جدول تحمل فشار لوله های فولادی موضوعی است که در این مقاله از وبسایت آهن پرو برای شما در مورد آن توضیح می دهیم. فشار کاری لوله های فولادی براساس واحد اندازه گیری PN یا نامی با توجه به بار اندازه گیری می شود. میزان فشار و دمای لوله ها به یکدیگر وابسته می باشد یعنی هر زمان که فشار افزایش پیدا کند، دمای قابل تحمل آن کاهش پیدا می کند. در ادامه شما را با محاسبه تحمل فشار، جدول گرید لوله های فولادی، جدول وزن لوله کرین استیل آشنا می کنیم.

میزان فشار قابل تحمل برای لوله های فولادی و استیل چقدر است؟

میزان فشار نامی (PN یا بار قابل تحمل) به دما و مواد سازنده آن بستگی دارد. فشار مجاز برای دماها و مواد گوناگون متفاوت می باشد. پس می توان اینگونه گفت که فشارهای مجاز متفاوتی برای لوله های با فشار ثابت در دمای گوناگون وجود دارد. در جدول تحمل فشار لوله های فولادی، میزان فشار قبال تحمل برای تضعیف نقاط لوله را فشار مجاز می گویند.

نقاط ضعیف در یک لوله، شاما اتصالاتی است که در اثر عوامل مختلف، فشار مجاز در آن ها نسبت به دیگر بخش ها کمتر است. این نوع فشار قابل تحمل برای فلنج ها، لوله ها و … با توجه به استاندارد ASME B31.3 و ASME B16.5 محاسبه می شود. وجود این نوع اتصالات در قیمت لوله موثر است.

اهمیت تعیین فشار کاری لوله های فولادی چیست؟

فلنج ها از جمله مهم ترین عوامل در اهمیت مقدار دما و فشار لوله هاست. فلنج ها یک بخش ضعیف در ساختار لوله هاست و هر نوع شکستگی و خرابی در سسیستم آن نشان دهنده آن است که فلنج به مشکل برخورد است. از این رو باید ضخامت براساس فلنج ها صورت گیرد.

در صورت بروز مشکل در یک بخش از پایپینگ و لوله کشی نشان دهنده این است که کل سیستم مشکل دارد. پس مقطع مورد نظر باید مطابق با آلیاژ و ضخامت متناسب با توجه به نوع کاربری انتخاب شوند. دسته بندی زیر از جمله عوامل موثر و اهمیت جدول تحمل فشار لوله های فولادی است:

  • لوله و سایر اتصالات است که مطابق با ضخامت و برنامه یا SCHEDULE طراحی می شوند.
  • با توجه به کلاس فشاری مثل گسکت ها، فلنج ها، سیرآلات، فلنج ها، اتصالات ساکت ولد و اتصالات دنده ای دسته بندی می شوند.

مشخص کردن و محاسبه تحمل فشار لوله براساس استاندارد ASME B31.3

با توجه به این نوع استاندارد، میزان فشار طراحی شده برای هر یک از اجزای سیستم لوله کشی از میزان فشار سخت ترین شرایط دمایی و فشاری نباید کمتر باشند. مقدار حداقل و حداکثری مورد انتظار سیستم لوله کشی مد نظر است. جدای از این قرار گرفتن رد سخت ترین شرایط باعث شده تا کلاس و ضخامت فشاری اجزای سیستم لوله کشی مشخص می شود.

محاسبه تحمل فشار لوله

روش های مقابله با دما و فشار بالا در سیستم پایپینگ

سیستم لوله کشی تحت تاثیر عوامل گوناگونی است که فشار و دمای بالا از جمله آن هاست. در لوله کشی توکار انبساط حرارتی در نظر گرفته نمی شود، زیرا تنش های ایجاد شده از طریق بتن و گچ جذب می شود. در روش لوله کشی روکار باید نسبت به انبساط حرارتی و ما بقی عوامل تهدید کننده سیستم، حساسیت بیشتری داشت و استانداردهای آن رعایت شود. متعادل کننده های انبساطی موجب جلوگیری از دما و فشار بالا در سیستم لوله کشی می شود که شامل موارد زیر است:

  1. لوپ انبساط
  2. خم L
  3. استفاده از متریال های کربن استیل، استنلس استیل و چدن
  4. قطعه های انبساطی
  5. استفاده از بست های لوله کشی ثابت و متحرک

نتیجه گیری

لوله ها از جمله مهم ترین بخش ها برای انتقال سیالات است. میزان تحمل فشار و تغییرات دمایی در لوله ها با توجه به نوع جنس و ماده آلیاژی در تولید آن بستگی دارد. مقدار فشار با توجه به بار یا PN اندازه گیری می شوند. مقدار تحمل لوله ها در برابر فشار گوناگون بوده و در برخی از مواقع موجب خرابی سیستم لوله کشی می شود. از این رو توجه به جدول تحمل فشار لوله های فولادی و استیل برای انتخاب بهترین لوله مهم است. در این مطلب از وبسایت آهن پرو در مورد فشار کاری لوله های فولادی و محاسبه تحمل فشار لوله صحبت کردیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس