لوله گالوانیزه سبک گلخانه ای در نام های دیگر مانند لوله های گالوانیزه صنعتی در واقع لوله های فولادی هستند که با لایه ای از روی محافظ پوشانده شده اند. در طول سال‌ها استفاده، روی در نهایت از لوله فرسایش می‌یابد. به این محصول که لوله مبلی نیز می گویند در صنایع گوناگون کاربرد دارد. جنس لوله گالوانیزه ساوه از نوع فولاد نرم است که در ساخت آن از انواع ورقه های فولاد با فشار داخل قالب عبور داده درز آن را جوش می دهند. سپس آن ها را در یک وان آبکاری روی اندود می کنند. در ادامه از این مطلب از وبسایت آهن پرو شما را با وزن، خرید، فروش و قیمت لوله گالوانیزه سبک گلخانه ای، دست دوم و ساوه سپنتا آشنا می کنیم.

لوله گالوانیزه سبک چیست؟

لوله گالوانیزه سبک که با نام لوله گالوانیزه صنعتی شناخته می‌شود از جمله لوله‌های سبک و صنعتی بوده که برای افزایش میزان مقاومت آن در برابر خوردگی، جداره‌های داخلی و خارجی این محصول را با فلز روی پوشش می‌دهند. در حقیقت این محصول همان لوله مبلی بوده که عملیات گالوانیزاسیون سرد و گرم را روی آن انجام می‌دهند. لوله گالوانیزه سبک گلخانه ای در سایزهای ½ اینچ الی 6 اینچ و در طول 6 متری و 12 متری تولید شده و در ضخامت‌های 2.3 تا 4 میلی‌متر در بازار موجود هستند.

فرایند تولید لوله گالوانیزه سبک گلخانه ای

گالوانیزاسیون گرم

در این شیوه ابتدا فلز روی را ذوب کرده و لوله را در آن فرو برده تا سطح داخلی و خارجی لوله به فلز روی آغشته می‌شود. میزان کیفیت، مقاومت به خوردگی و دوام این روش بالاتر بوده ولی نسبت به شیوه‌های دیگر گران‌تر است.

گالوانیزه سرد

از طریق جریان الکتریسیته و مایع الکترولیت، یک لایه فلز روی بر روی لوله ایجاد می‌کند و با کیفیت و مقاومت به خوردگی متوسطی برای محصول ایجاد کرده و این روش ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

مزایای لوله گالوانیزه سبک چیست؟

  • هزینه اولیه کم: گالوانیزه به طور کلی هزینه کمتری نسبت به سایر اقدامات حفاظتی دارد.
  • چقرمگی: پوشش گالوانیزه فولاد را بسیار قوی و بادوام می کند.
  • عمر طولانی: لوله های گالوانیزه صنعتی می توانند تقریباً 50 سال در مناطق روستایی و 25 سال در مناطق ناهموارتر دوام بیاورند.
  • استانداردسازی: فرآیند گالوانیزه استاندارد شده است به این معنی که لوله ها باید الزامات خاصی را برآورده کنند.
  • هزینه نگهداری کم: به دلیل عمر طولانی و چقرمگی کلی، تعمیر و نگهداری کمتری مورد نیاز است.
  • بازرسی آسان: پوشش های گالوانیزه را می توان با چشم بررسی کرد و ضخامت را می توان به راحتی آزمایش کرد.
  • ساخت سریع: هنگامی که یک محصول فولادی گالوانیزه تولید شد، آماده استفاده است. نیازی به رنگ آمیزی، آماده سازی یا بازرسی سطح پوشش نیست.

جدول وزن لوله گالوانیزه سبک

لوله گالوانیزه سبک گلخانه ای یکی از بهترین انواع لوله هایی می باشد که در چند سال اخیر از آن ها برای ساخت گلخانه استفاده می کنند که مسلما برای ساخت گلخانه باید با انواع گلخانه بر اساس سازه آشنایی داشته باشید چرا که بهترین لوله گلخانه ای که می توان از آن برای ساخت گلخانه استفاده نمود باید دارای وزن و ساختاری استاندارد باشند که در ادامه جدول وزن لوله گالوانیزه سبک را نیز آورده ایم:

نکته: وزن به ازای هر ۶ متر کیلوگرم می باشد.

شماره لوله اندازه/ سیستم اینچی قطر خارجی(mm)

min

قطر خارجی(mm)

max

ضخامت(mm) وزن دو طرف رزوه ساده(kg/m) وزن
2 2.1 21 4.21 2 947.1 280.6
5.2 4.3 4.26 9.26 2.2 5.1 9
3 1 2.33 8.33 5.2 917.2 550.12
4 14.1 9.41 5.42 5.2 663.2 980.15
5 2.11 8.47 4.48 8.2 375.3 250.2
6 2 6.59 2.6 8.2 242.4 450.25
7 2.21 2.75 76 3 417.5 500.32
8 113 9.113 4 483.11 900.68

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین

این نوع لوله ها از نظر ابعاد، ضخامت و اندازه با هم تفاوت دارند. لوله های گالوانیزه سنگین دارای ضخامت و وزن بیشتر است؛ زیرا فلز روی آن برای پوشش دهی بیشتر است. در مقابل وزن لوله گالوانیزه کمتر بوده و همین موضوع در قیمت لوله گالوانیزه موثر است. لوله های مبلی به دلیل مناسب بودن قیمت بسیار پرکاربرد هستند. البته لازم به ذکر است که شما قصد استفاده طولانی مدت از لوله های فولادی گالوانیزه را دارید باید نوع لوله گالوانیزه سنگین را انتخاب نمایید.

کاربرد لوله گالوانیزه صنعتی چیست؟

لوله های گالوانیزه سبک دارای طول عمر نسبتا خوبی هستند و در عین حال بسیار مقرون به صرفه هستند. فولاد گالوانیزه به دلیل داشتن لایه روی محافظ با سایر لوله های فولادی و آهنی متفاوت است. لایه روی با اکسیژن واکنش می دهد و کربنات روی ایجاد می کند که سطحی مقاوم در برابر زنگ زدگی و ماندگاری طولانی ایجاد می کند. از فلزات گالوانیزه در همه جا استفاده می شود و در ادامه چند نمونه آورده شده است.

جهت مطالعه بیشتر: لوله گلخانه ای چیست؟

صنعت کشاورزی

تجهیزات کشاورزی به راحتی در برابر خوردگی مستعد هستند. نیروهای شیمیایی و طبیعی می توانند ابزارها و تجهیزات را در صورتی که فاقد لایه محافظ باشند؛ خراب کنند. ابزارها و تجهیزات ارتجاعی را می توان از طریق لوله گالوانیزه سبک یا در برخی موارد لوله فولادی گالوانیزه سنگین ساخت. در این صورت تجهیزات کشاورزی در برابر سایش ناشی از استفاده مداوم و مواد شیمیایی خشن مقاومت می کنند.

سیستم لوله کشی

سیستم های لوله کشی گالوانیزه (Galvanized pipe) بسته به شرایط محل، عمری تا 70 سال دارند.استفاده از این ماده در مناطقی با آب و هوای نامساعد بسیار مفید است. می توان از آن در کاربردهای فضای باز که به مقاومت مکانیکی آهن گالوانیزه در شرایط محیطی شدید نیاز دارند؛ استفاده کرد.

ساختمان سازی

بخش ساخت و ساز محبوب ترین صنعتی است که از لوله های گالوانیزه استفاده می کند. بیش از یک قرن است که پرطرفدار بوده و گزینه ترجیحی بسیاری از متخصصان است. لوله های مبلی و سنگین عمر طولانی دارند و ممکن است در مصارف مسکونی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرند.

از این لوله ها می توان برای زیبایی و طراحی نیز استفاده کرد. لوله گالوانیزه سبک اغلب برای کارهای بزرگ مورد استفاده قرار نمی گیرند و اغلب روی ریل ها، لوله ها، تیرها، ناودان ها و نرده ها وجود دارد.

فروش لوله گالوانیزه سبک

لوله فولادی گالوانیزه در روی مذاب غوطه ور می شود تا در برابر خوردگی محافظت شود. لایه روی از فلز زیرین در برابر اثرات ضعیف آب و هوا محافظت می کند و به طولانی شدن طول عمر لوله کمک می کند و به همین دلیل ساخت گلخانه با لوله گلخانه ای بسیار مناسب می باشد. لوله مبلی دارای مقدار کمتری از سطح روی است به همین دلیل قیمت لوله گالوانیزه ساوه و گلخانه ای در این نوع کمتر است. شما برای اطلاع از قیمت پروفیل سبک گالوانیزه یا قیمت لوله گالوانیزه سپنتا سبک و خرید لوله گالوانیزه سبک گلخانه ای می توانید به سایت آهن پرو مراجعه کنید.

کلام آخر

همانطور که می دانید تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین در سبک و نوع ساختار آن ها نیز می باشد که استفاده از هر یک از لوله ها کاملا وابسته به نوع و سبک کاری که می خواهید انجام دهید می باشد چرا که هر یک دارای استاندارد هایی می باشند. جهت خرید لوله گالوانیزه سبک و یا لوله گالوانیزه سبک گلخانه ای می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی آهن پرو خرید خود را بدون واسطه و مستقیم انجام دهید.

سوالات متداول

1.لوله گالوانیزه سبک گلخانه ای چیست؟

این محصول از جمله لوله‌های صنعتی بوده که با هدف افزایش مقدار مقاومت آن در برابر خوردگی، جداره‌های داخلی و خارجی، آن را با فلز روی پوشش می‌دهند.

2.مزایای لوله گالوانیزه صنعتی چیست؟

هزینه نگهداری کم، عمر طولانی، چقرمگی، هزینه اولیه کم، ساخت سریع.


تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس