انواع ورق های ساختمانی از مصالح پرکاربرد در فرایند ساختمان سازی می باشند. فردی که کار ساختمان سازی را انجام می دهد متناسب با نیاز، انواع ورق ها را در سایز های گوناگون سفارش می دهد. ورق ها دارای جنس های گوناگون: مانند ورق آلیاژی، فولادی، آهن و … می باشند. جهت اطلاع از قیمت ورق آلیاژی و خرید آن می توانید با کارشناسان فروش سایت آهن پرو در ارتباط باشید و نسبت به خرید ورق آلیاژی بدون واسطه اقدام نمائید.

انواع ورق های ساختمانی

ورق های ساختمانی فلزی و فولادی که نسبت به آهن و دیگر فلزات دارای سطح صیقلی و صاف تری هستند؛ توسط نورد گرم شمش های فولادی و یا بیلت تولید می شوند. هر یک از مدل های ورق های ساختمانی فلزی براساس جنس، ابعاد و مواد تشکیل دهنده در یک قسمت از ساختمان استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که این نوع ورق ها به دلیل داشتن ساختار خاص در بیشتر بخش ها بدون نگرانی در مورد از بین رفتن و آسیب دیدن ورق استفاده می گردد.

*برای اطلاع بیشتر در مورد ورق‌های آلیاژی می‌توانید به صفحه «ورق آلیاژی چیست» مراجعه کنید.*

ورق روغنی یا سرد

ورق های روغنی به وسیله نورد سرد ساخته می شوند از این رو به آن ها ورق سرد نیز گفته می شود. فرایند ساخت آن این است که ورق های ضخیم به ورق های نازک تبدیل می شوند از این رو دارای ظاهری زیبا و کیفیت خوبی هستند. در ضمن در تولید آن از ورق های گالوانیزه نیز استفاده می شوند. از این نوع ورق ها در ساخت سوله نیز استفاده می کنند. با توجه به این که ورق های ساختمانی روغنی نازک و صاف هستند به عنوان انواع ورق های ساختمانی عالی و باکیفیت شناخته می شوند. در تولید آنها با توجه به مراحل طولانی در سطح آن می توان فلز روی قرار گیرد که در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند. از طریق یک لایه رنگ روی این ورق ها آن ها را از اثرات مخرب رطوبت بر فلز محافظت می کنند.

در اصل ورق روغنی اساس تولید ورق گالوانیزه می باشد و همچنین ورق گالوانیزه رنگی نیز از ورق گالوانیزه تولید می شود. ورق روغنی پایه و اساس تولید ورق گالوانیزه رنگی می باشد که از این محصول در صنایع خودرو سازی، سوله و ساختمان سازی و… استفاده می کنند که می توان گفت جزو ورق های صنعتی و ورق های ساختمانی به حساب می آیند.

انواع ورق گرم یا سیاه

ورق سیاه صنعتی و یا معمولی نیز یکی دیگر از انواع ورق های پرکاربرد در فرایند ساختمان سازی است که این نوع ورق ها طبق استانداردهای خاصی ساخته می شوند. از طریق سنجش کیفیت آن با شاخص st می توان خوب بودن آن را سنجید.

با کمک جدول استاندارد ورق های فلزی و آلیاژی شما به راحتی می توانید بهترین فولاد آلیاژی را خریداری کرده و با فرمولاسیون آن ها نیز آشنا شوید. ورق سیاه که ملقب به ورق گرم می باشد، با دو نوع ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی در استاندارد های مختلف به تولید می رسد و عرضه می شوند. شاخص ST برای اندازه گیری کیفیت ورق سیاه می باشد که این شاخص بین ورق های سیاه بین st33 تا st52 می باشد.

ورق سیاه از دسته معروف ترین نوع ورق های فولادی می باشد که به دلیل داشتن کاربرد های فراوان، در صنایع مختلفی مانند تانکر سازی، خودرو و کشتی سازی و دیگر صنایع سنگین کاربرد دارند و در دسته ورق های صنعتی نیز قرار گرفته اند. دسته ای از ورق های فولادی در دسته ورق های سیاه قرار گرفته اند که قابل کشش بوده و برای ساخت کشتی و ماشین آلات سنگین از آن ها استفاده می کنند.

بعد از ساخت ورق سیاه، با اسید کلریک، چربی و ضخامت اضافی روی این ورق ها را از بین برده و با از بین رفتن زغال های روی سطح و ناخالصی های آن ورقه ها دارای سطح آینه ای و صیقلی می شوند. کاربرد آن در موارد زیر است:

  • تانکر سازی؛
  • کشتی سازی؛
  • ساختمان سازی؛
  • خودروسازی.

ورق کرکره یا قلع اندود

پایه تولید این نوع از ورق ها، شیت های گرم یا سیاه می باشند. به دلیل استفاده از قلع در ساخت آن ها؛ قابیلت صنعتی و ساختمانی دارند. برای تولید انواع ورق های ساختمانی کرکره ابتدا آن ها را از طریق فرایند نورد گرم با صخامت بالا تولید می کنند. سپس بریا کاهش ضخامت آن ها از نورد سرد استفاده می کنند. در نهایت از طریق فرایند الکترولیتی، آن ها را با قلع یا کروم می پوشانند. ورق های ساختمانی کرکره ای نیز از جمله ورق های گالوانیزه به شکل طرح دار هستند.

نتیجه گیری

برای خرید ورق ساختمانی مواردی مانند ضخامت و شاخص st آن مهم است. این نوع شاخص نشان دهنده جنس فولادی ورق ها و استحکام کششی است. ورق های روغنی st۱۴، استحکام کششی خوبی دارد و اغلب در ضخامت ۰/۳mm تا ۳mm است. ورق های گالوانیزه و ورق آلیاژی به میزان روی که بر سطح ورق است، کوتینگ می گویند. باید به کوتینگ توجه کنید و در ضخامت های ۱۸/۰ تا ۶mm و با کوتینگ ۱۰۰ تا ۲۷۵ وجود دارند. برای خرید ورق آلیاژی از طریق شماره تماس ۴۸۰۰۰۲۰۱-۰۲۱ با کارشناسان فروش سایت آهن پرو در ارتباط باشید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس