ورق های آلیاژی از ترکیب آهن و عناصری که پایه اصلی آن کربن می باشد؛ ساخته می شود. تولید ورق آلیاژی یکی از نیازهای اساسی در بیشتر صنایع کشور می باشد. از این مقاطع فولادی به طور گسترده ای در صنایع استفاده می شود. از انواع پرکاربرد آن می توان انواع ورق های آلیاژی Ck45، ورق St52، ورق St37 و ورق هاردوکس نام برد. جهت خرید ورق آلیاژی و اطلاع از قیمت ورق آلیاژی می توانید با کارشناسان فروش سایت در ارتباط بوده و مناسب ترین محصول را خریداری کنید.

مراحل تولید ورق آلیاژی در ایران:

فولادهای آلیاژی به دو دسته فولاد آلیاژی با آلیاژ بالا و با آلیاژ کم تقسیم بندی می شود. با افزودن عناصری مانند آهن و کربن به یک فولاد می توان به آن ورق آلیاژی گفت. همچنین عنصرهای دیگری مانند منگنز، نیکل، کروم، سیلیکون و … به آن اضافه می شود. ورق های آلیاژی با توجه به شکل ظاهری و نوع ارائه به دو دسته ورق رول و ورق بریده شده تقسیم می شود. در ضمن تولیدات فولاد آلیاژی به صورت نورد گرم و نورد سرد می باشد که در ادامه شما را بیشتر با آن آشنا می کنیم.

*برای اطلاع بیشتر در مورد ورق‌های آلیاژی می‌توانید به صفحه «ورق آلیاژی چیست» مراجعه کنید.*

نورد گرم:

در نورد گرم برای تولید ورق آلیاژی فلز از بین دو غلطک که فاصله آن ها مقداری کمتر از ضخامت فلز ورودی می باشد؛ عبور داده می شود. به علت بیشتر بودن سرعت میزان چرخش غلطک ها از ریلی که روی آنها قرار دارد؛ اصطکاک بین غلطک باعث به جلو رفتن فلز می شود. این عمل موجب افزایش طول و در نهایت کاهش ضخامت آن می شود.

در خط تولید فولاد آلیاژی در ایران توسط نورد گرم اجزای مانند: کوره های پیش گرم، پوسته شکن، نورد خشن کار، میز انتقال تختال، دستگاه برش و پوسته شکن ثانویه، نورد پایانی، خنک کن های آبی و دستگاه های بسته بندی وجود دارد. از این نوع نورد برای تولیدات فولاد آلیاژی در گریدهای زیر استفاده می شود:

  1. ورق آلیاژی A36؛
  2. ورق آلیاژی A516.

نورد سرد:

ورق های تولید شده از طریق نورد سرد دارای حداقل ضخامت هستند و بعد از عمل اسیدشویی، فرایند کاهش ضخامت، تغییر شکل و حذف نقطه تسلیم صورت می گیرد. از دیگر ویژگی های تولید ورق آلیاژی از طریق نوردهای سرد می توان صاف کردن ورق های اشاره کرد. به همین دلیل از طریق غلتکی که دارای دو دسته غلتک با قطر کم می باشد؛ انحنای ورق را در فرایند قبل ایجاد می کند.

انواع ورق آلیاژی و نحوه تولید آن:

ورق آلیاژی به دو دسته فولاد آلیاژی با آلیاژ بالا و آلیاژ پایین تقسیم می شوند. برای اینکه به یک فولاد با کیفیت ورق آلیاژی بگویند، باید عناصری به ترکیب آهن و کربن آن ها اضافه شود. ورق آلیاژی دارای انواع مختلفی می باشد که عناصر متعددی همچون مولبیدن، منگنز، نیکل، کروم و… به ترکیب ساختاری آن ها اضافه شده و سبب ایجاد ویژگی هایی خاص در ورق آلیاژی می شوند. علت اضافه کردن این عناصر برای آن است که درجه سختی، مقاومت در ورق آلیاژی ایجاد شود.

ورق آلیاژی a283:

یکی از انواع ورق آلیاژی که نحوه تولیدی متفاوت همانند دیگر ورق های آلیاژی دارد، ورق آلیاژی a283 می باشد که دارای چهار گرید A، B، C، D است که عمده تفاوت بین آن ها میزان کربن موجود در ورق می باشد. هر چه میزان کربن در ساختار این ورق افزایش پیدا کند، میزان سختی آن نیز افزایش پیدا می کند و از طرفی قابلیت جوشکاری ورق کاهش پیدا خواهد کرد. از پر مصرف ترین ورق آلیاژی a283 گرید C محصول می باشد.

دلیل فروش بالای ورق آلیاژی ورق آلیاژی a283 با گرید C در این است که مناسب ترین درصد کربن و سختی بالایی را دارا می باشد.

ورق آلیاژی A36

یکی از پرکاربردترین ورق آلیاژی، ورق A36 می باشد که جز ورق های نورد گرم دیده و فولاد کم کربن (کمتر از 0.3% وزنی کربن) است. ورق آلیاژی A36 دارای عناصری از قبیل نیکل، مولبیدن و وانادیم می باشد که این عناصر موجب افزایش مقاومت در برابر خوردگی و اب شور دریا می شود. ورق A36 در عملیات ماشینکاری، جوش کاری و فرم پذیری به دلیل میزان کم کربن، به راحتی شکل داده میشوند و انعطاف پذیری بالایی دارند.

ورق آلیاژی a36:

یکی دیگر از انواع ورق های آلیاژی که با فروش بالایی نیز رو به رو می باشند، ورق الیاژی a36 می باشد چرا که این ورق آلیاژی از دسته ورق های نورد گرما دیده می باشد و به عنوان فولاد کم کربن نیز هستند. ترکیبات و عناصر به کار رفته شده در ورق آلیاژی a36 نیکل، مولبیدن، انادیم می باشد که این عناصر سبب بالا رفتن مقاومت ورق در برابر خوردگی و آب شور دریا شده اند.

این ورق به دلیل داشتن میزان کمتر کربن در ساختار خود، انعطاف پذیری خیلی خوبی داشته و در برابر خوردگی نیز مقاومت بالایی دارند، که عمدتا از این نوع ورق ها در عملیات ماشینکاری، جوشکاری استفاده می کنند چرا که فرم پذیری خیلی خوبی دارند. عمدتا این نوع ورق ها، دارای ضخامتی بین ۶ تا ۱۲ میل می باشند و ابعاد استاندارد آن ها نیز ۱.۵*۶ و ۲*۶ است که به بازار نیز عرضه می شوند.

برای تولید ورق آلیاژی a36 از روش های کوره الکتریکی یا اکسیژن پایه استفاده می کنند. استفاده از این ورق برای محیط هایی دارای املاح، رطوبت، آب شور و… هستند مناسب می باشد.

برترین تولید کننده ورق های آلیاژی در ایران!

فولادهای آلیاژی در برابر فولادهای کربنی به میزان گرما و فرایند مکانیکی واکنش مطلوب تری نشان می دهند. به دلیل افزایش میزان سختی، پایداری، مقاومت در برابر سایش و حرارت با عناصری مانند وانادیوم، بور، مولبیدن و غیره افزوده می شوند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ بهترین تولید ورق آلیاژی:

این شرکت در سال ۱۳۷۱ تاسیس شد و ورق های تولید شده توسط آن به دلیل داشتن کیفیت بالا دارای محبوبیت زیادی در سطح کشور هستند. امروزه شرکت فولاد مبارکه اصفهان وظیفه تامین ورق و مواد اولیه بیش از ۳۰۰۰ کارخانه را بر عهده دارد. از محصولات آن در زمینه های زیر استفاده می شود:

  •  کشتی سازی؛
  •  صنایع دارویی؛
  •  لوازم خانگی؛
  •  ساختمانی؛
  •  زیر دریایی.

شرکت فولاد کاویان اهواز؛ قدیمی ترین تولید کننده ورق آلیاژی:

این کارخانه در سال ۱۳۷۲ در شهر اهواز با هدف تولید انواع ورق های فولادی تاسیس شد امروزه این شرکت به عنوان برترین مجموعه ساخت ورق ها در زمینه تولید ورق آلیاژی شناخته می شود. شرکت فولاد کاویان به عنوان قدیمی ترین تولید کننده با بیش از ۳۰ سال سابقه، به عنوان بزرگترین تولید کننده ورق سیاه به شمار می رود. ظرفیت تولید ورق های سیاه در این کارخانه بیش از 840 هزار تن در سال است.

شرکت نورد فولاد گیلان:

این شرکت توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و هر ساله حدود 2.5 میلیون تن محصولات نورد گرم را تولید می کند. مجتمع نورد فولاد به عنوان یکی از برترین تولید کننده ورق های آلیاژی می باشد و در ساخت محصولات خود از استانداردهای ASTM، EN و DIN استفاده می کند. محصولات تولید شده توسط این مجموعه در صنایعی مانند: تولید مخازن تحت فشار و صنعت ساختمان سازی استفاده می شود.

تولید کننده ورق آلیاژی بدون واسطه

نتیجه گیری:

ورق های آلیاژی بخش زیادی از آهن آلات را در برمی گیرند. این نوع ورق ها در مرحله ساخت، با توجه به نیاز و مصارف متعدد با فلزهای گوناگون در هم آمیخته می شود. به دلیل استفاده گسترده از فولاد آلیاژی در صنایع سنگین و مختلف، باید در تولید ورق آلیاژی نهایت دقت صورت گیرد تا محصولی باکیفیت تولید شود. در این مطلب از وبسایت آهن پرو شما را با بهترین تولید کننده ورق های آلیاژی آشنا کردیم، تا در خرید ورق آلیاژی بتوانید انتخاب بهتری را داشته باشید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس