لوله مانیسمان یکی از پرکاربرد ترین لوله های فولادی است که در صنایع مختلف کاربرد های وسیعی دارد و ما امروز در سایت آهن پرو قصد داریم تا بررسی بر روش تولید لوله مانیسمان داشته باشیم و به چگونگی این فرایند بپردازیم. روشهای تولید لوله بدون درز بسیار پیچیده و سخت می باشد و همین سختی فرایند تولید و ترکیبات متفاوتی که در ساخت خود دارند سبب شده اند تا قیمت لوله مانیسمان بدون درز بسیار گران تر از انواع دیگر لوله ها باشد. جهت خرید لوله فولادی بدون درز می توانید به فروشگاه اینترنتی آهن پرو مراجعه کرده و نسبت به خرید لوله سیاه بدون درز اقدام نمائید.

انواع لوله فولادی:

همانطور که می دانید لوله فولادی دارای انواع مختلفی می باشد که روش تولید لوله های فولادی نیز با یکدیگر از لحاظ ساختار مواد کاملا متفاوت می باشند. لوله های فولادی به دو صورت لوله فولادی سیاه درزدار و بدون درز به تولید می رسند که لوله سیاه بدون درز دارای وزنی کمتر و ضخامتی نازک تر نیز می باشند که از آن ها برای انتقال سیالات پر فشار و انتقال مایعات استفاده می کنند.

انواع روش ساخت لوله متفاوت می باشد که لوله های درزدار سنگین و دارای استحکامی بالا نیز می باشند که از آن ها برای حمل و نقل گاز، برق و لوله کشی استفاده می کنند. در اصل از لوله درزدار در مکان هایی استفاده می کنند که لوله تحت فشار زیادی قرار نگیرد.

در ادامه روش تولید لوله مانیسمان را بین کرده ایم و در اصل برخی از لوله ها را می توان در زمان تولید از لحاظ قطر و… کنترل و تولید کرد که در اصل از ین نوع لوله ها برای ساخت سوزن های پوستی تا ساخت لوله های گاز شهری نیز استفاده می کنند که برای انتقال سیالات پر فشار کاربرد های زیادی دارند.

روش تولید لوله مانیسمان:

لوله مانیسمان که با نام لوله بدون درز نیز شناخته می شود، دارای قابلیت عدم درز بودن است و عملا یک لوله یکپارچه است، زیرا مستقیم به واسطه گرما دهی و از دل شمش فولادی ساخته می شود در ادامه با بررسی جزئی تر با روش تولید لوله مانیسمان آشنا خواهیم شد و در نظر داشته باشید که برای جوشکاری لوله مانیسمان باید یکسری استاندارد ها را رعایت نمائید.

برشکاری شمش فولادی:

در اولین قدم و با توجه به نکته ای که در بالا گفته شد و گفتیم لوله مانیسمان از شمش فولاد ساخته نی شود، فولاد را که عموما شمش فولاد استوانه است را با ابعاد محاسبه و اندازه گیری شده برش می دهند. نکته ای که در مورد شمش ها وجود دارد این است که کیفیت شمش ارزش بسیار زیادی برای ما دارد زیرا هر چقدر مواد اولیه ما کیفیت بالاتری داشته باشند از طرف دیگر محصول خروجی ما که لوله مانیسمان بدون درز باشد، محصولی با کیفیت تر است.

*برای اطلاع از «لوله مانیسمان چیست» روی لینک کلیک بزنید.*

حرارت دادن:

در فرایند ساخت لوله مانیسمان دمایی بین 1250 الی 1300 درجه را نیز شاهد هستیم، در حدی که فلز به سرخی در می آید.

گرد کردن شمش حرارت دیده:

در یکی دیگر از مراحل روش تولید لوله مانیسمان و برای شمش های که فرمی استوانه ای شکل ندارند به جهت کاهش خطا در تولید آن ها را تبدیل به استوانه می کنیم. شیوه کار در این بخش به این شکل است که شمش های غیر استوانه ای شکل را از غلتک هایی عبور می دهند تا به حالت استوانه دربیایند.

شلیک سمبه به داخل شمش:

سمبه خود از جنس فولاد است و دارای طول های نظیر 6 و 12 متر است و این طول دقیقا همان طول لوله ای است که ما مد نظر داریم. سمبه را با سرعت بالا به داخل مرکز شمش استوانه ای شلیک می کنند تا فرم اولیه لوله مانیسمان به وجود بیاید. در این بخش از فرایند تولید لوله مانیسمان شمش توپر به یک شمش تو خالی تبدیل می شود.

تاب گیری لوله:

بر اثر سرعت زیاد سمبه که وارد شمش می شود احتمال به وجود آمدن موجی روی لوله می باشد، از این رو لوله را به واسطه غلتک تاب گیری می کنند. نکته ای که در این بخش از تولید لوله بدون درز قرار دارد این است که هم زمان با وجود سمبه در داخل شمش، لوله روی غلتک تاب گیری می شود.

بیرون کشیدن سمبه:

در مرحله بعدی روش تولید لوله مانیسمان بعد از وارد شدن سمبه به داخل شمش و ایجاد یک حفره در داخل آن و بعد از عملیات تاب گیری برای تولید لوله مانیسمان نوبت به خارج کردن لوله مانیسمان می رسد، وقتی سمبه را از شمش توخالی خارج می کنیم، لوله کوتاه ولی ضخیم را شاهد هستیم که در ادامه فرایند به ضخامت و طول مد نظر ما می رسد.

انواع روش تولید لوله مانیسمان

لوله بدون درز در بین انواع لوله‌ها قوی‌ترین نوع است زیرا ساختاری همگن در طول لوله دارد. لوله مانیسمان در اندازه و کاربردهای مختلف تولید می‌شوند . با این حال، محدودیتی برای تولید لوله‌های با قطر بزرگ وجود دارد. روش‌های مختلف تولید لوله مانیسمان شامل موارد زیر است:

فرآیند آسیاب سنبه

در فرآیند تولید لوله آسیاب سنبه، شمش فولادی تا دمای بالا در کوره دوار گرم می‌شود. یک حفره استوانه‌ای که به آن حفره مادر نیز می‌گویند، با کمک سوراخ‌کننده چرخشی و مجموعه‌ای از آرایش غلتکی تولید می‌شود که سوراخ‌کننده را در مرکز بیلت نگه می‌دارد.

قطر بیرونی سوراخ کننده تقریباً قطر داخلی لوله تمام شده است. با کمک یک آرایش غلتکی ثانویه، قطر و ضخامت بیرونی به دست می‌آید.

فرآیند تولید لوله آسیاب پلاگین Mannesmann

Mannesmann یک مهندس آلمانی بود که این فرآیند تولید لوله را اختراع کرد. تنها تفاوت بین روش تولید لوله مانیسمان آسیاب پلاگ و آسیاب سنبه در این است که در روش سنبه، قطر داخلی در یک پاس حاصل می‌شود. در مقابل، در Mannesmann، کاهش چند مرحله‌ای امکان پذیر است.

روش تولید لوله مانیسمان فورج

در فرآیند تولید لوله فورج، یک شمش گرم شده در قالب آهنگری با قطر کمی بزرگتر از لوله تمام شده قرار می‌گیرد. همچنین یک پرس هیدرولیک چکش آهنگری با قطر داخلی مطابق برای ایجاد آهنگری استوانه‌ای استفاده می‌شود.

هنگامی که این آهنگری صورت گرفت، لوله برای رسیدن به مرحله نهایی، ماشین کاری می‌شود. روش تولید لوله بدون درز فورج برای تولید لوله‌های مانیسمان با قطر بزرگ که با روش‌های سنتی قابل تولید نیستند کاربرد دارد. لوله‌های فورج شده معمولا برای هدر بخار استفاده می شود.

اکستروژن شمش‌های فولادی

در روش تولید لوله مانیسمان اکستروژن ابتدا لوله خالی یا شمش را با دستگاه سوراخ کن سوراخ کرده و سپس آن را با اکسترودر در یک لوله فولادی اکسترود می‌کنند. این روش برای تولید لوله‌های فولادی آلیاژی با مقاومت بالا مناسب است.

نتیجه گیری:

لوله فولادی بدون درز لوله ای بسیار پرکاربرد است و دارای هیچ گونه درز و یا نقطه جوشی نمی باشد و به همین واسطه در صنایع حساسی کاربرد دارد و از طرف دیگر به واسطه حساسیت در کاربرد آن باید در مراحل روش تولید لوله مانیسمان دقت بسیار زیادی وجود داشته باشد تا محصول نهایی شامل بالاترین کیفیت همراه با استاندارد های لوله مانیسمان باشد تا در مواقعی که لازم است بیشترین کارایی و مقاومت را از خود نشان دهد. فروشگاه اینترنتی آهن پرو از دسته فروشندگان بدون واسطه آهن آلات صنعتی و ساختمانی و… می باشد که شما می توانید بدون واسطه خرید لوله مانیسمان بدون درز را انجام داده و قیمت لوله بدون درز فولادی را از سایت آهن پرو مشاهده کنید.

منبع: https://www.theprocesspiping.com/introduction-to-seamless-pipe-manufacturing/

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس