تصفیه فاضلاب برای یک محیط سالم ضروری است. فاضلاب از آب مصرفی منازل، مشاغل و صنایع استفاده می‌شود و می‌تواند از وسایلی مانند وان، سینک، توالت و ماشین لباسشویی تامین شود. تصفیه فاضلاب آلاینده‌ها را به حدی کاهش می‌دهد که وقتی دوباره در محیط آزاد می‌شود، طبیعت را تحت تأثیر قرار ندهد.

دو مرحله اصلی تصفیه فاضلاب وجود دارد: اولیه و ثانویه. تصفیه اولیه فاضلاب، مواد جامد شناور یا ته نشین شده را حذف می‌کند، در حالی که تصفیه ثانویه با استفاده از فرآیندهای بیولوژیکی، فاضلاب را بیشتر تمیز می‌کند. در تصفیه خانه های آب آشامیدنی، مواد مورد استفاده برای لوله های هوادهی، شیرها، مخازن و لوله های انتقال می‌توانند بر کیفیت فرآیند تصفیه تاثیر بگذارند. رایج ترین گزینه برای کاربردهای فاضلاب، فولاد ضد زنگ است که در این مقاله از سایت اهن پرو قصد داریم به طور کامل به بررسی آن بپردازیم.

چرا از فولاد ضد زنگ در تصفیه خانه‌های فاضلاب استفاده می‌شود؟

فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی مقاوم است و هیچ گونه مواد شیمیایی سمی به آب اضافه نمی‌کند. خوردگی معمولاً در شکاف های لوله زمانی که خم یا اتصال در پانل ها وجود دارد رخ می‌دهد. با فولاد ضد زنگ، خوردگی شکاف نادر است. فولاد زنگ نزن 316 حاوی 2 درصد مولیبدن است که به مقاومت در برابر خوردگی ناشی از کلریدها کمک می‌کند. فولاد کربنی مقاومت بسیار کمتری در برابر خوردگی دارد؛ بنابراین بهترین انتخاب برای تصفیه فاضلاب نیست. اگرچه فولاد ضد زنگ گرانتر از فولاد است، اما هزینه های تعمیر و نگهداری و جایگزینی بسیار کمتری را به همراه دارد.

مزایای لوله فولاد ضد زنگ:

فولاد ضد زنگ در انواع مختلفی موجود است که به سطوح مختلف کربن در فولاد بستگی دارد. دو نوع رایج مورد استفاده در فرآیندهای تصفیه فاضلاب، درجه دوبلکس و درجه آستنیتی است. اینها بالاترین مقاومت در برابر خوردگی را در مقایسه با انواع دیگر دارند. علاوه بر خواص خورندگی کم فولاد ضد زنگ، مزایای بسیار دیگری نیز وجود دارد، از جمله:

  • حداقل از دست دادن تخریب فلز
  • استحکام بالا
  • شکل پذیری
  • بدون تخریب نور UV

محدودیت های فولاد ضد زنگ:

در حالی که انتخاب درجه مناسب فولاد ضد زنگ مهم است، ممکن است محدودیت هایی وجود داشته باشد. در محیط هایی که فشار در حال تغییر است، فولاد ضد زنگ می‌تواند به مرور زمان با خطر خستگی مواجه شود. چندین درجه از فولاد ضد زنگ (مانند 303 و 304) به انواع خاصی از خوردگی، از جمله خوردگی شکاف، حفره کلرید، نشت سوراخ سوزنی و خوردگی خارجی حساس هستند. برخی از راه ها برای اطمینان از طولانی ترین عمر فولاد ضد زنگ مورد استفاده برای کاربردهای فاضلاب عبارتند از:

  1. برای جلوگیری از راکد شدن آب، که باعث تحریک فعالیت میکروبی و باعث ایجاد خوردگی می‌شود، خطوط لوله را در دوره های عدم استفاده تخلیه کنید.
  2. رنگ‌های حرارتی در نزدیکی نواحی جوش‌ کاری شده می‌توانند آن ‌ها را در معرض خوردگی زیستی قرار دهند و فرآیند ترشی به ایجاد سطحی مقاوم در برابر خوردگی کمک می‌ کند.
  3. دستورالعمل های عملیاتی مناسب را برای جلوگیری از شروع خوردگی ناشی از پوسته پوسته شدن و کلرزنی بیش از حد، دنبال کنید.

لوله استنلس استیل(لوله فولاد ضد زنگ)

در ادامه این مقاله سعی بر آن داریم تا شما را با نمونه‌ای از انواع لوله ضد زنگ آشنا کنیم، همچنین می‌توانید این محصول را با توجه به نوع، و کاربردی که می‌خواهید از اهن پرو خریداری نمائید. در واقع لوله استنلس استیل نمونه‌ای از انواع فولاد آلیاژی است که میزان استفاده از نیکل و کروم در آن بیشتر از دیگر عناصر است. در واقع اگر میزان کروم در فولاد بیش از ۱۱ درصد باشد، به این نمونه محصولات استنلس استیل می‌گویند.

در اصل کروم مانع از خوردگی لوله فولادی می‌شود و در واقع سبب ترمیم لوله ها نیز می‌شود و از ایجاد خوردگی های بعدی جلوگیری می‌شود. دیگر عناصری که سبب افزایش ترمیم و خوردگی لوله استنلس استیل می‌شوند، عناصری همچون نیکل و مولبیدن است.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد کاربرد لوله فولاد ضد زنگ در تصفیه خانه های فاضلاب شهری، مزایای بسیار زیادی دارد، که برای عمر بیشتر آن می‌بایست چند نکته بسیار ساده را رعایت کرد.با توجه به اینکه در ساختار لوله استنلس استیل میزان نیکل و کروم بالا است، کروم سبب جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی در لوله می‌شود. فروشگاه اینترنتی آهن پرو از دسته فروشگاه های معتبر در زمینه فروش لوله استنلس استیل صنایع شیری و لوله استنلس استیل صنعتی است که جهت خرید لوله استنلس استیل می‌توانید از طریق فروشگاه اهن پرو اقدام به خرید مستقیم و بدون واسطه نمائید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس