لوله اسپیرال چیست و لوله های اسپیرال چه مزایایی دارند؟ لوله اسپیرال یک لوله فولادی مارپیچی (SSAW) و لوله فولادی مارپیچی است که از فولاد نواری یا صفحه مارپیچ به شکل مارپیچ ساخته شده و جوشکاری زیرپودری دو طرفه برای درزهای داخلی و خارجی دارد. کاربرد لوله های اسپیرال به طور گسترده در صنایع گوناگون مانند: تولید آب، برق، صنایع شیمیایی و سایر صنایع استفاده می شود. تنها با تغییر زاویه شکل دهی می توان لوله های فولادی با قطرهای مختلف از نوار فولادی با عرض یکسان تولید کرد که تنظیم آن آسان است. در ادامه از وبسایت آهن پرو شما را با استاندارد ساخت، مزایا، معایب و قیمت لوله اسپیرال آشنا می کنیم.

لوله اسپیرال چیست؟

در دهه ۱۹۶۰ میلادی تولید لوله های اسپیرال یا درز جوش مارپیچی آغاز شد. قبل از آن استفاده از لوله های درز دار بسیار رایج بود و امروزه نیز کاربرد بیشتری نسبت به لوله های اسپیرال دارند. امروزه کاربرد لوله‌های درز جوش مارپیچی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. این محصولات نوعی از لوله های فولادی هستند که با روش اسپیرال ساخته می شوند.

استاندارد ساخت لوله های اسپیرال به این صورت است که با استفاده از روش نورد گرم و به شکل مارپیچی ساخته می‌شوند و ابعادی بین ۸ تا ۱۲۰ اینچ دارند و از نظر کیفیت نیز با لوله های درزدار رقابت می کنند. در این نوع محصولات نوع جوش اهمیت زیادی دارد؛ زیرا که جوشکاری دقیق و باکیفیت موجب افزایش استحکام لوله در برابر فشار وارد به دیواره می شود.

کاربردهای لوله فولادی اسپیرال چیست؟

از آن جایی که ین محصول از پیچ و تاب های متوالی تشکیل می شود، طول لوله مارپیچ محدود نمی شود و می توان طول آن را به دلخواه 6 تا 12 متر تولید می شود. شکل مارپیچی درز جوش به طور مساوی بر روی محیط لوله اسپیرال توزیع شده است، بنابراین لوله مارپیچی دارای دقت ابعادی بالا و استحکام قوی است. کاربرد آن شامل موارد زیر است:

  1. صنایع گرمایشی
  2. آب و فاضلاب
  3. صنعت برق
  4. صنعت نفت و گاز
  5. صنایع شیمیایی
  6. لایه روبی
  7. ساخت پل
  8. ساخت سازه های فلزی

لوله های اسپیرال چه مزایایی دارند؟

در ادامه مطلب لوله اسپیرال چیست و لوله های اسپیرال چه مزایایی دارند؛ می گوییم که لوله جوش مارپیچی از سیم پیچ نورد گرم و قوس غوطه ور جوش داده شده در یک فرآیند منفرد و پیوسته تشکیل می شود. به عمین دلیل است که فولاد ساختاری کم کربن و نوار فولادی کم آلیاژ را به لوله مطابق با زاویه مارپیچ خاص بغلتانید. سپس اتصالات لوله جوش داده می شود.

فرآیند جوشکاری لوله های فولادی اسپیرال کارآمد، انعطاف پذیر، مقرون به صرفه است و برای قطرهای بسیار بزرگ یا طول های طولانی با سطوح مختلف قابل تنظیم است. از مزیت های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله های فولادی با عرض یکسان را می توان برای تولید لوله های فولادی با قطرهای مختلف، به ویژه برای تولید لوله های فولادی با قطر بزرگ با فولاد نواری باریک استفاده کرد.
  • تحت شرایط فشار یکسان، جوش مارپیچی تحت فشار کمتری نسبت به درز مستقیم قرار می گیرد که 75٪ تا 90٪ لوله جوش داده شده درز مستقیم است و بنابراین می تواند فشار زیادی را تحمل کند. در مقایسه با لوله های جوش داده شده مستقیم با قطر خارجی یکسان، ضخامت دیواره را می توان 10٪ تا 25٪ تحت فشار یکسان کاهش داد.
  • در عملکرد انعطاف پذیر است.
  • تجهیزات سبک وزن هستند و سرمایه گذاری اولیه کمی نیاز دارند. می توان آن را به یک واحد سیار از نوع تریلر تبدیل کرد و لوله جوش داده شده را مستقیماً در محل ساخت و ساز که در آن خط لوله گذاشته می شود تولید کرد.
  • تحقق مکانیزاسیون و اتوماسیون آسان است.
  • لوله های اسپیرال دارای استانداردهای معمولی قوی هستند، به این معنی که هر استانداردی را می توان توسط لوله های فولادی مارپیچ تولید کرد.
  • طول لوله های فولادی مارپیچ نیز می تواند دلخواه باشد و طولانی ترین آن ها می تواند تا 30 متر باشد.
  • همچنین می توان آن را به یک ستون به هم پیوسته تبدیل کرد که عملکرد بهتری نسبت به فولاد کانالی دارد و ارزان تر است.

معایب لوله اسپیرال چیست؟

به دلیل استفاده از فولاد سیم پیچ به عنوان ماده اولیه، خم هلالی خاصی وجود دارد و نقطه جوش در ناحیه لبه نوار الاستیک است، بنابراین تراز کردن مشعل جوشکاری دشوار است و بر کیفیت جوش تأثیر می گذارد. برای انجام این کار، تجهیزات پیچیده ردیابی جوش و بازرسی کیفیت را راه اندازی کنید.

قیمت لوله اسپیرال

عوامل گوناگونی وجود دارند که بر قیمت لوله های فولادی مارپیچی موثر هستند. از جمله این عوامل می توان به نوع ورق اسپیرال و فولادی به کار رفته در تولید این محصول اشاره کرد. کیفیت جوش نیز دارای اهمیت زیاد است. از این رو قیمت لوله اسپیرال 60 اینچ تولید داخل با تولید خارج متفاوت است. در این مطلب از سایت آهن پرو شما را با لوله اسپیرال چیست و لوله های اسپیرال چه مزایایی دارند؛ آشنا کردیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس