نکاتی که باید درباره لوله گالوانیزه بدانید! هنگامی که یک پوشش محافظ فلز روی، روی فولاد یا آهن اعمال شود، لوله گالوانیزه تولید می شود. فرآیند گالوانیزه برای جلوگیری از زنگ زدگی است. همچنین، این فرآیند باعث می‌شود لوله‌های گالوانیزه برای لوله‌کشی و سایر مناطقی که از آب استفاده می‌شود، ایده‌آل باشند. در ادامه این مطلب از سایت آهن پرو شما را با مزایا، معایب، مشخصات و انواع لوله گالوانیزه آشنا می کنیم.

نکاتی که باید درباره لوله گالوانیزه بدانید |مشخصات لوله گالوانیزه چیست؟

لوله گالوانیزه به عنوان لوله فولادی است که با اسید تمیز شده و در حمام روی مذاب غوطه ور شده است. لوله های گالوانیزه در مواردی استفاده می شود که لازم است در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشند. این محصول به دلیل داشتن طول عمر بالا، مقرون به صرفه بودن، در دسترس بودن و سهولت استفاده زیادی دارد. لوله‌های گالوانیزه معمولاً رزوه‌دار هستند. لوله های فولادی گالوانیزه دارای مزیت های زیادی هستند از این رو در صنایع گوناگون از آن ها استفاده می کنند. برخی از مزایای آن ها به شرح زیر است:

  1. این نوع لوله های فولادی به دلیل پوشش روی لایه بیرونی در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند، اما اگر از لوله فولادی بدون پوشش استفاده شود، فلز با آب و رطوبت هوا و اکسیژن واکنش داده و ایجاد زنگ می کند.
  2. لوله گالوانیزه برخلاف رقیب خود PPRC Pipe می توانند با سیالات با دمای بالا کار کنند و همچنین برای شرایط انجماد مناسب هستند.
  3. به راحتی خم می شوند و همچنین می توان آنها را به راحتی ساخت.
  4. برای انتقال آب، نفت و گاز قابل استفاده هستند.

محافظت در برابر زنگ زدگی

نکاتی که باید درباره لوله گالوانیزه بدانید: با ایجاد یک لایه اضافی، در صورت آلوده شدن زنگ، باید از آن عبور کند. زنگ زدگی می تواند به راحتی در اثر واکنش آهن موجود در فولاد با اکسیژن و آب ایجاد شود که منجر به خراب شدن جسم می شود. با پوشش روی، ایجاد چنین واکنشی برای این عناصر دشوارتر است.

 قیمت پایین تر

فرآیند گالوانیزه معمولاً هزینه کمتری نسبت به سایر روش های رایج محافظت از لوله دارد. این به این دلیل است که سایر روش ها اغلب کار فشرده هستند و گالوانیزه به کار دستی کمتری نیاز دارد. در عین حال، لوله فولادی گالوانیزه عمر طولانی دارد. می تواند بیش از 50 سال در بسیاری از مناطق روستایی و بیش از 25 سال در محیط های شهری و ساحلی که به شدت در معرض نور قرار دارند دوام بیاورد. بنابراین، هزینه های نگهداری کمتری مورد نیاز است.

بازرسی آسان

فرآیند بازرسی لوله گالوانیزه ساده و سرراست است. پوشش های گالوانیزه را می توان با چشم بررسی کرد و ضخامت آنها را با روش های ساده و غیر مخرب آزمایش کرد.

معایب لوله های گالوانیزه

خوردگی داخلی

در ادامه مطلب نکاتی که باید درباره لوله گالوانیزه بدانید، توضیح می دهیم که روکش روی در سمت بیرونی، لوله فولادی را از خوردگی محافظت می کند، اما اگر آن روکش روی حتی از قسمت کوچکی از لوله پاک شود، لوله در داخل شروع به خوردگی می کند و در نهایت پر از خوردگی می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، لوله ها از داخل به بیرون شروع به خوردگی می کنند، که در نهایت می تواند منجر به نشتی یا شکستگی لوله شود.

آلودگی آب

هنگامی که لوله های گالوانیزه شروع به خوردگی می کنند، مواد خوردگی و سرب از فلز در معرض می توانند به منبع آب شما نفوذ کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، آن مواد معدنی شروع به تشکیل پلاکی می کنند که داخل لوله های شما را می پوشاند. با گذشت زمان، آن پلاک شروع به محدود کردن جریان آب خانه شما می کند. سپس آب حتی می تواند رنگ خود را تغییر دهد.

فشار بالا

لوله های گالوانیزه فقط برای حداکثر فشار 10 بار مناسب هستند، بنابراین برای مصارف صنعتی که لوله باید فشار بالای سیال گاز را تحمل کند، قابل استفاده نیستند.

نتیجه گیری

لوله های گالوانیزه از انواع لوله های فولادی هستند که با فلز دیگری روکش شده اند تا از زنگ زدگی جلوگیری کنند. پوشش آن ها معمولا از روی ساخته شده است. در این مطلب از فروشگاه اینترنتی آهن پرو شما را برای داشتن آسان ترین خرید لوله گالوانیزه با نکاتی که باید درباره لوله گالوانیزه بدانید؛ آشنا کردیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس