ورق ضد سایش دورستات از جمله ورقه‌های فولادی مقاوم به سایش با سختی بالا و جز یکی از محبوب‌ترین ورق‌های ضد سایش است. این ورق تولید شرکت وستالپین اتریش بوده که با درجه کیفیت بسیار بالا و ویزگی‌های همچون: اتصال عالی، شکل‌پذیری سرد، جوش‌پذیری و ماشینکاری مناسب، صافی سطح و … دارای  کاربرد گوناگونی به خصوص در صنایع خودروسازی است. در صورتی که شما قصد خرید این محصول را داشته باشید، توانسته به صفحه «خرید ورق هاردوکس» مراجعه کرده و یا با کارشناسان وبسایت آهن پرو در تماس باشید.

ورق ضد سایش دورستات چیست؟

ورق دورستات (Durostat) از جمله ورق‌های ضدسایش مانند ورق هاردوکس بوده که یک نام تجاری از فولاد شرکت وستالپین اتریش است. مهم‌ترین دلیل مقاومت آن در برابر فولاد معمولی، سختی بسیار بالای ورق فولادی دورستات است. ورق ضد سایش دورستات دارای بالاترین استانداردهای کیفیت بوده که با خواص عالی موجب ایجاد استانداردهای جدیدی در مقاومت و سختی در برابر سایش به وجود آورده است.

انواع ورق مقاوم به سایش دورستات (Durostat)

ورق ضد سایش دورستات با توجه به درجه سختی بالا در سه گرید 400، 450 و  500 برینل دسته‌بندی می‌شود. که تمامی آن‌ها دارای خواص مکانیکی متفاوت با یک دیگر هستند.

ویژگی ورق مقاوم به سایش دورستات

ورق ضد سایش دورستات دارای تافنس بالا نسبت به دیگر فولادهای ضد سایش بوده و سختی برینل 400 تا 600 آن موجب افزایش مقاومت عالی در برابر فشار مکانیکی و سطح سایشی می‌شود. سختی آن مانند الماس است و از این رو از آن در کاربردهای که نیاز به درجه سختی بالا دارند، استفاده می‌شوند. سختی یکی از ویژگی‌های ورق Durostat به حساب می‌آید در ادامه شما را با مشخصات دیگر آن بیشتر آشنا می‌کنیم.

افزایش طول عمر تجهیزات

ورق مقاوم به سایش دورستات با هدف افزایش عمر قطعات در انواع گریدها در بازار موجود هستند. در برابر با فولاد سازه‌ای معمولی، ضخامت ورق توانسته به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و با حفظ طول عمر مفید محصول می‌تواند موجب تحمل بار مرده کمتر و بارگذاری بیشتر شود.

شکل‌پذیری سرد ورق ضد سایش دورستات

ورق فولادی Durostat بدون در نظر گرفتن کوئنچ شدن با روش مستقیم و غیرمستقیم برای شکل‌دهی سرد مناسب است. این ویژگی به دلیل موارد زیر ایجاد می‌شود:

  • ساختار همگن
  • ریز دانه
  • درجه خلوص بالا.

جوش‌پذیری مناسب

به دلیل این که ورق ضد سایش دورستات به روش مدرن آلیاژسازی موجب بهینه کردن کربن و جوش‌پذیری بالای آن می‌شود. این مشخصه در مورد فولاد دورستات با سختکاری مستقیم اعمال شده و موجب حذف پیش گرمایش می‌شوند.

صافی سطح بسیار عالی

کیفیت بالای سطح ورق با توجه به فرایند دقیق کنترل نورد در ترکیب با واحد سطح‌بندی پیشرفته ایجاد می‌شوند. این خصوصیت موجب سهولت در برش و عملیات کارگاهی شده و دقت در ابعاد قطعات را افزایش می‌دهد. بعد از نورد گرم در مسیر فرایند تولید یک لایه یکپارچه پوسته اکسید به وجود می‌آید که این لایه محافظ از خوردگی و سایش در زمان حمل جلوگیری می‌کند و با فرایند سند بلاست از بین می‌رود. گرید ورق ضد سایش دورستات با روش سختکاری مستقیم و غیر مستقیم در بازار موجود هستند.

اتصال عالی

ورق Durostat موجب تولید قطعات کوچک با قابلیت بالای مکانیکی می‌شود و برشکاری و جوشکاری لیزری برای اتصال آن بهترین گزینه است. استفاده از ورق ضد سایش دورستات از طریق فن‌آوری پیشرفته ساخت موجب ایجاد اتصالات با کیفیت بالا می‌شوند. اتصالات ساخته شده ویژگی‌های زیر را در بر دارند:

  1. دارای اتصالات نازک‌تر، عریض‌تر، مقاوم‌تر در برابر سایش و صافی سطح بالاتر
  2. امکان اتصال گرید‌های گوناگون ورق با سختی‌ها و ضخامت‌های متنوع
  3. داشتن خواص مکانیکی عالی در اتصالات حاصل از جوشکاری لیزری و جوش ترکیبی لیزری.

کاربرد ورق ضد سایش دورستات

با توجه به کاربردپذیری بسیار بالا و کیفیت ساخت بسیار عالی ورق Durostat و ویژگی‌های ذکر شده از آن در صنایع زیر استفاده می‌کنند:

  1. ساخت ماشین‌های لایروبی
  2. سطل لودر
  3. ناودان
  4. صنایع معدن
  5. صنایع تولید سیمان
  6. ساخت بدنه کمپرسی
  7. ماشین‌های برف روبی
  8. ماشین آلات بارگیری و نقل و انتقال
  9. سوپر استراکچرهای کامیون
  10. محفظه‌های نگهداری آهن آلات و فلزات قراضه و اوراقی
  11. ماشین آلات کشاورزی.

نتیجه‌گیری

ورق مقاوم به سایش دورستات دارای سختی بالای همچون الماس بوده و به دلیل مقاومت بالای آن نسبت به فولاد معمولی برای کاربردهای با تنش مکانیکی و مقدار سایش بالا گزینه‌ای مناسبی هستند. از این رو برای ساخت انواع قطعات ماشین آلات سنگین، ورق Durostat کاربرد دارد. در صورتی که شما قصد خرید و اطلاع از نرخ ورق ضد سایش دورستات را دارید، توانسته با کارشناسان وبسایت آهن پرو در ارتباط باشید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس