رده لوله مانیسمان چیست؛ شاید این سوال خیلی از افراد در بازار آهن آلات باشد که با این واژه روبرو می شوند. به طور کلی رده لوله از جمله اصطلاحاتی است که برای بیان کردن ضخامت و وزن لوله استفاده می کنند. این شاخص همان مقدار اسکچول لوله یا استاندارد ضخامت لوله است. ضخامت لوله به معنای حد فاصل قطر داخلی و قطر خارجی لوله است. در صورتی که قصد دارید درباره رده بندی لوله های فولادی و لوله استیل، لوله رده 10، قیمت و ضخامت لوله مانیسمان رده 40 و 80 اطلاعات باارزشی به دست آورید، ما را در این مطلب از سایت آهن پرو همراهی کنید.

رده لوله مانیسمان چیست؟

رده بندی لوله های فولادی و استیل برای نخستین بار توسط سازمان استاندارد آمریکا (ANSI) در دنیا مطرح شد. قبل از آن ارائه جداول وزنی بر پایه جدول وزنی آهن نرم صورت می گرفت. با توجه به این که فولاد آلیاژی و لوله های فولادی ساخته شد، استانداردهای جدید جایگرین شدند.

با تکیه کردن بر تحمل فشار، فولادهای آلیاژی به عنوان جایگزین آهن، توانسته اند با ضخامت های پایین، میزان فشار بالاتری را تحمل کنند. در تمامی رده های لوله، به دلیل تامین رده بالاتر لوله ها، باید ضخامت بالاتری در دسترس باشد. این نوع افزایش ضخامت موجب کاهش قطر داخلی لوله گشته و قطر خارجی آن ها تغییری نمی کند. مثلا قطر خارجی لوله 1 اینچ در لوله رده 10، 20، 40 و 80 یکسان بوده و افزایش ضخامت آن به سمت داخل جدار لوله است.

*برای اطلاع از «لوله مانیسمان چیست» روی لینک کلیک بزنید.*

دسته بندی انواع لوله ها با توجه به رده بندی لوله مانیسمان

  • لوله مانیسمان رده 10 (پایین ترین رده لوله های بدون درز)
  • لوله مانیسمان رده 20 (به دلیل داستن ضخامتی مناسب از دسته پر‌فروش‌ترین لوله‌های فولادی قابل استفاده در آتش نشانی هستند.)
  • لوله مانیسمان رده 30 (از این نمونه لوله فولادی بدون درز جهت گاز‌کشی استفاده می‌کنند.)
  • لوله مانیسمان رده 40 (به دلیل قیمت مناسب و استحکام بالا برای تاسیسات ساختمانی و لوله کشی برج و… مناسب هستند.)
  • لوله مانیسمان رده 60 (این محصول دارای سایزی بین ۸ تا ۳۲ اینچ است که کاربرد کمتری به نسبت رده ۲۰ و ۸۰ دارند.)
  • لوله مانیسمان رده  XS (عمدتا لوله رده xs با سایز ۱۴ به تولید می‌رسند.)
  • لوله مانیسمان رده 80 (به دلیل داشن ضخامتی بالا مورد استفاده در صنعت گاز و پتروسیمی هستند.)
  • لوله مانیسمان رده 100
  • لوله مانیسمان رده 120 (نتقال سیالات، میعانات صنعتی، صنعت تصفیه آب)
  • لوله مانیسمان رده 140
  • لوله مانیسمان رده 160 (لوله فولادی بدون درز قابل استفاده جهت مصارف کویل کردن، خم کردن فلنج کردن هستند.)
  • لوله مانیسمان رده XXS (از دسته قوی‌ترین لوله‌های صنعتی هستند.)
  • لوله مانیسمان رده STO
  • لوله مانیسمان رده  5S (لوله های رده s عمدتا از دسته لوله‌هایی استنلس استیل هستند که با رده‌ و ضخامت‌های مختلفی به تولید می رسند.)
  • لوله مانیسمان رده 10S
  • لوله مانیسمان رده 40S
  • لوله مانیسمان رده 80S

آیا رده لوله مانیسمان تاثیری در کاربرد آن نیز دارد؟

رده لوله مانیسمان چیست: لوله های بدون درز دارای کاربردهای گوناگونی در صنایع گوناگون است. از بین انواع رده های آن، رده 20 و 40 از جمله پرمصرف ترین آن هاست. صنایع زیر نیز از جمله مهم ترین صنایع هستند که از رده های گوناگون لوله های بدون درز استفاده می کنند:

لوله رده 40 چیست؟

در ادامه مطلب رده لوله مانیسمان چیست، رده لوله 40 را توضیح می دهیم. در حال حاضر با وجود آمدن روش جدید برای اندازه گیری لوله های فولادی صنعتی، قابلیت انتخاب دقیق هر کدام از لوله ها براساس الزامات عملکردی مورد نیاز برای رسیدن به کارایی ایمن تر سیستم های پایپینگ ایجاد شده است. در این صورت برای سفارش لوله ها باید دقت لازم را کرد زیرا ممکن است که برای قطرهای گوناگون، یک رده برابر معرف ضخامت های مختلف باشد.

برای نمونه یک لوله رده 40 با سایز اسمی 12 اینچ ضخامت دیوارهای برابر با 31/10 میلی متر است در صورتی که یک لوله رده 40 با سایز اسمی 14 اینچ دارای ضخامت دیواره لوله ای برابر با 13/11 میلی متر است.

فرمول اندازه گیری رده لوله مانیسمان چیست؟

به طور کلی اسکجول یک شاخص بوده که امروزه برای تشخیص ضخامت جداره لوله ها بیشتر از شاخص های وزنی لوله استفاده می شود. این معیار از سال 1939 به وسیله موسسه استاندارد آمریکا (American National Standards Institute _ ANSI) برای لوله های فولادی از سایزهای اصلاح شده لوله های آهنی از طریق کاهش اندکی در ضخامت جداره آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این صورت وزن واحد طول لوله ها با وزن لوله های آهنی یکسان حساب می شود.

نتیجه گیری

لوله های بدون درز از جمله لوله های است که از فولاد شمس تولید شده و در واقع یک استوانه بدون درز است. به طور کلی موضوع رده لوله و صنایع لوله سازی یک موضوع بسیار پیچیده بوده به طور کلی که شما برای انتخاب رده لوله در صنعت نفت و گاز نیاز به محاسبات مکانیک سیالات است. در این مطلب از سایت آهن پرو شما را با رده لوله مانیسمان چیست، آشنا کردیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس