درز یا مانیسمان باید از قالب‌های جدیدی برای ساخت استفاده نمود که این عامل سبب اتلاف وقت و هزینه زیاد می‌شود. توجه داشته باشید که ساخت لوله بدون درز با ضخامت دیواره کمتر از ۳ میلی متر امکان پذیر نمی‌باشد.

3. مقرون به صرفه بودن

مزیت لوله بدون درز برای قطر خارجی کوچک تا متوسط با ضخامت دیواره بالا واضح است اما از طرفی لوله درزدار برای قطر خارجی کوچک، متوسط و یا بزرگ با ضخامت‌هایی بین ۲ تا ۷۰ میلی متر مزایای بیشتری دارند. برای تولید لوله درزدار از صفحات فولادی و یا کویل‌های جداگنه استفاده می‌کنند که حداقل نسبت قطر خارج به ضخامت دیواره ۱۰ به ۱ است. این خاصیت سبب می‌شود تا موقعیت‌های بسیار گسترده ای ارائه دهد و مقرون به صرفه نیز باشد.

4. جوشکاری

روند جوشکاری لوله مانیسمان و لوله های درز دار باید طبق استاندارد‌های لازم صورت بگیرد. با توجه به اینکه لوله فولادی درزدار و بدون درز از نظر شیمیایی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، تنها باید تولید آن‌ها طبق استاندارد‌های ASTM صورت بگیرد. در واقع استفاده از ترکیبات شیمیایی مناسب سبب جوش پذیری بالا لوله‌ها خواهند شد. در واقع برای جوشکاری لوله‌های فولادی از موادی همچون گوگرد، سیلیکون، منگنز، اکسیژن و فریت استفاده می‌شود که این مواد سبب انتقال جوش حرارت آسان می‌شوند.

5. دسترسی

برای ساخت لوله بدون درز یا لوله نورد گرم، تعداد محدودی آلیاژ در دسترس است و این عامل برای این است که کمبود صفحات و کویل‌های استیل مورد استفاده برای لوله‌های درزدار در انواع گوناگون مطرح نمی‌باشد.

6. طول و مقادیر تولید لوله

اصولا لوله درزدار با طول‌های ۶ و ۱۲ متر به تولید می‌رسد که ساخت ساخت لوله های بدون درز با مقادیر کم ممکن نیست، اما برای تولید لوله‌های ساخته شده با ورق‌های جداگانه که همان لوله های درزدار هستند، این امکان فراهم است.

7. مواد اولیه برای ساخت

در مورد تفاوت لوله درزدار و بدون درز در وادی مواد اولیه چنین می‌گوییم که لوله های مانیسمان ماده اولیه ساختشان شمش‌‌های فولادی است در صورتی که برای لوله‌های درزدار ما از ورق‌های فولادی استفاده می‌کنیم.

8. تفاوت در کاربرد

لوله های مانیسمان به دلیل بدون درز بودن دارای مقاومت بیشتری در برابر فشار و دما می‌باشند ولی لوله‌های درزدار این قابلیت را ندارد و برای مواردی که قرار نیست فشار زیادی به لوله وارد بشود استفاده از آنها پیشنهاد می‌شود البته به این نکته توجه داشته باشید که لوله‌های مانیسمان دارای قیمت بیشتری هستند.

تفاوت لوله درزدار و بدون درز از نظر استحکام

استحکام لوله‌ها وابسته به میزان ترکیبات آلیاژی و عملیات حرارتی لوله‌ها است. بعد از تولید لوله تست کشش و آزمایش لرزش سه بعدی صورت می‌گیرد که لوله های درزدار بعد از تولید در محلی گرم قرار می‌گیرند و دچار شکافی د سطح خود می‌شوند که این درز‌های ایجاد شده به این دلیل است که ناخالصی‌های کمتر و میزان نیتروژن بیشتر است. با توجه به نکات ذکر شده باید در نظر داشته باشید که در این دسته از محصولات مقاومت جوش در سایر قسمت‌ها بهتر خواهد بود.

میزان مقاومت در برابر خوردگی

ایجاد مقاومت در برابر خوردگی برای لوله های فولادی وابسته به میزان آلیاژ آن‌ها است. اگر لوله درزدار و لوله مانیسمان با ترکیبات شیمیایی یکسان، عملیات حرارتی یکسان به تولید رسیده باشند، میزان مقاومتی برابر یکدیگر نیز خواهند داشت.

تفاوت ظاهری لوله درزدار و بدون درز

برای تولید انواع لوله فولادی بدون درز از شمش فولادی استفاده می‌کنند که عیوب سطح بیرونی شمش‌ها با فرایند نورد گرم اصلا از بین نمی‌رود و به همین دلیل زمانی که فرایند ساخت به اتمام می‌رسد محصول پولیش می‌شود و جلا پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که روند کاهش دیواره تنها می تواند تا حدودی این عیوب را از بین ببرد.

از نمونه مواد اولیه لوله فولادی درزدار، کویل نورد گرم است که کیفیت کویل، معیار کیفیت سطح لوله‌ها هستند. پس توجه داشته باشید که کیفیت سطح فولادی درزدار بسیار از لوله فولادی بدون درز بهتر است. اگر بخواهیم به صورت کلی کاربرد لوله های بدون درز را بیان کنیم باید گفت که دارای استحکامی بالا می‌باشند و همچنین فولاد های درزدار می‌توانند تا 20% فشار کاری کمتری را نسبت به لوله های بدون درز تحمل کنند.

استاندارد‌های لوله درزدار:

لوله های درزدار همچون لوله های بدون درز یا همان مانیسمان دارای یک سری استاندارد می‌باشند و توجه به آنها به واسطه اینکه کیفیت و کارایی اهمیت دارد ضروری است و به غیر از این موارد محصولاتی که دارای استاندارد‌های مورد قبول نباشند احتمال اینکه فاجعه به بار بیاورند بسیار است. در ادامه برخی از استاندارد‌های لوله مانیسمان سبک و سنگین را برای شما لیست خواهیم کرد.

  • ISIRI
  • IGS
  • IPS
  • API
  • ASTM

استاندارد‌های لوله بدون درز:

لوله های مانیسمان با توجه به کاربرد در صنایع خطیری که دارند همیشه استاندارد‌هایشان با نهایت سخت گیری و ریز بینی مشخص می‌شود و شامل لیست بلند بالایی از استاندارد‌ها است ولی ما به معرفی تعدادی از آنها اکتفا می‌کنیم که در مقاله ای دیگر می‌توانید استاندارد های لوله مانیسمان را مطالعه نمائید.

  1. ASTM
  2. DIN
  3. ASME

نتیجه گیری

همانطور که با تفاوت لوله درزدار و بدون درز آشنا شدید، با توجه به نوع کاری که دارید می‌توانید بهترین لوله را خریداری کنید. اما در نظر داشته باشید که خرید لوله مانیسمان برای به کار بردن در سیالات پر فشار بسیار کاربرد داشته و از جمله لوله‌های پر فروش در ایران و دیگر کشور‌های خارجی شده اند. جهت خرید لوله مانیسمان می‌توانید از طریق شماره ۴۸۰۰۰۲۰۱-۰۲۱ با کارشناسان فروش سایت آهن پرو در ارتباط باشید و لیست قیمت لوله مانیسمان را از طریق سایت مشاهده نمائید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس