مشخصات فنی لوله مانیسمان از آن جهت برایمان مهم است که با توجه به حیطه مورد استفاده خود نیاز داریم تا در مورد مشخصات فنی لوله خریداری شده و یا لوله ای که قصد خرید آن را داریم یک سری اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم بهترین تصمیم را برای استفاده بگیریم. در وب سایت آهن پرو، قرار است تا در مورد مشخصات فنی لوله مانیسمان و خرید لوله مانیسمان با یکدیگر صحبت کنیم. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت لوله مانیسمان از طریق شماره ۴۸۰۰۰۲۰۱-۰۲۱ با کارشناسان فروش سایت آهن پرو در ارتباط باشید و اقدام به خرید لوله مانیسمان نمائید.

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز

نام دیگر لوله مانیسمان همان لوله بدون درز است که حتی به آن سیم لس نیز گفته می شود. نام مانیسمان برگرفته از رویدادی تاریخی برای این لوله در ایران است. اختراع کنندگان این لوله فامیلی مانیزمان را داشته اند و این نام روی شرکت آنها نیز بوده است و اولین بار که لوله مانیسمان وارد ایران شده است تحت عنوان این نام وارده شده و از آن زمان تا کنون بر روی اش باقی مانده است.

*برای اطلاع از «لوله مانیسمان چیست» روی لینک کلیک بزنید.*

چرا لوله مانیسمان را لوله بدون درز خطاب می کنند؟

با توجه به شیوه ساخت لوله مانیسمان و حالتی که تولید می شود هیچ گونه درزی در ساختار خود ندارد. برای همین خاطر به لوله مانیسمان لوله بدون درز نیز می گویند و این یکی از خصوصیاتی است که در زمینه مشخصات فنی لوله مانیسمان قرار می گیرد.

مشخصات فنی لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان با انواع مختلف، استاندارد ها و گواهی های معتبر مختلفی به تولید می رسند که انواع لوله مانیسمان دارای ویژگی های مختص به خود نیز می باشند. هر محصولی باید طبق استاندارد های جهانی به تولید برسد که در اصل استاندارد های لوله مانیسمان نیز از دسته استاندارد های ثبت شده ای هستند که اگر بر اساس آن استاندارد های ذکر شده به تولید نرسند قطعا ساختار محصول دقیق نخواهد بود. از دو استاندارد ذکر شده اصولا برای ساخت لوله بدون درز استفاده می کنند:

  1. استاندارد ASME B36.10برای لوله های فولادی؛
  2. استاندارد ASME B36.19برای ساخت لوله استیل.

ارائه دهندگان این استاندارد ها برای هر یک از لوله های مانیسمان بدون درز یک قطر، ضخامت، طول و بازه مشخصی را تعیین نموده اند و کارخانه های تولید کننده حتما باید لوله مانیسمان را در بازه و ابعاد از پیش تعیین شده به تولید برسانند.فشار کاری لوله مانیسمان با توجه به سایز، ضخامت و دمای کاری آن ها تعیین می شوند اما با توجه به اینکه در یک دما و سایز خاص، فشار برای تمامی لوله ها یکسان می باشد می توان این مشخصه را برای آن ها تعیین کرد.

یکی دیگر از مشخصات لوله بدون درز یا لوله مانیسمن ضخامت و یا رده آن می باشد که ضخامت لوله مانیسمان بر اساس استاندارد ها بوده و از دسته پر استفاده ترین رده ها برای تولید لوله مانیسمان رده ۲۰، ۴۰ و ۸۰ می باشد که سایز لوله مانیسمان نیز متغیر از یکدیگر هستند که در زمان خرید لوله مانیسمان باید بدان توجه داشته باشید.لوله مانیسمان رده ۲۰ سبک می باشد و لوله مانیسمان رده ۸۰ از دسته لوله بدون درز یا استحکام بالا بوده است که در موارد پر فشار می توان از آن ها استفاده نمود و تا سایز ۲۶ اینچ نیز به تولید می رسند.

تولید لوله مانیسمان با سایز بیشتر از ۲۶ اینچ صرفه اقتصادی نداشته چرا که از لوله سایز ۲۶ اینچ به بالا برای انتقال خطوط طولانی و کم فشار استفاده می کنند و تفاوتی بین لوله درز دار و بدون درز ایجاد نمی کنند که اغلب به دلیل صرفه اقتصادی خرید لوله درزدار را ترجیح می دهند. در ادامه در مورد مشخصات انواع رده های لوله بدون درز توضیح داده ایم.

مشخصات فنی لوله مانیسمان رده 20

از لوله بدون درز رده 20 برای گازکشی داخل ساختمان به صورت توکار استفاده می‌کنند. برای استفاده کردن از این نوع لوله بدون درز باید از اتصالات مخصوص به آن استفاده کرد. ساختمان‌های تا 5 طبقه طبق آیین نامه نظام مهندسی باید از لوله مانیسمان رده 20 استفاده کرده تا در صورت زلزلهف نشست و تخریب ساختمان، به این لوله آسیب جدی، شکاف و ترک وارد نمی‌شود و از این رو از ایجاد حوادثی همچون آتش‌سوزی و انفجار ممانعت می‌کند.

مشخصات فنی لوله مانیسمان رده 40

برج و تجهیزات آتشنشانی از جمله مهم‌ترین حوزه‌های استفاده کننده این نوع لوله بدون درز هستند. از جمله مهم ترین مشخصات فنی لوله مانیسمان رده 40 مقاومت بالای آن است از این رو از آن در صنایعی همچون داروسازی و غذایی استفاده می‌کنند.

لوله مانیسمان رده 60

قطر لوله بدون درز رده 60 بین 8 تا 24 اینچ بوده و وزن آن با توجه به ضخامت و قطر متفاوت است. در زمان استفاده از این رده باید از اتصالات هم جنس و مناسب سایز آن استفاده نمایید.

لوله مانیسمان رده 80

این نوع در سایز 1.2 تا 24 اینچ بوده که در سایز‌های بالاتر از 28 اینچ به صورت درز مخفی ساخته می‌شود. از جمله مشخصات فنی لوله مانیسمان رده 80 این است که ضخامت آن بین 3 تا 9 میلی‌متر و وزن آن بین 9 تا 150 کیلوگرم می‌باشد.

فرایند ساخت لوله مانیسمان به چه صورت است؟

قبل تر درمقاله شیوه تولید لوله مانیسمان به طور مفصل به این موضوع پرداختیم و در مورد مراحل آن به صورت جامع پرداختیم. اما اگر بخواهیم به صورت کلی در این باره صحبت کنیم باید بگوییم که لوله مانیسمان به صورت مستقیم از شمش فولادی درست می شود و همین موضوع مسبب این است تا در خروجی یک لوله بدون درز داشته باشیم. عمده مشخصات فنی لوله مانیسمان را با توجه به شیوه ساختش می توان متوجه شد.

ضخامت و رده لوله مانیسمان

لوله مانیسمان با توجه به رده های متفاوتی که دارد، در هر زمینه متفاوتی که هست بنا به نظر مهندس خبره بهترین مورد برای استفاده پیشنهاد می شود. هر رده شامل یک سری مشخصات فنی است که مجموعه این مشخصات، مشخصات فنی لوله مانیسمان را به وجود میاورد و کارشناسان این حیطه با توجه به مشصخات فنی که می بینند سعی می کنند تا با توجه به نیاز مشتری بهترین محصول را توصیه کنند. لوله مانیسمان در رده های مختلفی اعم از رده 20، 30، 40، 60، 80 و… موجود می باشد و هر رده مشخصات فنی لوله مانیسمان مربوط به خود را دارد و در زمینه ای متفاوتی مصرف می شود.

کاربرد های لوله مانیسمان چیست؟

لوله های مانیسمان برای مواردی که قرار است لوله دما و فشار زیادی را تجربه کند بهینه شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند با توجه به مشخصات فنی لوله مانیسمان این لوله ها در صنایع نفتی و گازی استفاده دارند و در صنعت ساختمان سازی نیز برای لوله کشی کاربرد دارند. از دیگر کاربردهای لوله مانیسمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع پتروشیمی برای انتقال نفت و گاز
  • انتقال آب و آبرسانی
  • نیروگاه‌های حرارتی
  • صنایع دارویی
  • صنایع غذایی
  • شیرآلات کنترلی
  • آتش نشانی
  • موتورخانه
  • مخازن بویلر و کمپرسور
  • انتقال مواد با فشار و دمای بالا.

ابعاد استاندارد لوله مانیسمان

به طور کلی لوله بدون درز از نظر طول در دو سایز 6 و 12 متری است و از جالب‌ترین مشخصات فنی لوله مانیسمان این بوده که تولید آن نسبت به لوله‌های دیگر متفاوت است و از سایز بزرگ به کوچک ساخته می‌شود و سایزهای 0.5، 0.75 و 1 اینچ به شیوه نورد سرد تولید می‌شوند.

نتیجه گیری

در یکی دیگر از مقالات علمی کاربردی سایت فروشگاهی آهن پرو در مورد مشخصات فنی لوله مانیسمان صحبت کردیم و به مواردی که پیرامون این موضوع قرار دارد پرداختیم. لوله های مانیسمان با توجه به مشخصات فنی متفاوتی که دارند در ابعاد و موارد گوناگونی نسبت به یکدیگر متمایز می شوند و این وجه تمایز باعث تفاوت در قیمت شده است. جهت خرید لوله مانیسمان به صورت بدون واسطه و مستقیم می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی آهن پرو اقدام به خرید مستقیم و بدون واسطه از طریق کارخانه تولیدی نمائید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس