در این قسمت به معرفی مشخصات لوله استیل درزدار و لوله استیل مانیسمان پرداخته ایم تا با آن جهت خریدی موفق بیشتر آشنایی پیدا کنید. در واقع لوله استیل درز دار از جمله انواع لوله‌های استیل است که دارای شیوه‌های گوناگونی در فرایند تولید هستند. لوله استیل درزدار یا جوش داده شده از جوشکاری یک صفحه فولادی که از طریق یک درز مارپیچی به شکل لوله‌ای نورد شده است، تشکیل می‌شود.

اما لوله استیل بدون درز در ساختار خود فاقد هر نوع درز جوشی است. در صنایعی خودروسازی و ساختمان‌سازی، به خرید لوله استیل مانیسمان و درزدار نیاز است که قطعا کیفیت محصول در این نوع صنایع مهم است، از این رو برای اطلاع از قیمت لوله مانیسمان و درزدار توانسته با کارشناسان سایت آهن پرو در تماس باشید.

لوله استیل مانیسمان چیست؟

ابتدا برای آشنایی با تفاوت لوله استیل درزدار و لوله استیل مانیسمان، به توضیح لوله بدون درز می‌پردازیم. از مهم‌ترین مزایای لوله‌ مانیسمان استیل این است که فاقد درز جوش بوده و از این رو در برابر خوردگی و ضربه مقاومت دارند. شیوه تولید آن‌ها اینگونه است که لوله از طریق فرایند اکستروژن ساخته شده و در آن لوله از یک شمش استنلس استیل جامد کشیده شده و به‌صورت توخالی اکسترود می‌شوند.

سپس در آسیاب سوراخ‌دار، توخالی شده و هنگامی که گرم بوده، قالب را از یک میله سنبه کشیده می‌کنند. عملیات آسیاب سنبه طول قالب را 20 برابر بیشتر کرده تا به شکل لوله استیل مانیسمان تبدیل شود. این نوع لوله در انواع لوله مانیسمان استیل 304، 316 و … در بازار موجود است که توجه به مشخصات فنی لوله های استیل به شما کمک خواهد کرد تا بهترین محصولات مناسب صنایع مد‌نظرتان را خریداری کنید.

*برای آشنایی با «لوله مانیسمان چیست» روی لینک داده شده ضربه بزنید.*

کاربرد لوله استیل بدون درز

  • انواع بلبرینگ
  • انواع بویلر
  • خودروسازی
  • اکتشاف و حفاری نفت و گاز
  • حمل و نقل نفت، گاز و سیلندرهای هوا و هیدرولیک
  • صنایع و پالایشگاه هیدروکربن.

لوله استیل درزدار چیست؟

در ادامه مقاله لوله استیل درزدار و لوله استیل مانیسمان، به توضیح لوله درزدار می‌پردازیم. براساس ابعاد خارجی و ضخامت دیواره، شیوه‌های گوناگونی برای ساخت لوله استیل جوشی از جمله جوش برقی الکتریکی، جوشکاری فیوژن و جوشکاری دوقلو سوپاپ وجود دارد. در فرایند تولید، لوله‌های جوش داده شده به وسیله ورق نورد گرم یا سرد جوشکاری شده و با هدف حفظ سطح خارجی یک لوله جوش داده شده، یک برش به عنوان یک تیغه اسکارفینگ صاف و یکنواخت برای حذف فلش جوش استفاده می‌کنند. فلش جوش داده شده ممکن است از داخل صورت گیرد. از جمله ویژگی‌های لوله استیل درزدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای تحمل بعدی دقیق‌تری نسبت به لوله استیل مانیسمان است.
  • دارای هزینه کمتری بوده و از این رو قیمت لوله استیل درزدار پایین است.
  • از طریق حرارت در آخر روند تولید، نقاط جوش لوله فولادی کمتر واضح خواهد بود.
  • کاهش فشار عملیاتی براساس ASME با توجه به جوش صورت می‌گیرد.

برای اطلاع بیشتر در مورد لوله بدون درز به دسته “مقالات لوله مانیسمان” مراجعه کنید.

کاربرد لوله استیل درزدار

لوله‌های استیل جوشی از طریق فلز نورد و فرایند جوشکاری تولید شده و در صنایع زیر کاربرد دارد:

  1. پردازش شیمیایی
  2. خودروسازی
  3. هوافضا
  4. سیستم‌های تهویه مطبوع
  5. لوله کشی برج و کارخانجات
  6. صنایع پزشکی
  7. کارخانجات مواد غذایی و نوشیدنی.

لوله استیل درزدار و لوله استیل مانیسمان

ظاهر متفاوت

دیواره داخلی قسمت جوش داده شده لوله استیل درزدار به طور کلی دارای جوش است در حالی که دیواره داخلی قسمت جوش داده شده لوله فولادی بدون درز معمولاً جوش ندارد.

فشار متفاوت

فشار لوله استیل جوشی عموماً بالای 1.6 مگاپاسکال است در حالی که فشار لوله استیل مانیسمان معمولاً بالای 7 مگاپاسکال است.

کاربردهای مختلف

لوله‌های فولادی درزدار را می‌توان برای انتقال سیالات کم فشار مانند گاز، آب و غیره استفاده کرد، بنابراین اغلب در صنعت ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود. لوله استیل بدون درز را می‌توان نه تنها برای انتقال مایعات، بلکه به عنوان قطعات ساختاری نیز استفاده کرد، بنابراین اغلب در صنعت ماشین آلات استفاده می‌شود.

فرایند تولید

لوله استیل جوشی باید کلاف شوند و سپس جوش داده شوند. لوله‌های استیل بدون درز با استفاده از تکنولوژی نورد به صورت یک جا تولید می‌شوند.

قیمت های متفاوت

قیمت لوله بدون درز گران تر است، عمدتاً به این دلیل که فناوری پردازش آن پیچیده‌تر است. فرآیند ساخت لوله درزدار ساده و پرکاربرد است، بنابراین قیمت آن نسبتاً ارزان است.

نتیجه گیری

لوله‌های استیل به دو صورت بدون درز و درزدار تقسیم می‌شود که در نوع درزدار لوله براساس ورق و ضخامت مورد نیاز با توجه به ابعاد لوله‌ها برش خورده شده و و سپس از غلطک نورد در شکل‌های گرد ساخته می‌شوند. در آخر درز آن جوشکاری شده و برای مرحله تست آماده می‌شوند، البته جدول تحمل فشار لوله های استیل نیز به شما این امکان را می‌دهند لوله مناسب و استاندارد خریداری کنید.

در تولید لوله استیل مانیسمان از روش‌های جوش استفاده نشده و قطعات فولادی شمشی بعد از حرارت و کشش به لوله‌های بدون درز تبدیل می‌شوند. کیفیت و قیمت لوله مانیسمان بالاتر است و از مهم ترین تفاوت لوله استیل درزدار و لوله استیل مانیسمان، قیمت و روش تولید آن‌هاست. شما با توجه به کاربردتان باید اقدام به خرید لوله استیل مانیسمان یا درزدار کنید، در این زمینه برای داشتن خریدی مناسب توانسته با مشاوران وبسایت آهن پرو در ارتباط باشید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس