انواع ورق های آلیاژی از نظر تولید و دیگر پارامتر ها با یکدیگر متفاوت هستند. فولاد به عنوان یک فلز آلیاژی می باشد که از فسفر، کربن، گوگرد، منگنز و سیلیسیوم تولید شده است. در حال حاضر در شکل های متنوع شمش، صفحه، میله، لوله و … در بازار موجود است. در صورتی که تولیدکنندگان به محصولات خود آلیاژهای دیگری مانند نیکل، کروم، مولیبدن و … را اضافه کنند، به آن فولاد یا ورق آلیاژی می گویند. شما نیز می توانید از قیمت ورق آلیاژی به صورت مستقیم از طریق سایت آهن پرو مطلع شده و اقدام به خرید ورق آلیاژی و آهن آلات صنعتی و ساختمانی نمائید.

ورق آلیاژی چیست؟

ابتدا قبل از معرفی انواع ورق های آلیاژی شما را با مفهوم این نوع ورق ها آشنا می کنیم. آلیاژ در اصل یک کلمه فرانسوی و به معنای ترکیب کردن می باشد. ماده اولیه ساخت آن از آلیاژهای گوناگون می باشد که ترکیبی از یک عنصر فلزی پایه و ذوب شده است. سپس عناصر دیگر به صورت مذاب به آن افزوده شده و در آخر با هم ترکیب می شوند. بدون شک عنصرهای موجود در ترکیب شیمیایی، در قیمت ورق الیاژی موثر است. بررسی ها نشان می دهد که 90 درصد از فلزات به صورت آلیاژ مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین دلایل استفاده آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. داشتن رسانایی الکتریکی کمتر
  2. شکل پذیری و انعطاف پذیری کمتر
  3. کاهش دادن نقطه ذوب
  4. صرفه جویی در منابع
  5. قابلیت بازیافت و حفاظت از محیط زیست
  6. کاربرد فراگیر در بیشتر صنایع.

*برای اطلاع بیشتر در مورد ورق‌های آلیاژی می‌توانید به صفحه «ورق آلیاژی چیست» مراجعه کنید.*

انواع ورق های آلیاژی

به دلیل گسترش پذیرش عناصر آلیاژی به وسیله آهن، فولاد به عنوان گسترده ترین آلیاژ صنعتی در دنیا شناخته شده است. اما فولاد آلیاژی دارای ویژگی های خاص و مطلوب تری است. تقسیم بندی ورق های آلیاژی را می توان از دو جهت درصد عناصر آلیاژی و عنصرهای آلیاژی پایه انجام داد. در ادامه شما را برخی از مشهورترین آن ها آشنا می کنیم.

ورق آلیاژی CK45:

در بین انواع ورق های آلیاژی، این شیت شامل عنصرهای آلیاژی سیلیسیوم و منگنز است. خواص ماشین کاری در حالت نرمال و شرایط نورد گرم خوب است. استحکام و سختی بالا و مقاومت در برابر محیط های خورنده از مهم ترین ویژگی های آن است. کاربرد ورق CK45 شامل موارد زیر است:

  • ساخت ماشین آلات سنگین و کشاوزی
  • میل لنگ های صنعتی
  • شافت های تراشکاری
  • محور پمپ ها

ورق سیاه یا ورق St52

این نوع دارای کربن کم و آتش خوار است که با کاهش حجم مصرفی فولاد، موجب کاهش هزینه ها در پروژه های عمرانی می شود. همچنین دارای ترکیبی مطلوب از استحکام و شکل پذیری است. از آن در ساخت ریل، اسکلت پل، دیواره قطعات صنعتی و بدنه جرثقیل است. در ضمن از آن در فرایندهای که نیاز به اتصالات جوش زیاد دارد.

ورق آلیاژی MO40

ورق MO40 نوعی فولاد کم آلیاژ و سخت می باشد که انجام عملیات حرارتی روی این نوع ورق بسیار آسان می باشد و از آن نیز در صنایع نفت و گاز استفاده می کنند. وجود عناصری همچون کربن و منگنز در ترکیبات شیمیایی این فولاد سبب شده اند تا فرم پذیری و قابلیت تحمل دما در این نوع ورق آلیاژی بسیار افزایش پیدا کند.

استفاده از عناصر کربن، مولبیدن، فسفر و گوگرد سبب آن شده اند تا این ورق مقاومت سایشی آن افزایش پیدا کرده و در برابر ضربه و خوردگی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. اصولا از ورق MO40 برای تجهیزات درون چاهی، صایع نفت و گاز، ساخت دستگاه های صنعتی و… استفاده می کنند.

ورق A283

ورق A283 نیز نمونه ای از انواع ورق های الیاژی می باشد که قابلیت خمش و جوش پذیری بسیار خوبی دارد. از این ورق برای ساخت مخازن و مقاطع تحت فشار پایین، سیم پیچ، لوله و مقاطع فولادی استفاده می کنند.

انواع ورق های آلیاژی غیرفولادی

آلیاژهای غیرآهنی با نام فلزات رنگین شناخته می شود که این آلیاژها دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی می شوند و از رسانایی حرارتی و الکتریکی بالای برخوردار هستند. این نوع آلیاژ سبک بوده و مقاومت کمی در دماهای بالا دارد.

ورق برنج:

برنج نتیجه ترکیب دو عنصر روی و مس است. در بین انواع ورق آلیاژی از این نوع در دکوراسیون، ساخت قفل، بلبرینگ، پوشش مهمات، دریچه و دستگیره استفاده می شود. درصد مس در تولید آن حداکثر 40 درصد می باشد و در عنصرهای افزودنی شامل موارد زیر است:

  1. سیلیسیوم
  2. نیکل
  3. فسفر
  4. آلومینیوم
  5. منگنز
  6. سیلیکون
  7. قلع
  8. آرسنیک

ورق آلیاژی برنز

این نوع ورق دارای ترکیبی از قلع و فسفر است که هر کدام تاثر به خصوصی در تولید آن گذاشته اند. حضور عنصر فسفر موجب افزایش انعطاف پذیری، شکل پذیری و نرمی می شود. وجود قلع در آن باعث افزایش مقاومت به خوردگی می شود. استحکام بالا، انعطاف پذیری، الاستیسیته بالا، ریزدانه بودن و ضریب اصطکاک پایین از جمله خواص آن می باشد. این شیت به عنوان پرکاربردترین انواع ورق های آلیاژی در ساخت قطعات کامپیوتر، حمل و نقل سوخت هسته ای، ساخت پیچ و مهره و پروانه کشتی استفاده می شود.

 

نتیجه گیری

امروزه به دلیل داشتن خواص و ویژگی های مطلوب ورق آلیاژی از آن در صنایع گوناگون استفاده می کنند. برای دسته بندی آن از پارامترهای مختلفی مانند نحوه تولید، مواد اولیه و … استفاده می کنند. در این مطلب از وبسایت آهن پرو شما را با انواع ورق های آلیاژی اشنا کردیم تا در زمان خرید ورق آلیاژی انتخاب راحت تری داشته باشید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس