انواع گلخانه براساس سازه در مدل های گوناگونی تقسیم بندی می‌شود. به طور کلی هر منطقه از ایران دارای شرایط آب و هوایی گوناگونی است که باید با توجه به نوع آب و هوای آن ها اقدام به انتخاب اجزای سازه گلخانه ای کنید. پس نتیجه می‌گیریم که فقط یک نوع سازه گلخانه ایرانی برای تمامی مناطق جوابگو نمی‌باشد. به همین دلیل در ادامه  این مطلب از فروشگاه اینترنتی آهن پرو شما را با انواع اجزای سازه گلخانه آشنا می‌کنیم، همچنین می‌توانید به صورت مستقیم و بدون واسطه نسبت به خرید لوله گلخانه ای اقدام نمائید.

گلخانه چیست؟

گلخانه ساختاری است که در آن پوشش گیاهی در داخل آن رشد می‌کند. آن یک محیط ایده آل برای بزرگنمایی یا کاهش نور خورشید در صورت نیاز، کنترل دما و آبیاری موثرتر است.

سقف شفاف و دیوارهای عایق، تهویه کنترل شده و دسترسی آسان به آب تمامی این شرایط را ممکن می‌سازد. همه گلخانه ها نور را تقویت نمی‌کنند. برخی برای محافظت از گیاهانی که نمی‌توانند آفتاب کامل و دمای بالا را تحمل کنند، سایه ایجاد می‌کنند. برخی دارای مناطق آفتابی و سایه‌دار هستند تا اکوسیستم متنوعی شکوفا شود. از این رو انواع گلخانه براساس سازه متفاوت است.

اجزای سازه گلخانه چیست؟

اگرچه هیچ دلیلی وجود نداشته که یک گلخانه نتواند ساختاری به استحکام یک خانه داشته باشد اکثر آن ها دارای قاب های ابتدایی بوده که از لوله فلزی، لوله پلاستیکی یا چوب ساخته شده اند.

  • استفاده از لوله های پلاستیکی در انواع گلخانه براساس سازه جز کم هزینه ترین مواد هستند، اما فاقد استحکام لازم برای یک سازه بزرگ هستند.
  • چوب یک عایق حرارتی خوب است که در آب و هوای سرد نیز دارای مقاومت خوبی است.
  • لوله های فلزی (آلومینیوم یا فولاد) ماندگار و بادوام هستند، اما عایق خوبی نیستند. مخصوصا آلومینیوم. اما در این میان لوله گلخانه ای گالوانیزه دارای مقاومت بالای در شرایط مرطوب هستند.
  • گلخانه های بزرگ اغلب دارای دیوارها و سقف های شیشه ای با عایق کاری مناسب هستند. اما پلی کربنات شفاف، اکریلیک و فایبرگلاس نیز به ویژه برای سازه های کوچکتر کار می‌کنند.

لوله گلخانه ای مناسب ساخت گلخانه

لوله گلخانه ای چیست؟ با توجه به اینکه گلخانه ها با سازه های متفاوتی ساخته می‌شوند، باید از لوله مناسبی جهت ساخت آن ها نیز استفاده کرد چرا‌که گلخانه محیطی مرطوب است که اگر جنس لوله مناسب نباشد، قطعا بعد از سال‌ها به مشکل خواهید خورد. هر چه لوله گلخانه دارای کیفیت بالاتری باشد، گلخانه نیز با کیفیت و استحکامی بالاتر ساخته خواهد شد.

در نظر داشته باشید که لوله گلخانه ای را نباید با جوشکاری برپا کرد و باید حتما با پروفیل گلخانه ای این اتصالات را انجام داد. در واقع برای ساخت گلخانه ها باید از سازه ای استفاده نمود که علاوه بر مقاوم و سبک بودن، قابلیت تعویض را هم داشته باشند.

لوله مخصوص ساخت گلخانه دارای انواع مختلفی است که هر یک با توجه به نوع و ویژگی هایی که دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر یکی از انواع لوله هایی که برای اسکلت بندی گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، لوله گالوانیزه گلخانه ای است که این نوع لوله ها را با فولاد می‌سازند و از طریق گالوانیزاسیون سرد و گرم آن ها را گالوانیزه می‌کنند که ما در مقاله ای دیگر ساخت گلخانه با لوله گلخانه ای را بیشتر توضیح داده‌ایم.

با انجام فرآیند گالوانیزه کردن، لوله گلخانه ای در برابر آسیب هایی همچون خودگی، زنگ‌زدگی، فرسایش و… در امان خواهند بود.

انواع گلخانه براساس سازه در ایران

گلخانه ها می‌توانند مستقل باشند یا به یک ساختمان یا گلخانه دیگر متصل شوند. برخی از سازه‌ها برای رشد در مقیاس بزرگ مناسب‌تر هستند، در حالی که برخی دیگر زمانی که فضا محدود است بهترین عملکرد را دارند. در ادامه شما را با انواع سازه گلخانه ایرانی و خارجی آشنا می‌کنیم.

گلخانه های سایه دار

گلخانه های سایه ساز از جمله سازه های هستند که با مواد ساخته شده دیگر پوشیده شده اند تا نور خورشید، رطوبت و هوا از شکاف ها عبور کند. مواد پوشش دهنده برای ایجاد تغییرات محیطی خاص مانند کاهش نور یا محافظت در برابر شرایط آب و هوایی شدید استفاده می‌شود. ارتفاع سازه با توجه به نوع محصول تولید شده متفاوت خواهد بود و ممکن است تا 8 متر نیز برسد. از این نوع سازه گلخانه ای روی سیستم های هیدروپونیک در فضای باز، به ویژه در مناطق گرمتر استفاده می‌شود.

سازه گلخانه ای با سبک شیروانی

در بین انواع گلخانه براساس سازه، ساخت و ساز سنتی شیروانی، با دیوارهای مستقیم و سقف های شیبدار که یک شیروانی مثلثی در دو انتهای سازه ایجاد می‌کند، برای گلخانه به خوبی قابل استفاده است. این متداول ترین طراحی است که نور و فضای زیادی برای حرکت در داخل فراهم می‌کند. ساخت آن آسان بوده و برای گلخانه های بزرگ و همچنین گلخانه های کوچکی که روی یا ایوان قرار می‌گیرند نیز کاربرد دارد.

ساختارهای Crop Top

کراپ تاپ سازه گلخانه ای هستند که با سقف است و دیوار ندارد. پوشش سقف ممکن است یک ماده پوشش دهنده گلخانه مانند پلاستیک یا شیشه یا پارچه سایه یا غربال حشرات باشد. این سازه ها تغییراتی را در محیط رشد ایجاد می‌کنند مانند: محافظت از محصول در برابر باران یا کاهش سطح نور.

گلخانه با طاق گوتیک به عنوان زیباترین انواع گلخانه براساس سازه

قوس گوتیک چیزی مانند ترکیبی از سبک شیروانی و قاب A است. دیوارها با ستون‌های آلومینیومی یا فولادی قاب‌بندی شده‌اند که به‌خوبی خمیده شده تا با کلاهک برآمدگی به هم متصل شوند و سقفی نوک تیز را تشکیل دهند که یادآور کلیسای جامع قرون وسطایی است. در میان انواع گلخانه براساس سازه، این یک سازه قوی است که به راحتی برف و باران را از بین می‌برد. مونتاژ آن آسان بوده و مسلماً زیباترین نوع گلخانه است. منحنی ها نیاز به یک پوشش انعطاف پذیر مانند فیلم پلی کربنات دارند.

انواع سازه گلخانه براساس کاربرد:

  1. گلخانه آموزشی
  2. گلخانه تحقیقاتی
  3. گلخانه تفریحی و سرگرمی
  4. انواع گلخانه های صنعتی و تجاری

قیمت سازه گلخانه چقدر است؟

گلخانه ها در انواع مدل های گوناگون و مناسب با توجه به منطقه آب و هوایی در دنیا موجود است. نوع عایق حرارتی و شکل ظاهری گلخانه ها از جمله معیارهای توسعه گلخانه است که با توجه به اتوماسیون گلخانه ها شرایط مناسبی را برای رشد گیاهان ایجاد می‌کنند. نرخ انواع سازه گلخانه ایرانی یا خارجی با توجه به متریال استفاده شده در ساخت آن و همچنین اجزای سازه گلخانه استفاده شده در ساخت آن ها گوناگون است. شما در این مطلب در مورد انواع گلخانه براساس سازه اطلاعات ارزشمندی به دست آوردید.

جان کلام

اگر قصد خرید لوله گلخانه ای را دارید می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی آهن پرو از قیمت لوله گلخانه ای مطلع شوید، چرا که این فروشگاه اینترنتی از دسته فروشگاه های معتبر جهت فروش انواع لوله گالوانیزه است که به دلیل فروش مستقیم و بدون واسطه تمامی محصولات خود را به قیمت درب کارخانه به فروش می‌رساند.

منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Greenhouse

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس