تفاوت لوله مانیسمان با لوله درزدار چیست، این سوالی است که در ادامه از این مطلب از سایت آهن پرو در مورد آن توضیح می دهیم. لوله های فولادی بدون درز را می توان برای انتقال سیالات (مانند گاز طبیعی، نفت، آب و …)، برخی مواد جامد و غیره استفاده کرد و همچنین یک فولاد مقرون به صرفه است. استفاده از لوله های فولادی برای ساخت شبکه ها، ستون ها و تکیه گاه های مکانیکی سازه های ساختمانی می تواند هزینه ها را کاهش دهد. از نقطه نظر فن آوری،  لوله های فولادی مانیسمان با یک بار نورد، گرم شدن با فولاد گرد، سوراخ شده، نورد گرم، اندازه گیری و صاف شدن تشکیل می شوند.

در مقابل به لوله های فولادی درزدار، لوله های فولادی جوش داده شده نیز می گویند. آن ها با تغییر شکل خمشی صفحات فولادی یا نوارهای فولادی جوش داده می شوند. لوله های جوش داده شده درز مستقیم و لوله های جوش مارپیچی وجود دارند که جز انواع لوله درزدار است. در ادامه شما را با تفاوت لوله درزدار و بدون درز، کاربرد، انواع و قیمت لوله های درزدار و بدون درز آشنا می کنیم.

*برای اطلاع از «لوله مانیسمان چیست» روی لینک کلیک کنید.*

تفاوت لوله مانیسمان با لوله درزدار

لوله فولادی درزدار عمدتاً به عنوان لوله فولادی جوش داده شده شناخته می شود و به دلیل هزینه کم و راندمان تولید بالا، لوله فولادی بدون درز در بسیاری از زمینه ها جایگزین آن می شود. اگرچه لوله های فولادی جوشی جایگزین لوله های فولادی مانیسمان می شوند، اما هنوز تفاوت های اساسی بین آن ها وجود دارد.

تفاوت های ظاهری

لوله مانیسمان از شمش فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می کند. عیوب سطح بیرونی بیلت را نمی توان با فرآیند نورد گرم از بین برد، فقط پس از اتمام محصول پرداخت می شود.

لوله درزدار یک لوله فولادی است که توسط یک نوار فولادی یا یک صفحه فولادی جوش داده می شود و به شکل دایره ای یا مربعی تغییر شکل می دهد و روی سطح آن دارای اتصال است. سطح کویل نورد گرم دارای کیفیت بالایی است. بنابراین کیفیت سطح لوله فولادی جوش داده شده بسیار بهتر از لوله فولادی بدون درز است.

تفاوت های فرآیند قالب گیری

از دیگر تفاوت لوله مانیسمان با لوله درزدار از نظر قالب گیری در این است که لوله فولادی بدون درز را می توان یک بار در فرآیند نورد تشکیل داد. لوله فولادی جوش داده شده با نوار فولادی یا ورق فولادی، از طریق خمش و فرآیندهای مختلف جوشکاری تولید می شود.

عملکرد و استفاده

لوله فولادی بدون درز ظرفیت فشار بهتری دارد، استحکام بالاتر از لوله فولادی جوش داده شده ERW است. بنابراین به طور گسترده ای در تجهیزات فشار بالا و صنایع حرارتی و دیگ بخار استفاده می شود.

به طور کلی در تفاوت لوله مانیسمان با لوله درزدار، از نظر کارایی این است که درز جوش لوله فولادی جوش داده شده نقطه ضعف است، کیفیت بر عملکرد کلی تأثیر می گذارد.

به طور کلی، انواع لوله درزدار می توانند 20٪ فشار کاری کمتری نسبت به لوله های بدون درز تحمل کنند. این قابلیت اطمینان عامل اصلی است که چرا مردم به سراغ لوله های فولادی بدون درز می روند. در حقیقت، تمام خطوط لوله صنعتی با لوله های بدون درز انجام می شود، زیرا لوله ها تحت بارهای حرارتی، شیمیایی و مکانیکی شدید قرار می گیرند. کاربرد لوله درزدار در صنایع هوافضا، خودرو و الکترونیک که بودجه نسبتاً کم است و فشار کاری که بر لوله ها وارد می شود نیز بیشتر ترجیح داده می شود.

تفاوت اندازه های موجود

اکثر تولید کنندگان لوله های مانیسمان در چین، حداکثر اندازه لوله های بدون درز اصلی را در 20 اینچ، 508 میلی متر تولید می کنند. به دلیل محدودیت تجهیزات معمولاً کوچک تر از 16 اینچ، 406.4 میلی متر است.

تفاوت لوله مانیسمان با لوله درزدار: اگر مشتری مایل به خرید لوله مانیسمان بیشتر از اندازه های بالا باشد، باید از ماشینکاری گرم انبساط استفاده شود. اما معمولاً این نوع لوله فولادی بدون درز با کیفیت منبسط شده با لوله فولادی بدون درز اصلی قابل مقایسه نیست. برعکس، لوله های فولادی جوش داده شده این محدودیت ها را ندارند، اندازه های موجود از 1-1/2 اینچ 48.3 میلی متر تا 100 اینچ 2540 میلی متر.

هزینه و قیمت لوله درزدار و بدون درز

قیمت لوله فولادی بدون درز بالاتر از لوله های فولادی جوش داده شده است، زیرا مواد اولیه، تجهیزات ساخت و فرآیندهای آن پیچیده هستند. اما گاهی اوقات با فشار بازار، لوله جوشی گران تر است، بنابراین اگر با این شرایط مواجه شدید، در خرید لوله فولادی بدون درز با همان ابعاد تردید نکنید.

جان کلام تفاوت درزدار و بدون درز

با وجود مزایای بسیار زیاد لوله های جوش داده شده، لوله مانیسمان هنوز هم بهتر از نوع درزدار می باشد. به ویژه اگر قرار باشد در محیط های ناهموار از آن استفاده کنند. همچنین لوله های بدون درز و جوش دارای استحکام بالاتر، فشار بالاتر و مقاومت در برابر خوردگی بهتر می باشند. بسته به کاربرد خاص و جنبه هزینه، شما باید تصمیم بگیرید که خرید لوله مانیسمان یا درزدار برای شما بهتر است. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی آهن پرو در مورد تفاوت لوله مانیسمان با لوله درزدار توضیح دادیم.

منبع: www.eastern-steels.com

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس