ورق استیل ضد سایش دارای سطح کیفی بالا و خواص عالی است که منعطف پذیری پایینی دارد. این نوع ویژگی های فولاد ضد سایش موجب شده تا آن را مناسب تر از ورق های معمولی کند و مهم ترین علت آن را می توان استقامت بالا در برابر سایش آن دانست. ورق استیل نسوز ضدسایش از طریق افزودن عناصری چون نانو بیم و وانادیوم ذوب می شود و در طی فرایندی به وجود می آید. در ادامه مقاله آهن پرو شما را با مشخصات ورق استیل 420، 4841، 316 و ورق ضد اسید آشنا می کنیم.

ورق استیل ضد سایش چیست؟

ورق استنلس استیل ضد سایش نوعی از فولاد است که دارای 12 درصد کروم است. از دیگر عناصر سازنده آن می توان به مس، نیکل، مولیبدن، نیتروژن، کلمبیم و … اشاره کرد. دلیل اضافه کردن آن ها برای ایجاد خواص مکانیکی و ساختار مطلوب می باشد.

ورق استیل ضد سایش به دلیل داشتن فرم آستنیتی دارای خواص غیرمغناطیسی بوده و نگیر است. آستنیت از جمله بخش های آهن با کانال FCC می باشد که در آهن بدون وجود مواد آلیاژی در دمای 910 الی 1400 درجه سانتی گراد ثابت است. از طریق اضافه کردن مواد آستنیت زا مانند NI می توان آن ها را در دمای محیط ثابت کرد.

کاربردهای ورق استیل ضد سایش

  • ساخت ابزارآلات استخراج معدن
  • ساخت ابزارآلات قالب گیری
  • ریخته گری سیمان
  • دستگاه های نقاله
  • تولید ابزارآلات حفاری

انواع ورق استنلس استیل ضد سایش

ورق های استیل نسوز ضد سایش در مدل های گوناگون در بازار وجود دارند. در ادامه شما را با آن آشنا می کنیم.

ورق استیل 321

به طور کلی ورق های استیل نسوز ضدسایش 321 به روق های استیل 304 شبیه می باشد ولی دارای تیتانیوم می باشد. همچنین 5 برابر کربن در آن وجود دارد. این میزان از تیتانیوم اضافی از کاربیدها در هنگام جوشکاری و در دمای 427 الی 816 درجه سانتی گراد جلوگیری می کند. همچنین موجب بهبود خاصیت دمای بالای آن می شود. گریدهای جایگزین برای این نوع ورق ضد سایش گریدهای 304L، 310، 304H می باشد.

ورق استیل ضد سایش AU250

از ویژگی های این نوع ورق استیل نسوز ضدسایش این است که جوشکاری آن خوب است و نیازی به انجام اقدامات احتیاطی نمی باشد. از دیگر مشخصات آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یک ورق نیمه نرم می باشد؛
  • سختی تقریبی آن HB250 است که برای شرایط مقاومت در برابر سایش کلاسیک از آن استفاده می کنند.
  • سایزهای موجود از ورق استیل ضد سایش AU250: 1500*3000MM
  • ضخامت موجود: 4 تا 50 میلی متر
  • سختی: 240 تا 270
  • مقاومت: Re = 400-500 N / mm2؛ Rm = 700-800N / mm2؛ A = 12٪

ورق های استیل نسوز ضد سایش AU400

  1. سختی آن تقریبا HB400 است.
  2. کاربرد آن در صنایعی است که نیاز به مقاومت سایشی و در برابر ضربه لازم است.
  3. ضخامت آن از 3 تا 50 میلی متر است.
  4. میزان مقاومت آن نیز Re = 80-100 kg / mm2؛ Rm = 110-130 kg / mm2؛ A = 10٪ می باشد.

قیمت ورق استنلس استیل ضد سایش

ورق استیل نسوز و ضدسایش در شرایط نورد تولید می شود و استفاده از آن برای به کارگیری محافظت درازمدت در حالت دشواری طراحی شده است. سختی آن در درجه های گوناگون بوده و موجب استقامت ساختاری آن شده است. به طور کلی افزایش سختی میزان سایش را کم کرده و از صدمه عناصر ساینده جلوگیری می کند.

به طور نمونه ورق های هاردوکس نیز نمونه ای دیگری از ورق های استیل ضدسایش بوده که دارای استقامت بالای است. اسم این محصول در بیشتر مواقع با نام تجاری تولیدکننده آن همراه است. در این مطلب شما را با ورق استیل ضد سایش آشنا کردیم. شما برای اطلاع از قیمت لحظه ای آن می توانید به وبسایت آهن پرو مراجعه کنید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس