لوله فولادی بدون درز از جمله لوله های فولادی پرکاربرد در ساخت و ساز و پروژه های عمرانی است. سایز لوله مانیسمان در ابعاد گوناگون تولید می شود که هر شخص براساس نوع نیاز خود یکی از سایزهای آن را خریداری می کند. در جدول لوله مانیسمان، سایزهای 1/8 تا 24 اینچ بسیار رایج هستند. البته لازم به ذکر است که تولیدکنندگان داخلی توانایی ساخت این محصول تا سایز 6 اینچ را دارند. در ادامه این مطلب از سایت آهن پرو شما را با مشخصات فنی، قیمت، جدول رده بندی لوله های مانیسمان رده 40 و 20 آشنا می کنیم.

*برای اطلاع از «لوله مانیسمان چیست» روی لینک کلیک کنید.*

سایز لوله مانیسمان چیست؟

به طور کلی به اندازه قطر خارجی و ضخامت انواع رده های لوله بدون درز، سایز لوله می گویند. در ضمن فرمول اختلاف سایز واقعی به نسبت استاندارد مجاز با توجه به استاندارد ASTM A530 برای لوله های بدون درز و درزدار به قرار زیر است:

اندازه اسمی

تا 4 (اینچ) = 0.75± میلی متر | 5 تا 8 (اینچ) = 1.58+ میلی متر/ 0.79- میلی متر

10 تا 18 (اینچ) = 2.37+ میلی متر/ 0.79- میلی متر | 20 تا 24 (اینچ)= 3.18+ میلی متر / 0.79- میلی متر

ضخامت جدار

قطر همه = %12.5-

+ قدرت تحمل نا مشخص

طول

6.40+ میلی متر / 0- میلی متر

وزن

10%+ / 1.5%-

فرمول رده لوله مانیسمان چیست؟

  • ۱۰۰۰ x P/S = رده لوله
  • P = فشار اجرایی با واحد MPa
  • S = فشار مجاز با واحد MPa

استانداردهای نمایش سایز و رده بندی لوله های مانیسمان و بدون درز

برای جدول سایز لوله های فولادی استانداردهای گوناگونی وجود دارد که در ادامه از مطلب سایز لوله مانیسمان به آن ها اشاره می کنیم.

استاندارد IPS

نخستین سیستم برای سایز لوله های فلزی، با توجه به استاندارد (IPS) می باشد. این نوع سایز شامل قطر داخلی لوله براساس اینچ است. به عنوان نمونه یک لوله با IPS6 قطر داخلیش برابر هست با 6 اینچ و با توجه به این نوع استاندارد، استفاده کنندگان لوله ها را فقط با یک سایز شناسایی می کنند. اول تمامی لوله ها در هر سایزی فقط دارای یک ضخامت بوده که به آن ضخامت استاندارد یا STD می گویند. نیازمندی به لوله های با ضخامت و تحمل فشار بالاتر موجب تولید لوله های با ضخامت بیشتر و معرفی استانداردهای XS ,XH ,XXS ,XXH است.

استاندارد NPS

با توجه به پدید آمدن متریال های مقاوم در برابر خوردگی و نیازمندی به لوله های با ضخامت کمتر، روش نوینی برای شناسایی سایز و ضخامت لوله معرفی شده و استاندارد (NPS) جایگزین استاندارد قبلی شد. از این رو گزینه جدیدی به عنوان (SCH) برای مشخص کردن ضخامت و سایز لوله مانیسمان و فلزی به وجود آمد.

این استاندارد یک عدد بدون بعد برای شناسایی سایز لوله می باشد و لوله های 3/8 تا 12 اینچ در این نوع استاندارد با قطر بیرونی بزرگتر از مشخصه NPS است. البته لازم به ذکر است که قطر خارجی لوله با NPS 14 با مشخصه NPS برابر می باشد.

استاندارد DN

استاندارد Diameter Nominal یک نوع مشخصه بدون بعد دیگر برای سایز لوله مانیسمان  در سیستم متریک است که به وسیله استاندارد ISO مشخص می شود. به طور کلی این استاندارد با استاندارد NPS در ارتباط هستند.

ضخامت دیواره لوله بدون درز

  1. میزان ضخامت لوله مانیسمان را با SCHEDULE مشخص می کنند.
  2. SCHEDULE هر لوله به طور حدودی مقداری برابر با 1000 P/S فشار. P: برابر با فشار سرویس و S برابر فشار مجاز سیستم که فشارهای مذکور بر حسب پوند بر اینچ مربع (Psi) بیان می شود. به طور کلی هر چه SCHEDULE یک لوله بیشتر باشد ضخامت آن نیز بیشتر است.
  3. از این رو هر لوله مانیسمان با یک NPS معین، دارای قطر خارجی برابر و قطرهای داخلی گوناگون است که به SCHEDULE آن بستگی دارد.

نتیجه گیری

به طور کلی ابعاد یک لوله با سه پارامتر قطر داخلی،ضخامت دیواره و قطر خارجی تعیین می شود. به عنوان مثال برای رده بندی لوله مانیسمان رده 40 و رده 20 با اندازه گیری این سه پارامتر به این رده ها می رسند. از ابعاد گوناگون لوله های بدون درز در صنایع خودروسازی، ساخت و ساز و پروژه های عمرانی، پالایشگاهی و پتروشیمی و … استفاده می کنند. در این مطلب از وبسایت آهن پرو شما را با سایز لوله مانیسمان آشنا کردیم. شما برای اطلاع از قیمت لوله مانیسمان با کارشناسان این مرکز در ارتباط باشید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس