جوش اتصالات لوله فولادی چگونه است: اتصالات جوشی لوله های فولادی یک نوع کار فنی و قوی می باشد. لوله فولادی اتصال جوشی و جوشکاری اتصالات فولادی موجب تضمین کیفیت محصول می شود. در زمان جوش دادن باید استاندارد جوشکاری لوله فولادی، لوله مانیسمان، لوله های انتقال آب، لوله های سایز بالا و فلنج به لوله رعایت شود. در ادامه این مطلب از وبسایت آهن پرو شما را با جوشکاری اتصالات فولادی بیشتر آشنا می کنیم.

انواع جوش اتصالات لوله فولادی چگونه است؟

جوش لوله روشی برای اتصال دو لوله به یکدیگر است. تکنیک های جوشکاری مورد استفاده برای لوله ها شامل فرآیندهای جوشکاری قوس الکتریکی از جمله جوشکاری MIG و جوشکاری TIG می باشد. برخی بین جوشکاری لوله و جوشکاری خط لوله تمایز قائل می شوند، با جوشکاری لوله مربوط به لوله های فلزی در کارخانه ها و پالایشگاه ها و جوشکاری خطوط لوله به مواردی که برای جوشکاری لوله های فلنج به لوله، انتقال گاز، آب، نفت و سایر مایعات در طی چندین مایل استفاده می شود.

جوشکاران لوله و خطوط لوله در صنعت ساخت و ساز، در میادین نفت و گاز، در صنایع آب، کارخانه های ساخت و نیروگاه های هسته ای و غیره، انجام می دهند. برای اتصال لوله‌های جدید یا تعمیر لوله‌های قدیمی، جوش لوله معمولاً مطابق با کدها و استانداردهای مربوطه انجام می‌شود.

 جوشکاری قوس فلزی محافظ (SMAW)

جوشکاری قوس فلزی محافظ (SMAW) همچنین به عنوان جوشکاری قوس فلزی دستی (MMA یا MMAW)، جوشکاری با قوس محافظ شار یا جوشکاری چوبی شناخته می شود.

همچنین به عنوان جوش لوله گاز شناخته می شود. استفاده از SMAW برای جوشکاری لوله به این معنی است که در حین جوشکاری به شار یا گاز محافظ نیاز نیست و این امر باعث می شود که تجهیزات جوشکاری ساده و قابل حمل باشد. این فلز با ذوب الکترودها از طریق گرمای تولید شده توسط قوس الکتریکی جوش داده می شود.

جوشکاری قوس فلزی گازی (GMAW)

در ادامه مطلب جوش اتصالات لوله فولادی چگونه است، توضیح می دهیم که جوش اتصالات لوله فولادی چگونه است: این نوع جوش اتصالات لوله فولادی شامل جوشکاری با گاز بی اثر فلزی (MIG) و جوشکاری با گاز فعال فلزی (MAG) می باشد.

با ارائه بهره وری بیشتر نسبت به SMAW، این تکنیک ها به کنترل بهتر متغیرهای جوشکاری برای ارائه کار با کیفیت بالا و کارآمد نیاز دارند. GMAW که معمولاً با تجهیزات نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک انجام می شود، نرخ رسوب بالا را با تولید دود کم انجام می دهد.

جوشکاری لوله های سایز بالا

پس از انجام مقدمات برش، تمیز کردن، لپ‌کشی و تراشیدن، قسمت‌های مرکزی روی بستر V با فاصله‌گذاری مناسب در حالت افقی کشیده می‌شوند (درز ریشه در جوشکاری TIG قابل کشیدن است). سپس پس از تمیز شدن سرباره، سایر پاس ها کشیده می شوند.

جوشکاری فلنج به لوله

در ادامه مقاله جوش اتصالات لوله فولادی چگونه است، توضیح می دهیم که اتصالات فلنج یا جوش لبه در جایی اتفاق می افتد که یک شیر یا یک منهول نصب شده است. هنگام نصب یک سوپاپ، یک واشر در بین آن اضافه می کنید و پیچ ها را به صورت مورب سفت می کنید تا گشتاور یکسانی داشته باشید.

همچنین باید یک لایه نازک رنگ را زیر مهره و واشر قرار دهید تا آب بعدا باعث ایجاد مشکلات خوردگی نشود. بعد از بیست و چهار ساعت پیچ ها را از نظر سفت بودن ادامه دهید.

مانند سایر اتصالات جوش، معاینه بصری باید بخشی از فرآیند پس از اتمام جوش باشد. هنگامی که جوش بازرسی را پشت سر گذاشت، یک غلاف انقباض یا نوار محافظ در برابر خوردگی می تواند از جوش محافظت کند.

مراحل و استاندارد جوشکاری لوله

عوامل زیر از جمله مواردی هستند که باید در زمان جوشکاری اتصالات فولادی در نظر گرفته شود. این عوامل شامل موارد زیر است:

  • مواد لوله
  • قطر لوله و ضخامت دیواره
  • محل جوشکاری
  • خواص جوشکاری
  • جهت جوش (سربالایی یا سرازیری)
  • کیفیت جوش مورد نیاز
  • ملاحظات اقتصادی
  • سلامت و امنیت

پاس های انواع جوش اتصالات لوله فولادی چگونه است؟

جوش لوله به چندین پاس جوش مختلف نیاز دارد:

  1. Root Pass: این گذرهای اولیه باید شکاف بین دو بخش لوله را پر کنند.
  2. پاس های داغ: این ها جوش ریشه را به هر دو صفحه شیار متصل می کنند.
  3. پر کردن پاس‌ها: این پاس‌ها بیشتر شیار را قبل از ایجاد درپوش نهایی پر می‌کنند.
  4. پاس‌های درپوش: این پاس‌های نهایی باید جوش را با کمترین تجمع در خارج از سطح لوله تکمیل کنند. در صورت نیاز می‌توانید این لایه را دوباره آسیاب کنید تا مهره‌های جوش را بهبود ببخشید و آلودگی را قبل از عبور کلاهک نهایی از بین ببرید.

نتیجه گیری

لوله های فولادی از جمله مهم ترین مقاطع هستند که مهم ترین کاربرد آن ها در آب و فاضلاب و صنایع پتروشیمی است. نحوه اتصال لوله ها با یکدیگر از جمله مهم ترین مشکلات لوله های فولادی است که باید حتما به آن دقت شود. از این رو اتصالات جوشی لوله های فولادی و جوشکاری اتصالات فولادی نیازمند بهره منده از استاندارد جوشکاری لوله هاست. در این مطلب از سایت آهن پرو شما را با جواب این سوال که جوش اتصالات لوله فولادی چگونه است، آشنا کردیم. همچنین انواع جوشکاری لوله مانیسمان، لوله های انتقال آب، لوله های سایز بالا و فلنج به لوله را توضیح دادیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس