لوله گالوانیزه چیست؟ این سوال خیلی از افرادی است که که قصد لوله کشی گالوانیزه در سیستم آبرسانی منزل خود را دارند؛ می باشد. روکش لوله های گالوانیزه با یک لایه روی پوشانده شده است. روی یک مانع در برابر خوردگی ایجاد می کند به طوری که لوله ممکن است در معرض عناصر محیطی در فضای باز قرار گیرد. از جمله دیگر ویژگی های لوله گالوانیزه این است که مانع محافظ در برابر آسیب های ناشی از رطوبت داخلی است. در ادامه از این مطلب از سایت آهن پرو شما را با لوله گالوانیزه گرم، برق و عمقی داغی چیست؛ آشنا می کنیم.

لوله گالوانیزه چیست؟

لوله گالوانیزه که به لوله فولادی گالوانیزه نیز معروف است به دو دسته گالوانیزه گرم و الکترو گالوانیزه تقسیم می شود. لوله فولادی گالوانیزه یک لوله فولادی است که با روی پوشش داده شده است. این پوشش از فولاد در برابر خوردگی محافظت می کند. بیشتر برای ساخت و ساز در فضای باز مانند نرده ها یا برای لوله کشی داخلی استفاده می شود. گاهی اوقات به آن لوله آهنی گالوانیزه نیز می گویند .

این نوع لوله برای خطوط گاز مناسب نیست، اما معمولاً از اواسط تا اواخر دهه 1900 برای لوله کشی کامل خانگی استفاده می شد، در زمانی که مس به عنوان ماده انتخابی لوله جایگزین آن شد. هنوز هم گاهی اوقات در داخل ساختمان برای لوله کشی استفاده می شود، به ویژه برای جایگزینی قسمت های کوچک لوله، که در آن جریان به شدت توسط بخش های رسوب آهک قطع نمی شود.

لوله گالوانیزه گرم چیست؟

در ادامه مطلب لوله گالوانیزه چیست؛ توضیح می دهیم که فلز مذاب با یک ماتریس آهن واکنش داده و یک لایه آلیاژی تولید می کند و در نتیجه زیرلایه و لایه آبکاری ترکیب می شود. گالوانیزه گرم به این صورت است که ابتدا لوله فولادی را مذاب می کنند، برای اینکه اکسید آهن سطح لوله فولادی را از بین ببرند، پس از مذاب کردن، توسط محلول آبی کلرید آمونیوم یا کلرید روی یا محلول آبی مخلوط کلرید آمونیوم شستشو داده می شود. گالوانیزه گرم دارای مزایای آبکاری یکنواخت، چسبندگی قوی و عمر طولانی است.

لوله کشی گالوانیزه چیست؟

زمانی سرب رایج ترین فلزی بود که برای ساخت لوله های انتقال آب استفاده می شد. تا سال 1900، بیش از 70 درصد شهرهای بزرگتر از لوله های سرب در سیستم های آب آشامیدنی شهری استفاده می کردند. پس از افزایش فشار برای مهار مسمومیت با سرب،  سازندگان شروع به جستجوی جایگزینی برای لوله‌های سرب کردند. در دهه 1960، فولاد گالوانیزه به عنوان بلوک ساختمانی انتخابی برای لوله کشی جایگزین سرب شد.

لوله گالوانیزه چیست: لوله های فولادی زمانی که در روی مذاب فرو می روند؛ گالوانیزه می شوند. این پوشش روی به جلوگیری از زنگ زدگی کمک می کند. اما پس از چندین دهه استفاده، خوردگی و زنگ زدگی در داخل این لوله ها ایجاد می شود که می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

اگر در مورد نوع یا نوع لوله ای که در خانه خود دارید مطمئن نیستید، چند راه وجود دارد که می توانید بگویید. محل ورود لوله‌ها به خانه‌تان را پیدا کنید و لوله را با نیکل خراش دهید. اگر سطح لوله به رنگ یک پنی باشد، احتمالاً لوله از مس ساخته شده است. از طرف دیگر لوله های فولادی گالوانیزه رنگ خاکستری فولادی هستند. لوله های پلاستیکی معمولا مشکی هستند و گیره ها باید قابل مشاهده باشند.

کاربرد لوله گالوانیزه چیست؟

این نوع لوله در تنظیمات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از سال 1970، فولاد گالوانیزه برای لوله های تامین آب در ساخت و ساز استفاده می شد. در کاربردهای خارج از منزل هر جا که استحکام فولاد مورد نظر باشد، مانند پایه نرده ها و ریل ها، داربست ها و به عنوان نرده های محافظ استفاده می شود.

انواع لوله های گالوانیزه

لوله گالوانیزه چیست: هر چقدر لایه گالوانیزه فلز روی در سطح لوله بیشتر باشد، دوام و مقاومت آن بیشتر است. البته لوله های که هم در داخل و هم در بیرون گالوانیزه می شوند، دوام آن تا 70 سال افزایش پیدا می کند. این محصول با توجه به نوع ساخت و دو نوع گالوانیزه گرم و سرد به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

 لوله گالوانیزه چاه آب

لوله گالوانیزه چیست: از انواع پرکاربرد در صنایع آبرسانی ساختمانی و کشاورزی می باشد که  دارای محبوبیت زیادی به دلیل قیمت پایین، وزن کمتر، تنوع در ضخامت و وزن های مختلف می باشند. در ضمن دارای مقاومت بسیار بالای در برابر زنگ زدگی، خوردگی و پوسیدگی است. از انواع لوله های گالوانیزه چاه آب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. لوله گالوانیزه چاه آب ساختمانی
  2. لوله فولادی گالوانیزه چاه آبی کشاورزی
  3. لوله گالوانیزه چاه آب سنگین

لوله گالوانیزه برق چیست؟

در ادامه مقاله لوله گالوانیزه چیست؛ می گوییم که این محصول در ضخامت و متراژهای گوناگون تولید می شود و دارای مرغوبیت بالای می باشد و مصارف آن بسیار زیاد است. از جمله موارد زیر:

  • سازه های فلزی
  • دکل های مخابراتی
  • صنعت گاز
  • صنایع نفت و پتروشیمی
  • کابل های برق
  • تصفیه خانه ها
  • نیروگاه های برق و آب
  • صنایع کشاورزی و آبرسانی

جان کلام

در گذشته خرید لوله گالوانیزه به دلیل داشتن هزینه کمتر نسبت به مس، ترجیح داده می شدند. این نوع لوله ها هنوز هم اغلب در پروژه های ساختمانی بزرگ و برای لوله کشی در فضای باز انتخاب می شوند. لوله های گالوانیزه ارزان تر از مس هستند و از پلاستیک بادوام تر هستند. یکی دیگر از مزایای لوله های گالوانیزه این است که قطر آنها بیشتر است تا در مقایسه با مس، آب بیشتری از آن عبور کند. در این مطلب از سایت آهن پرو شما را با ویژگی های، انواع، روکش، لوله کشی و کاربرد لوله گالوانیزه چیست، آشنا کردیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس