در این مقاله از سایت آهن پرو سعی داریم تا به تفاوت لوله مانیسمان و لوله api بپردازیم، لوله های مانیسمان به واسطه بدون درز بودنشان استفاده های گسترده ای دارند و به عنوان انقلابی در صنعت لوله سازی شناخته می شوند، ولی کماکان لوله های درزدار نیز کاربرد های خود را دارند، در این مقاله به غیر از تفاوت‌های لوله مانیسمان و api به بررسی کلی خود لوله مانیسمان و لوله api نیز خواهیم پرداخت.

لوله مانیسمان چیست؟

در مقاله لوله مانیسمان چیست به بررسی کامل این موضوع پراختیم، ولی برای یک دید کلی داشتن به این مورد در این مقاله نیز به صورت کلی به آن خواهیم پرداخت، لوله مانیسمان نوعی لوله فولادی است که به واسطه روش تولید لوله مانیسمان هیچ گونه درز و یا نقطه جوشی ندارد و همین پارامتر ها باعث شده است که در مقابل فشار و دمای بالا مقاومت خوبی از خود نشان بدهد و در صنایع که در این زمینه نیاز به یک لوله خوب دارند از لوله بدون درز مانیسمان استفاده کنند.

کاربرد های لوله مانیسمان چیست؟

در ادامه مطلب تفاوت لوله مانیسمان و لوله api، شما را با کاربرد لوله بدون درز آشنا می‌کنیم. از جمله کاربرد های لوله مانیسمان نیز می توان به استفاده آن در صنایع و خطوط انتقال نفت و گاز، استفاده از آن در کارخانه های تولید مواد شیمیایی، خطوط انتقال آب و….. اشاره کرد.

لوله api چیست؟

لوله api نوعی لوله درزدار است و از ورق های فولادی ساخته می شود، این لوله به واسطه درز دار بودنش نسبت به لوله مانیسمان در مقابل فشار استقامت کمتری دارد و از نظر ضخامت با لوله مانیسمان رده 40 نیز برابری می کند. واژه api برگرفته از American petroleum institute  می باشد. این نوع لوله در دو مدل API 5L PSL1 و API 5L PSL2 تولید و روانه بازار می شود.

کاربرد های لوله api چیست؟

در ادامه مقاله تفاوت لوله مانیسمان و لوله api، توضیح می‌دهیم که این نوع لوله در ساخت سوله ها کاربرد دارد و از طرف دیگر به واسطه تسلیم و چقرمگی بالا نیز در مواقعی که محدودیت هزینه وجود دارد برای خطوط انتقال آب و نفت نیز استفاده می شود. به طور خلاصه از جمله ویژگی و کاربرد لوله api می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خطوط نفت، گاز و آب (به دلیل هزینه پایین)
  • ساخت سوله‌های صنعتی
  • مقاومت تسلیم و چقرمگی بالا.

تفاوت لوله مانیسمان و لوله api چیست؟

در ادامه برای بررسی موضوع تفاوت لوله به چندین تفاوت به صورت جداگانه میپردازیم تا در آخر در مورد فرق بین لوله مانیسمان و لوله api نتیجه گیری کنیم، در ادامه با این تفاوت ها آشنا خواهید شد.

مشخصات لوله مانیسمان لوله api
مقدار استحکام لوله بدون درز به دلیل عدم وجود درز جوش در آن دارای مقدار استحکام بالای است. استحکام کمتری دارد.
ضخامت مقدار ضخامت آن بالا است. مقدار ضخامت کمی دارد.
کاربرد قابلیت تحمل فشار بالا و استفاده در خطوط نفت و گاز قابل استفاده برای مصارف خانگی و ساخت و ساز
قیمت قیمت بالای دارد. نرخ آن پایین تر از لوله بدون ردز است.
وزن به دلیل استفاده از شمش فولادی در ساخت آن، دارای وزن بالای است. به دلیل استفاده از ورق فولادی در ساخت آن، دارای وزن پایینی است.

ساخت لوله مانیسمان و ساخت لوله api

یکی از عمده ترین تفاوت لوله مانیسمان و لوله api طرز ساخت آنها است، در مقاله روش تولید لوله مانیسمان به طور کامل به بررسی ساخت لوله مانیسمان پرداخته ایم، اما به صورت کلی می توانیم بگوییم در لوله مانیسمان هیچ گونه درز و جوشی را شاهد نیستیم ولی در  API tube (لوله api) اینگونه نیست.

مقاومت بیشتر

همانطور که در بالا توضیح دادیم لوله مانیسمان به  واسطه قابلیت هایی نظیر بی درز بودن دارد دارای مقاومت بیشتری است و یکی از وجه های تفاوت لوله مانیسمان با لوله api همین مورد است.

ضخامت کدام یک بیشتر است؟

ضخامت لوله های مانیسمان از لوله های api بیشتر است و این نیز جز یکی دیگر از تفاوت لوله مانیسمان و لوله api است، البته در بالاتر نیز اشاره کردیم در برخی موارد نظیر لوله مانیمسان رده 40 این مورد برابری می کند.

تفاوت لوله مانیسمان و لوله api بر اساس قیمت

لوله های مانیسمان به نسبت روش تولید و قابلیت هایی که دارند از نظر قیمتی، گران تر از لوله api  می باشند.

وزن کدام بیشتر است؟

لوله های مانیسمان مجددا در این زمینه نیز رتبه بالاتری کسب می کنند و از نظر وزنی نیز از لوله های api سنگین ترند. دلیل این مورد را هم اگر بخواهیم مورد بررسی قرار بدهیم محدد به فرایند ساخت این دو نوع لوله باید اشاره کنیم، زیرا لوله های مانیسمان از شمش فولادی و لوله های api از ورق فولادی ساخته می شوند و باعث به وجود آمدن این تفاوت لوله مانیسمان و لوله api می شوند.

نتیجه گیری

در یکی دیگر از مقالات فروشگاه اینترنتی آهن پرو و در ادامه سری مقالات خرید اینترنتی لوله مانیسمان به بررسی تفاوت لوله مانیسمان و لوله api پرداختیم و امیداوریم که مطالب برای شما مفید بوده باشد، برای بررسی دقیق تر این فرق بین لوله مانیسمان و لوله api به موارد جزئی نظیر وزن، ضخامت، روش تولید و… اشاره کردیم تا بررسی کاملی را خدمت شما داده باشیم.

سوالات متداول

1.لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان نوعی لوله فولادی بوده که به واسطه روش تولید لوله مانیسمان هیچ گونه درز و یا نقطه جوشی ندارد.

2.لوله api چیست؟

لوله api به عنوان لوله درزدار بوده و از ورق های فولادی تولید شده و این لوله به واسطه درزدار بودنش نسبت به لوله مانیسمان در مقابل فشار استقامت کمتری از خود نشان می‌دهد.

3.تفاوت لوله مانیسمان و لوله api چیست؟

در خواص مکانیکی، ضخامت، وزن، روش تولید و قیمت لوله بدون درز و لوله api با هم متفاوت هستند.


تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس