در این مطلب از سایت اهن پرو شما را با صفر تا صد ورق آلیاژی آشنا می‌کنیم. به طور کلی از زمان های قدیم استفاده از فلزات به صورت خالص رواج و کاربردی نداشته است. از این رو آن ها را با عنصرهای دیگر برای داشتن کارایی بیشتر ترکیب می‌کردند. در این میان ورق های آلیاژی حاصل ترکیب آهن و کربن با مقدار مشخص هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا با ویژگی ها و مزایای ورق آلیاژی آشنا شوید.

ورق الیاژی چیست؟

ورق الیاژی(Alloy steel) به نوعی ورق فلزی گفته می‌شود که مواد اولیه و پایه برای ساخت آن ها، الیاژ است که در اصل آلیاژ ترکیب شده با یک عنصر فلزی پایه و یا چند عنصر فلزی و یا غیر فلزی هستند که در فرایند ساخت آلیاژ ابتدا عنصر فلزی پایه ذوب می‌شود و دیگر عناصر نیز به صورت مذاب به آن اضافه می‌شوند، در آخر همگی با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

عناصر مختلفی که در آلیاژ ها کاربرد دارند، از یکدیگر قابل تفکیک نمی‌باشند و همچنین عناصر موجود در ساختار ورق آلیاژی از جمله عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق آلیاژی است. اصولا اکثر فلزات خالص دارای نقطه ذوب بسیار بالایی می‌باشند و به همین دلیل نیز نرم بوده و واکنش پذیر نیز می‌باشند که این عامل سبب می‌شود تا در صنایع به مشکل بخورند. دلیل اینکه امروزه خرید ورق آلیاژی بسیار گسترش یافته، این است که ورق آلیاژی دارای خواص شیمیایی و مکانیکی خیلی خوبی هستند و دارای استحکام، مقاومتی بالا نیز می‌باشند.

*برای اطلاع بیشتر در مورد ورق‌های آلیاژی می‌توانید به صفحه «ورق آلیاژی چیست» مراجعه کنید.*

ویژگی های ورق آلیاژی چیست؟

فولاد آلیاژی ترکیبی از 1 تا 50 درصد وزن فلز است که موجب بهبود خواص مکانیکی می‌شود. این نوع آلیاژ فولاد به دو گروه کم آلیاژ و پرآلیاژ تقسیم می‌شود. عناصری که جزء آهن و کربن به فولاد اضافه می‌شوند تا حاصل آن فولاد آلیاژی شود شامل موارد زیر است:

  1. کبالت
  2. منگنز
  3. نیکل
  4. کروم
  5. وانادیم
  6. سیلیسیم
  7. بور
  8. مولیبدیم
  9. تنگستن

اضافه کردن این عنصرها باعث می‌شود تا خواص این محصول افزایش پیدا کند. از جمله این خصوصیات سختی، مقاومت به خوردگی، چقرمگی، سختی در دمای بالا و سخت شدگی است که قبل از خرید ورق الیاژی، توجه به جدول استاندارد ورق های فلزی و الیاژی اهمیت زیادی دارد که بدان باید توجه داشته باشید.

مزایای ورق های آلیاژی چیست؟

در ادامه مطلب صفر تا صد ورق آلیاژی، می‌گوییم که هر کدام از عناصر استفاده شده برای ساخت فولادهای آلیاژی تاثیر متفاوتی بر مشخصات آن گذاشته است. آهن در برابر رطوبت و اکسیژن دچار خوردگی و زنگ زدگی می‌شود اما در صورتی که با نیکل و کروم ترکیب شود به فولاد ضد زنگ تبدیل می‌شود. در ادامه شما را با مزیت های که هر کدام از عناصر بر ورق آلیاژی دارند، آشنا می‌کنیم.

  • بیسموت: بهبود ماشین کاری
  • برم: موجب سخت شدگی
  • آلومینیوم: برای نیتروژن دهی
  • کروم: افزایش سخت کاری و مقاومت به خوردگی
  • سیلیسیم: افزایش استحکام و خصوصیات مغناطیسی
  • تنگستن: افزایش نقطه ذوب
  • وانادیوم: افزایش استحکام و سختی در دمای بالا

انواع ورق های آلیاژی

فولادهای آلیاژی با توجه به این که از چه عناصری در ترکیب آن استفاده می‌شود، در انواع گوناگونی تقسیم بندی می‌شود که مسلما ترکیبات و عناصر مختلف بکار رفته در ساخت ورق آلیاژی، روی قیمت، کیفیت و استحکام ورق آلیاژی تاثیر گذار می‌باشند که در ادامه انواع ورق های آلیاژی را معرفی نموده ایم.

ورق آلیاژی A516

این محصول نوعی ورق با کیفیت مخازن تحت فشار است که در 4 گرید گوناگون 55، 60، 65 و 70 ساخته می‌شود. کاربرد آن در تولید مخازن تحت فشار است در دمای پایین یا متوسط است. ورق A516 در دو نوع سنگین و استاندارد با ضخامت های 3 اینج یا بالاتر است. ورق های با ضخامت کمتر از 1.5 اینچ به صورت رول شده در بازار موجود است.

گرید ورق a516

کربن٪

سیلیسیم٪

منگنز٪

گوگرد٪

فسفر٪

55

0.26

0.13-0.45

0.55-0.98

0.035

0.035

60

0.27

0.13-0.45

0.55-0.98

0.035

0.035

65

0.29

0.13-0.45

0.79-1.93

0.035

0.035

70

0.31

0.13-0.45

0.79-1.93

0.035

0.035

ورق A283

در بین صفر تا صد ورق آلیاژی، این محصول در 4 گرید A، B ،C  و D در بازار موجود است. از آن در ساخت مخازن استفاده می‌کند.

ورق آلیاژی St52

فولاد آلیاژی نوعی محصول کم کربن است که طبق استاندارد DIN EN 10027 ساخته می‌شود. از ویژگی های بارز آن می‌توان به جوش پذیری، تحمل وزن بالا و انعطاف بالا است. از آن برای ساخت تجهیزات ساختمانی، پل ها و … استفاده می‌کنند.

ورق آلیاژی فسفر برنز

در این نوع آلیاژ 10 درصد قلع و مقدار کمی از فسفر استفاده می شود. فسفر موجب شکل پذیری و قلع باعث افزایش مقاومت آلیاژ در برابر زنگ خوردگی و سایش می‌شود. ورق آلیاژی فسفر برنز رسانا بوده و براساس مس تولید می‌شود. ویژگی های آن الاستیسیته بودن، استحکام بالا، ریزدانه و ضریب اصطکاک پایین است.

ورق آلیاژی پیوتر

صفر تا صد ورق آلیاژی: ورق های پیوتر از قلع و مس به وجود آمده است. مس موجب افزایش سختی شده و در برخی از موارد از عنصر سرب برای سختی ورق استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است که سرب رنگ ورق را به آبی تبدیل می‌کند. کاربرد ورق آلیاژی پیوتر جهت تولید زیورآلات، وسایل تزئینی، دکوری و تهیه ظروف است.

نتیجه گیری

ورق آلیاژی بخش گسترده ای از آهن آلات است و در مرحله ساخت براساس نیاز و مصارف متعدد با فلزهای گوناگون ترکیب شده و در شکل های گوناگون در بازار موجود هستند. در این مطلب از سایت آهن پرو شما را با صفر تا صد ورق آلیاژی آشنا کردیم تا با شناخت بهتری اقدام به خرید ورق آلیاژی کنید. شما با خرید مستقیم و بدون واسطه از فروشگاه اینترنتی آهن پرو می‌توانید هزینه کمتری در قبال خرید ورق هاردوکس، آهن آلات صنعتی و ساختمانی، استیل استنلس، اتصالات فولادی و استیل پرداخت کنید.

منبع: https://www.industrialmetalsupply.com/blog/what-is-alloy-steel

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس