یکی از انواع ورق های ضد سایش، ورق هاردوکس است که به نوعی از ورق های فولادی کم آلیاژ و برجسته ترین نوع ورق آلیاژی در دنیاست. از مهم ترین خواص وررق هاردوکس این است که دارای مقاومت بالای در برابر سایش است. این نوع مقطع فلزی از جمله کاربردی ترین مقاطع فولادی می باشد که برای اطلاع از قیمت ورق هاردوکس می توانید با کارشناسان سایت آهن پرو تماس بگیرید و نسبت به ورق هاردوکس اقدام نمائید. در ادامه این مقاله شما را با ترکیبات عناصر شیمیایی ورق ضد سایش hardox آشنا می کنیم.

ورق هاردوکس (ورق ضدسایش آلیاژی) چیست؟

ورق های هاردوکس از جمله یک ورق فولادی مقاوم به سایش است که موجب کاهش وزن و افزایش عمر مفید ساختار آن می شود. گروه سوئدی SSAB از سال 1970 در هفت نوع این محصول را تولید کرد. آلیاژ هاردوکس دارای قابلیت جوش پذیری، مقاومت در برابر سایش، شکل پذیری خوب و ماشین کاری می باشند.

*جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد «ورق هاردوکس چیست» روی لینک داده شده کلیک کنید.*

ترکیبات عناصر شیمیایی ورق هاردوکس:

وجود عنصر نیکل در محدوده 0.25 تا 2.25 درصد در آلیاژ هاردوکس موجب ایجاد کاربید در آن را نمی دهد. ولی موجب کاهش دمای آستنیته کردن و دمای انتقال یا گذار شکست ترد می شود. منگنز به اندازه 1.0 تا 1.6 درصد موجب افزایش دوام و سختی آن می شود. این نوع عنصر یک تثبیت کننده آستنیت می باشد که موجب کاهش مقدار کربن در پرلیت و کاهش دانه های فریت در فرایند نورد گرم می شود.

توانایی افزایش سخت شوندگی فولاد Hardox از عنصرهای تشکیل دهنده کاربید مثل کروم، تیتانیوم، وانادیوم، تنگستن می باشد که موجب افزایش شروع پخش مولکولی می شود. میزان عنصر مولیبدن در مقدار 0.25 تا 0.60 درصد موجب سختی ثانویه و کاهش تردی برگشتی در دماهای بین 250 تا 400 درجه سانتی گراد به عنوان خواص ورق هاردوکس می شود.

فولادهای هاردوکس بیشتر در دمای 200 تا 700 درجه سانتی گراد تمپر می شود و وجود عنصر مولیبدن به دلیل قرارگیری در کنار عنصر کروم، از باقی ترکیبات عناصر شیمیایی ورق هاردوکس مهم تر می باشد. این نوع عنصر موجب افزایش تردی فولاد بعد از برگشت دادن می شود و برای فسفر و عنصرهای دیگر با میزان کم وجود دارد.

خواص ورق هاردوکس

انواع ورق هاردوکس 400، 450، 500، 550 و 600 در بازار موجود است که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. از این رو از هر کدام از آن ها با توجه به درجه سختی در صنایعی خاصی استفاده می کنند.

در ساخت ورق ضد سایش هاردوکس از مولیبدن، سیلیسیم، منگنز، فسفر، بور و گوگرد استفاده می کنند. وجود این عنصرها موجب سختی، قدرت بالا و یکنواختی محصول می شود. استفاده از این ورق 15 درصد موجب کاهش وزن ساختمان می شود. در ضمن در دمای بسیار پایین دارای مقاومت بالای بوده و همچنین دارای سختی بالای است. از این رو برشکاری، ماشینکاری و جوشکاری ورق هاردوکس به راحتی انجام می شود.

از دیگر خواص ورق هاردوکس می توان به انعطاف پذیری آن پرداخت که به دلیل این خصوصیت، خمش آن به راحتی صورت می گیرد. همچنین وجود رسوبات روی ورق می تواند موجب کاهش این ویژگی شود و جدای از آن موجب ترک برداشتن ورق های فولادی می شوند. از این رو باید عواملی که موجب این نواقص می شود را کاهش داد.

برترین ویژگی های ورق ضد سایش هاردوکس

  • دارای مقاومت بالایی در برابر سایش، ضربه و آسیب های احتمالی است و برای استحکام و استقامت در شرایط سخت و وقت گیر ساخته شده اند.
  • دارای شکل پذیری و جوشکاری بالای است.
  • در شرایط نورد سرد ساخته شده و از این رو دارای عمر بالای در شرایط سخت است.
  • با توجه به داشتن استحکام بالا، تغییر شکل موضعی و ساییدگی در آن کم بوده و در طول زمان به وجود می آید.

نتیجه گیری

شما در زمان خرید ورق هاردوکس با انواع گریدهای آن روبرو هستید که نمی دانید کدام یک برای صنعت شما مناسب است. انتخاب کردن ورق ضد سایش hardox به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان نمونه قرار است از این محصول در چه محیطی مانند روغن، هوا، آب یا مابین ماده دیگری استفاده شود و به چه درجه سختی نیاز است. پس با توجه خواص ورق هاردوکس و گرفتن مشاوره و استعلام خرید ورق هاردوکس از کارشناسان سایت آهن پرو اقدام به خرید کنید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس