ورق روغنی چیست: ورق های روغنی به ورق سرد نیز معروف است. این نوع ورق آلیاژی از طریق فرایند نورد سرد تولید می‌شود و بعد از ساخته شدن به دلیل جلوگیری از زنگ زدگی آن را روغنکاری می‌کنند. ورق روغنی از جمله پایه تولید ورق گالوانیزه است. در ادامه از این مطلب از سایت آهن پرو شما را با مشخصات، انواع، ضایعات، قیمت، جوشکاری ورق روغنی تبریز و اصفهان آشنا می‌کنیم همچنین می‌توانید جهت خرید ورق آلیاژی اقدام نموده و از قیمت ورق آلیاژی نیز به صورت روزانه مطلع شده و با خرید مستقیم و بدون واسطه هزینه کمتری در قبال خرید ورق آلیاژی پرداخت کنید.

توجه داشته باشید که ورق روغنی از دسته انواع ورق الیاژی نیست و تنها برای ساخت این نمونه ورق های سرد از الیاژ‌های مختلفی استفاده می‌کنند که این الیاژ‌ها با توجه به میزان و مقادیری که دارند، خاصیت‌های مختلفی به ورق می‌بخشند.

ورق روغنی چیست؟

ورق های نورد سرد از انواع ورق های فولادی می‌باشند که با فرایند نورد سرد تولید می‌شوند. آن‌ها دارای سطح صاف و یکنواخت بوده و شکل پذیری و مقاومت در برابر کشش از مهم‌ترین خواص مکانیکی آن‌ها است. مقاومت بسیار بالای ورق های روغنی در برابر کرنش موجب شده که بعد از تولید مشخصات خود را حفظ کرده و دچار تغییر شکل نشوند. با توجه به ویژگی این ورق ها می‌توان از آن‌ها در بیشتر صنایع استفاده کرد. در ادامه شما را با کاربرد و مشخصات ورق روغنی آشنا می‌کنیم.

*برای اطلاع بیشتر در مورد ورق‌های آلیاژی می‌توانید به صفحه «ورق آلیاژی چیست» مراجعه کنید.*

ساختمان سازی

در ادامه مطلب ورق روغنی چیست، توضیح میدهیم که در بخش ساخت و ساز، فولاد نورد سرد معمولاً برای تولید سازه‌های فولادی مختلف مانند ستون‌ها، تیرها، تیرچه‌ها، ناودانی‌ها، عرشه کف، مقاطع ساخته شده و سایر اجزاء استفاده می‌شود. از زمان استاندارد شدن آن در سال 1946، چنین کاربردهای ورق روغنی بیشتر و بیشتر رایج شده است.

با توجه به خواص بالای جوشکاری ورق روغنی در بسیاری از پروژه های ساختمانی مختلف مانند پل‌ها، قفسه‌های ذخیره سازی، سطل‌های غلات، راه آهن، برج‌های انتقال، تاسیسات زهکشی، سیستم‌های سقف و دیوار، سوله‌ها، ساختمان‌ها، گاراژها و غیره استفاده شده است.

خودروسازی

فولاد بخشی ذاتی از بخش خودرو است که در آن فولاد نورد سرد عملکرد بهتری نسبت به فولاد نورد گرم دارد. این به این دلیل است که فولاد CR نسبتاً تمام شده تر، مقاوم تر در برابر سایش و ضد ضربه است. بنابراین در این صنعت بیشتر برای ساخت بدنه و عناصر باربر خودروها و وسایل نقلیه استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای ساخت موتورهای الکتریکی، قطعات صندلی خودرو، پرس، مخازن سوخت و غیره استفاده کرد.

ضخامت ورق روغنی

دستگاه نورد سرد دارای ضخامت سنج‌هایی هستند که حرکت ورق‌ها در این دستگاه به‌صورت معکوس خواهد بود. در واقع زمانی که ورق روغنی نورد سرد در این دستگاه به تولید می‌رسد، اگر ورق به ضخامت مورد نظر خود نرسیده باشد با یک حرکت معکوس مجدد فرآیند معکوس روی ورق روغنی صورت می‌گیرد تا به ضخامت مطلوب و مورد نظر برسند. یکی از مزایای این محصول این است که به دلیل داشتن ضخامتی کم دارای مقاومت و کیفیتی بالا هستند.

در اصل هر بار که غلتک‌ها از روی ورق روغنی داخل دستگاه عبور می‌کنند، ضخامت ورق ۵۰ تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. گاها ممکن است که دمای سطح در این دستگاه به ۲۵۰ درجه هم برسد، که به همین دلیل با روغن یا آب سطح ورق را خنک می‌کنند که سطح ورق روغنی بین ۰.۱۲ تا ۳ میلی‌متر است و اندازه استاندارد ورق روغنی از ۰.۳۵ تا ۳ میلی‌متر خواهد بود.

تفاوت ورق روغنی با ورق گالوانیزه

ما در این قسمت از مقاله سعی نمودیم تا شما را در جهت خرید ورق آلیاژی راهنمایی کنیم، تا بدانید ورق روغنی چیست اما بسیاری از افراد در زمان خرید ورق آلیاژی و یا خرید ورق روغنی دچار اشتباه شده و تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه را نمی‌دانند که به صورت کلی چند تفاوت بین این دو ورق را بیان کرده ایم.

فرایند تولید ورق روغنی و ورق گالوانیزه

ورق روغنی با فرایند نورد سرد به تولید می‌رسد و با استفاده از غلتک‌های موجود در فرایند نورد و با ایجاد فشار بر روی مواد اولیه، این ورق ها ضخامت آن‌ها را کاهش و طول و عرض شان را نیز افزایش می‌دهند تا ابعاد مورد نظر به تولید برسد. تولید ورق روغنی بر خلاف ورق نورد گرم در دمای نزدیک به دمای محیط صورت می‌گیرد.

تفاوت ظاهری ورق روغنی و ورق گالوانیزه

ورق روغنی با فرایند نورد سرد به تولید می‌رسد و دارای ظاهری شفاف و سطحی صاف نیز می‌باشند و به همین دلیل در صنایعی که ظاهر کار اهمیت دارد از ورق روغنی یا ورق آلیاژی استفاده می‌کنند. ورق گالوانیزه نیز تا حدودی دارای این ویژگی‌ها می‌باشند اما به دلیل قرار گرفتن پوشش بر روی سطح ورق های گالوانیزه، رنگی مایل به نقره ای دارند و براقی ورق های روغنی را ندارند. به دلیل قرار گرفتن پوشش روی، به اندازه ورق روغنی صیقلی نبوده اند.

ضایعات ورق روغنی چیست؟

ضایعات ورق های نورد سرد از جمله با ارزش ترین ضایعات آهن و فولاد است؛ زیرا از آن‌ها می‌توان استفاده‌های زیادی در صنعت کرد و ضایعات و بازیافت آن نیز جزو مشاغل پر درآمد است. با بازیافت ضایعات این نوع محصول جدای از کاهش زباله و حفظ محیط زیست می‌توان هزینه‌های تولید را کاهش داد.

انواع ورق روغنی

فولاد‌های نورد سرد با توجه به آلیاژ به کار رفته در آن‌ها و عملیات حرارتی برای تولید شان تقسیم بندی می‌شوند. همچنین به گروه‌های دیگری نیز با توجه به کاربرد آن طبقه بندی می‌شوند مانند: ورق روغنی ek2 یا ضدسایش و ورق های ضد زنگ.

  1. ورق روغنی st12: برای مصارف ساختمانی و صنعتی از این ورق های معمولی روغنی استفاده می‌شود. این محصول که به ورق های کششی نیز معروف هستند تا ۴۵ درجه خم می‌شوند و دارای تاریخ انقضای بالای ۱۸ ماه می‌باشند.
  2. ورق روغنی st13: از مهمترین موارد استفاده این محصول در سازه‌های صنعتی و غیرصنعتی با پرسکاری در عمق کم است. به این نوع ورق که کششی و نیمه کشسانی نیز گفته می‌شود تا ۹۰ درجه توانایی خم شدن دارد و تاریخ انقضای آن حداکثر 8 ماه است.
  3. ورق روغنی st14: ورق st14 نمونه ای از انواع ورق روغنی فول کشش است که به دلیل داشتن ساختاری انعطاف پذیر نسبت به دیگر انواع ورق های روغنی، در کاربرد‌های پرسکاری از آن‌ها استفاده می‌کنند. ورق روغنی st14 در خودرو سازی کاربرد‌های زیادی داشته اند و در واقع تاریخ انقضای این نمونه ورق‌ها نسبت به ورق st13، ۸ ماه است.

جدول خواص مکانیکی گرید های مختلف ورق روغنی

نام ورق روغنی

نقطه تسلیم(mpa)

استحکام کششی(mpa)

درصد کشیدگی در دقیقه

St12

≤280

270-410

28

St13

≤240

270-370

34

St14

≤210

270-350

38

برترین تولیدکنندگان ورق نورد سرد:

ورق سیاه از جمله اصلی ترین ماده اولیه ورق های روغنی هستند که وارد مرحله اسیدشویی شده و لایه اکسیدی روی آن برداشته می‌شود و سطح فولادی آن برای تولید ورق روغنی آماده می‌شود. بیشتر صنایع از مصرف کنندگان ورق روغنی هستند. در ایران شرکت‌های زیادی اقدام به تولید این محصول می‌کنند که شامل موارد زیر است:

  • کارخانه فولاد غرب
  • فولاد مبارکه اصفهان
  • شرکت صنایع هفت الماس
  • شرکت صنایع آهن و فولاد درخشان اراک

قیمت ورق روغنی

در این مطلب توضیح دادیم که ورق های روغنی از طریق فرایند نورد سرد تولید می‌شود و در انواع صنایع از آن استفاده می‌شود. در ضمن در مورد مشخصات، انواع، ضایعات، بورس، مصرف کنندگان، جوشکاری ورق روغنی چیست؛ آشنا کردیم. قیمت ورق های نورد سرد به نوع آن بستگی دارد. شما برای اطلاع از به روزترین قیمت ورق روغنی تبریز و اصفهان و ورق آلیاژی با کارشناسان سایت آهن پرو در ارتباط باشید و در نظر داشته باشید که نوع ساختار، ابعاد ورق روغنی، ضخامت و… روی قیمت ورق روغنی تاثیر گذار هستند.

کلام آخر

همانطور که بیان کردم ورق روغنی از طریق فرایند نورد سرد به تولید می‌رسند و در واقع قیمت ورق روغنی وابسته به عوامل متعددی است که اعتبار کارخانه تولیدی نیز بر روی قیمت ورق آلیاژی تاثیر گذار خواهد بود چرا که فروشندگان معتبر از بهترین ترکیبات برای تولید انواع ورق استفاده می‌کنند که شما از طریق سایت آهن پرو نیز می‌توانید اقدام به خرید ورق آلیاژی، ورق هاردوکس، ورق سیاه، آهن آلات صنعتی و ساختمانی، استیل و استنلس و… نمائید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس