جوشکاری لوله گالوانیزه یک تکنیک مهم و ارزشمند در صنایع کشاورزی و ساخت و ساز است. اما اخیراً به دلیل بخارات سمی که جوش فولاد گالوانیزه تولید می‌کند، خیلی از افراد برای جلوگیری از عوارض جوشکاری گالوانیزه از آن خودداری می‌کنند. همچنین نگرانی در مورد نحوه برخورد با پوشش فولاد روی و اقداماتی که در مورد خوردگی باید انجام شود، وجود دارد. اما استفاده از دستورالعمل جوشکاری لوله گالوانیزه می‌تواند تمامی این مسائل را به طور موثر مدیریت کند. در حال حاضر روش‌های متعددی برای جوش دادن لوله‌ و ورق مقاوم به خوردگی همچون جوشکاری ورق گالوانیزه با اینورتر وجود داشته که در ادامه ازاین مطلب از وبسایت آهن پرو شما را با آن آشنا می‌کنیم.

مشکلات جوشکاری فولاد گالوانیزه

مشکلات خاصی وجود دارد که جوشکاران ممکن است هنگام جوشکاری فولاد گالوانیزه با آن مواجه شوند که رعایت دستورالعمل جوشکاری لوله گالوانیزه در حل این نوع مسائل به کار آن‌ها می‌آید.. در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

خوردگی

هنگامی که صحبت از جوشکاری فولاد گالوانیزه می‌شود، مقاومت در برابر خوردگی یک مشکل رایج است. ایده گالوانیزه برای جلوگیری از زنگ زدگی فولاد بوده با این حال، ابتدا باید روی گالوانیزه را در سراسر ناحیه جوش پاک کنید و مجددا بعد از جوشکاری فولاد فرایند گالوانیزه صورت گیرد. اگرچه این کار زمان بر است، اما روشی عملی برای حفظ خاصیت مقاوم در برابر خوردگی مواد است.

وجود پوشش روی

یکی از چالش‌هایی که در مورد جوشکاری فولاد گالوانیزه مطرح می‌شود، پوشش فلز روی موجود در فولادهای گالوانیزه است؛ زیرا این ماده توانسته جوش را به خطر بیندازد. از آن‌جایی که روکش روی وجود دارد، نفوذ مذاب جوش را دشوارتر می‌کند. علاوه بر این، می‌تواند باعث ایجاد حفرات و تخلخل در جوش شود. برای حل این مشکل با توجه به دستورالعمل جوشکاری لوله گالوانیزه از یک جوشکار ماهر استفاده کرده یا پوشش روی باید از ناحیه ای که در آن جوشکاری می‌کنید حذف شود. در ضمن توانسته از ماده پرکننده در قسمت پوشش داده شده روی ناحیه جوش استفاده کنید.

به خطر افتادن سلامتی و ایمنی

اگر اقدامات احتیاطی مناسب برای محافظت شخصی را انجام دهید، هنگام تماس با بخارات سمی جوشکاری لوله گالوانیزه بسیار ایمن خواهید بود. تجهیزات حفاظتی شامل دستکش، کلاه ایمنی جوشکاری و کفش‌های فولادی هستند.

هنگام جوشکاری فولاد گالوانیزه حتماً باید از ماسک تنفسی استفاده کنید تا از استنشاق بخارهای بالقوه کشنده اکسید روی که تولید می‌شود، جلوگیری کنید. حتی زمانی که از ماسک تنفسی استفاده کرده باید در مکانی با تهویه مناسب قرایند جوش دادن را شروع کنید.

دستورالعمل جوشکاری لوله گالوانیزه

بدون شک با رعایت کردن یک سری نکات و مراحل توانسته از وجود مشکلات بالا خودداری کرده و از عوارض جوشکاری گالوانیزه جلوگیری کرد. از جمله بارزترین نکته‌های جوش دادن فولاد گالوانیزه شامل موارد زیر است:

  1. تهیه کردن وسایل جوشکاری اعم از دستگاه جوش، سیم جوش گالوانیزه، عینک، لباس کار، ماسک و دستکش.
  2. سنگ‌زنی و تمیزکاری محل جوش دادن برای از بین بردن پوشش روی.
  3. فراهم کردن الکترود مناسب جوشکاری.
  4. گذاشتن قطعه مورد نظر در محل مناسب و ثابت برای آغاز فرایند جوشکاری.
  5. انجام دادن جوشکاری با توجه به استانداردهای موجود.
  6. سنگ‌زنی نهایی برای جلوگیری از پاشش مذاب.

انواع الکترود جوشکاری فولاد گالوانیزه

الکترود یک سیم فلزی رسانا بوده که دارای پوششی از جنس رتیلی، قلیایی، سلولزی و رتیلی با پودر آهن در دور تا دور خود است. طبق دستورالعمل جوشکاری لوله گالوانیزه برای انتخاب نوع الکترود باید به ساختار نوع لوله گالوانیزه توجه کنید. زیرا باید الکترود با قطعه مورد نظر برای جوشکاری متناسب و شباهت ساختار داشته باشد. از جمله الکترودهای مناسب برای جوش دادن لوله‌های گالوانیزه شامل موارد زیر است:

  • الکترود 7014
  • الکترود 7018
  • الکترود 6011
  • الکترود 6010.

فواید جوشکاری لوله گالوانیزه

به طور کلی هدف از جوش دادن لوله‌های گالوانیزه، افزایش مقاومت آن‌ها در برابر زنگ‎زدگی است. با توجه به این‌که جوشکاری تاثیر بسیار بالای روی کیفیت و مرغوبیت محصول داشته، باید مراحل و دستورالعمل جوشکاری لوله گالوانیزه با دقت صورت گیرد. در ضمن لوله گالوانیزه جوشکاری شده نسبت به نوع معمولی و ساده خود دارای قیمت و کیفیت بالاتری است.

نتیجه‌گیری

جوشکاری لوله گالوانیزه مشکلاتی از جمله خوردگی، وجود پوشش روی و به خطر افتادن سلامتی را نسبت به جوشکاری فلزات دیگر در پی دارد. از این رو به کار بردن دستورالعمل جوشکاری لوله گالوانیزه توانسته برای حل این نوع مسائل کمک شایانی کند. در این مطلب شما را با مراحل و نکات مهم برای جوش دادن لوله‌های گالوانیزه آشنا کردیم. در صورتی که قصد خرید لوله گالوانیزه جوشکاری شده را دارید، توانسته با کارشناسان فروشگاه آنلاین آهن پرو در ارتباط باشید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس