از جمله چالش های که در زمان خرید تجهیزات پایپینگ برای شما ایجاد می شود این سات که نحوه تشخیص لوله فولادی با کیفیت چگونه است. در کل تهیه تجهیزهای باکیفیت موجب کاهش هزینه های تعمیر و مقاومت پروژه در سال های متوالی می شود. از این رو باید تمام تمرکز خود را برای خرید لوله فولادی استاندارد به کار گیریم.

لوله های فولادی دارای کاربرد بالای در صنعت و مصارف خانگی هستند. به همین دلیل استفاده از انواع لوله فولادی درجه یک و ممتاز دارای اهمیت بالای است. در ادامه از این مطلب از سایت آهن پرو شما را با مشخصات فنی لوله فولادی باکیفیت بالا و روش های تمایز آن ها آشنا می کنیم.

نحوه تشخیص لوله فولادی با کیفیت

روش های زیادی برای شناسایی لوله های فولادی وجود دارد که بیشتر آن ها به دلیل استفاده از مواد شیمیایی خاص و قرار گرفتن لوله در شرایط خاصی در آزمایشگاه است. در ادامه انواع روش های تشخیص دادن لوله فولادی درجه عالی را توضیح داده ایم.

تست مغناطیسی لوله های فولادی

اگر شما به دنبال ساده ترین روش تشخیص لوله فولادی ضدزنگ آستینی و لوله فولادی ضدزنگ فریت هستید، شیوه مغناطیسی را پیشنهاد می کنیم. به طور کلی فولاد ضدمغناطیسی آستینی دارای استحکام بالای می باشد. ولی در فشار بالا و بعد از سرد کردن لوله با مغناطیس خفیف، فولاد خالص که شامل کروم و فولادهای آلیاژی مختلف است، به فولاد مغناطیسی قوی تبدیل می شوند.

آزمایش مس سولفات لوله فولادی

از جمله راه های نحوه تشخیص لوله فولادی با کیفیت، استفاده از تست مس سولفات اسید سولفوریک است. این روش برای تمایز بین فولاد کربن معمولی و انواع لوله فولادی ضد زنگ بسیار سریع است.

غلظت محلول سولفات مس 5 درصد بوده و قبل از آزمایش، منطقه تست باید از روغن و ناخالصی ها تمیز شود و با پارچه صیقل دهنده، منطقه ای کوچک را صیقل دهند. سپس محلول مس سولفات در قسمت پاکسازی شده استفاده شوند. در نهایت می توان نتیجه تست را مشخص کرد. فولاد کربنی معمولی یا آهن در چند ثانیه یک لایه بر روی سطح مس به وجود می آورد و سطح لوله فولادی ضد زنگ رسوب مس یا رنگ مس را ایجاد نمی کند.

تست اسید سولفوریک برای تشخیص لوله فولادی با کیفیت

از طریق این نوع آزمایش می توان کربن های 302، 316، 317 و 304 را تشخیص داد. لبه برشی باید در قسمت ثابتی باشد و غلظت با حجم 20 تا 30 درصد اسید سولفوریک، با دمای 60 درجه سانتی گراد را در قسمتی که گرد و خاک وجود ندارد، به مدت زمان نیم ساعت قرار دهد. در آزمایش صورت گرفته برای غلظت حجم محلول اسید سولفوریک 10 درصد، دمای 71 درجه سانتی گراد حرارت نیاز است.

لوله فولادی در گرید 302 و 304 در محلول داغ، موجب ساطع کردن حباب زیاد و خوردگی سریع می شود. این نوع نمونه ها در عرض چند دقیقه سیاه شده و مابقی در عرض 10 تا 15 دقیقه تغییر رنگ نداده و حبابی ساطع نمی کنند.

میزان مقاومت به خوردگی لوله فولادی ضد زنگ

مشخصات لوله فولادی ضخیم و نازک را می توان از جمله راه های نحوه تشخیص لوله فولادی با کیفیت دانست. مقاومت به خوردگی لوله فولادی در برابر اسید نیتریک غلیظ و رقیق از جمله بارزترین مشخصات فنی لوله فولادی است. این مشخصه موجب شده تا تشخیص آن با دیگر فلزات و آلیاژها آسان باشد.

با این وجود در نوع کربن فولادی بالای 420 و 440 در تست نقطه ای اسید نیتریک، مقداری دچار خوردگی قرار می گیرد. فلزات غیرآهنی هنگامی که با اسید نیتریک غلیظ مواجه شده، دچار خوردگی می شوند و اسیدهای نیتریک رقیق برای فولاد کربنی خورندگی به وجود می آورد.

جان کلام

لوله های فولادی ضدزنگ بسیار محبوب بوده و در برابر قیمت مناسبش، دارای کیفیت مطلوبی است. در بازار ممکن است که انواع محصولات تقلبی و جعلی وجود داشته باشد که خریداران از آن مطلع نباشند. از این رو در این مقاله از وبسایت آهن پرو شما را با نحوه تشخیص لوله فولادی با کیفیت آشنا کردیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس