ورق استحکام بالا دارای شکل پذیری و جوش پذیری خوبی می باشد و از فولاد کربنی مقاوم تر است. این محصول برای کاربردهای که به هزینه کم و استحکام بالا نیاز دارد استفاده می شود. ورق فولادی استحکام بالا شامل گرید و ضخامت های گوناگون است. این نوع ورق آلیاژی در مسیر ترمومکانیکال ساخته شده که از حرارت به همراه تغییر شکل پلاستیک برای مستحکم کردن ورق، ایجاد و حفظ خواص فیزیکی برجسته استفاده می شود. در ادامه این مقاله از سایت آهن پرو شما را با کاربردها و انواع آن بیشتر آشنا می کنیم.

ورق استحکام بالا چیست؟

این محصول دارای چقرمگی بالا و ضربه پذیری خوبی است. برای صنایعی که در آن نیاز به استحکام و مقاومت بالا با وزن کم است، کاربرد دارد. تولید ورق های فلزی در آلیاژ های گوناگون می باشد که هر آلیاژ دارای مشخصات خاص خود است. تولید کنندگان با توجه به کاربرد و کارایی، نوع آلیاژ آن را مشخص می کند که آن ورق بتواند تمامی نیازهای فرد خریدار را برطرف کند. برخی از ورق های فلزی براساس آلیاژ و ویژگی هایی که دارد؛ سختی و مقاومت بیشتری دارا هستند. کاربرد ورق استحکام بالا شامل موارد زیر است:

  1. ساخت بالابر؛
  2. ساخت چرثقیل؛
  3. صنعت ماشین سازی؛
  4. سبک سازی تجهیزات در کشتی سازی؛
  5. ساخت پل ها.

*برای اطلاع بیشتر در مورد ورق‌های آلیاژی می‌توانید به صفحه «ورق آلیاژی چیست» مراجعه کنید.*

انواع ورق فولادی استحکام بالا:

هر ورق فولادی از استحکام و مقاومت مخصوص به خودش برخوردار است. اما ورق های مستحکم ویژگی ها و مقاومت خاص خودشان را دارند که در ادامه شما را با تعدادی از آن ها آشنا می کنیم.

ورق ولداکس:

برای تولید آلیاژ این محصول از عناصر شیمیایی با قدرت بالا، بسیار دقیق و فلزی کمتری استفاده می شود. وزن آن بسیار سبک در برابر نمونه های مشابه است و برای ساخت آن از عناصری چون منگنز، کربن و سیلیسیم استفاده می کنند. ورق آلیاژی ولداکس به عنوان محکم ترین ورق های فلزی دارای ویژگی های زیر است:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر انواع ضربه؛
  • استحکام کششی زیاد؛
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی.

همچنین مشخصات و درصد عناصر شیمیایی موجود در ورق استجکام بالا ولداکس شامل موارد زیر است:

نوع فولاد C% Si% Mn% Mo% Ni% V% Ti%
ولداکس ۴۲۰D ۰.۱۶ ۰.۵ ۱.۷ ۰.۲ ۰.۳ ۰.۱۲ ۰.۰۵
ولداکس ۴۶۰D ۰.۱۶ ۰.۶ ۱.۷ ۰.۲ ۰.۴۵ ۰.۱۲ ۰.۰۵

ورق آلیاژی سیاه:

این محصول براساس روش نورد گرم تولید می شود و دارای ظاهری مات و جنس زبری است. ورق های سیاه به عنوان یکی از ورق استحکام بالا، دارای مقاومت بسیار بالای است و برای ساخت مصالح صنعتی کاربرد بالای دارد.

ورق فولادی آلفورم:

ورق آلفورم دارای مقاومت بالایی در برابر ضربات می باشد. این نوع ورق فولادی استحکام بالا دارای شکل پذیری مناسب تر، چقرمگی بیشتر و جوش پذیری بهتر می باشد. تولید آن در گریدهای گوناگون بوده که هر گرید از مقاومت متفاوتی در برابر عوامل مخرب برخورد دارد.

ورق استحکام بالا نورد سرد:

ورق های ساخته شده از طریق فرآیند نورد سرد به این صورت است که ورق ها در بین غلطک های نورد سرد قرار گرفته و با انجام عملیاتی خاص به محصول نهایی تبدیل می شود. این نوع ورق آلیاژی بعد از خروج از خط تولید از طریق محلول های اسیدی شسته می‌شوند و به صورت رول یا شیت فروخته می‌شوند. ظاهری آن ها صیقلی و براق بوده و در برابر انواع ورق های دیگر مقاومت کمتری دارند.

ورق آلیاژی ضدزنگ:

ورق های فولادی ضد زنگ از طریق ترکیب آلیاژهای فلز کروم ساخته می شوند. جدای از آن نیکل و مولیبدنوم در تولید آن نقش مهمی ایفا می کنند. با توجه به فلزاتی که برای ساخت این ورق به کار برده می شود سه نوع ورق ضد زنگ ساخته می شود؛ که هرکدام مقاومت بالایی در برابر ضربه و خوردگی دارند. آنها شامل موارد زیر هستند:

  1. ورق ضدزنگ فریتیک؛
  2. ورق فولادی ضدزنگ مارتنزیتی؛
  3. ورق فولاد آستنیتی.

ورق آلیاژی دومکس:

این نوع ورق استحکام بالا دارای مقاومت بسیار بالای بوده و برای تولید آن از آلیاژهای فلزی خاصی استفاده می شود. عنصر کربن و منگنزحضور کمتری دارند و از عناصری مانند وانادیوم، تیتانیوم و نایوبیوم استفاده می گردد که موجب افزایش مقاومت ورق دومکس می شود.

مهم ترین ورق استحکام بالا:

  • S420؛
  • S420N؛
  • S420NL؛
  • S690QL؛
  • S690QL1؛
  • S890QL؛
  • S890QL1؛
  • S960QL؛
  • S1100QL.

نتیجه گیری:

ورق فولادی استحکام بالا با توجه به فرایند تولید و آلیاژهای به کار رفته در آن دارای جوش پذیری و شکل پذیری خوبی است. در این مطلب از سایت آهن پرو شما را با انواع ورق استحکام بالا به عنوان ورق آلیاژی آشنا کردیم. همانطور که گفته شد ورق استحکام بالا جوش پذیری و استحکام خیلی خوبی داشته است و در کل زمانی از این نوع ورق استفاده می کنند که نیازمند کیفیت بالا بوده و بخواهند هزینه کمتری را برای خرید ورق پرداخت کنند.

سوالات متداول

1.ورق استحکام بالا چیست؟

ورق‌های استحکام بالا دارای شکل‌پذیری و جوش‌پذیری مناسبی بوده و مقاومت بالاتری نسبت به فولاد کربنی از خود نشان می‌دهند.

2.انواع ورق آلیاژی استحکام بالا چیست؟

ورق ولداکس، ورق آلیاژی سیاه، ورق ورق فولادی آلفورم، ورق دومکس و … از جمله انواع ورق استحکام بالا محسوب می‌شوند.


تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس