مهم ترین تفاوت لوله های فولادی مانیسمان با لوله سیاه در میزان مقاومت لوله هاست. با توجه به این که لوله های بدون درز مانیسمان دارای جوش و درزی نیستند، مقاومت بالاتری نسبت به لوله های سیاه دارند. همچنین مهم ترین تفاوت بین لوله های مانیسمان با دیگر لوله ها در دنیا نداشتن درز است. در ادامه از فروشگاه اینترنتی آهن پرو شما را با تفاوت لوله مانیسمان و api و گالوانیزه آشنا می کنیم.

آشنایی با مفهوم لوله مانیسمان و لوله سیاه

لوله های فولادی سیاه از فولادی ساخته می شوند که با لایه ای مانند روی یا رنگ پوشش داده نشده است. از آن جایی که سطحی تیره دارد که در طی فرآیند تولید توسط اکسید آهن تشکیل می شود، به آن لوله سیاه می گویند.

تفاوت لوله های فولادی مانیسمان با لوله سیاه: لوله های مانیسمان از یک قطعه فلز تولید می شوند که در آن درز و یا اتصالی وجود ندارد. از این رو دارای سطحی عاری از درز و اتصال هستند و فرایند تولید آن ها براساس روش نورد گرم و سرد، کشش سرد و اکستروژن است. شکل آن ها نیز براساس دو دسته گرد و نامنظم هستند.

*برای آشنایی با «لوله مانیسمان چیست» روی لینک داده شده ضربه بزنید.*

تفاوت لوله های فولادی مانیسمان با لوله سیاه از نظر کاربرد

با توجه به این که لوله های استفاده شده در خطوط انتقال نفت و گاز باید باکیفیت باشد و وظیفه انتقال را بدون هیچ هدر رفت و خسارتی انجام می دهد. از این رو از آن ها در خطوط انتقال نفت و گاز استفاده می کنند. در ضمن به دلیل مقاومت در برابر فشار و دمای بالا در نیروگاه های حرارتی از آن استفاده می شود. همچنین در صنایع غذایی و انواع غلتک ها از آن استفاده می کنند.

از لوله های سیاه برای درست کردن تجهیزات و قطعات کشتی سازی استفاده کرده و همچنین برای توزیع گاز در داخل و خارج از منزل از آن ها استفاده می کنند. لوله های سیاه به عنوان بخش مهمی در سیستم آب و فاضلاب هستند و پروفیل تولید شده از آن ها دارای کیفیت بالای است. در ساخت تجهیزات اعمال فشار و بخار به کارگیری لوله های سیاه بسیار عالی است.

روش تولید لوله مانیسمان و لوله سیاه چگونه است؟

در ادامه مقاله تفاوت لوله های فولادی مانیسمان با لوله سیاه، توضیح می دهیم که مراحل تولید این نوع لوله ها متفاوت بوده اما بخش های شبیه به هم دارند. اولین مرحله برای تولید لوله های مانیسمان برش ورقه هست که این برشکاری به وسیله دستگاه های مخصوصی صورت می گیرد. سپس مرحله گرمادهی به قطعه برش داده شده می باشد و مراحل گرد کردن شمش گداخته و شیلیک سمبه بعد از آن است. در مرحله بعد تاب گیری صورت می گیرد که سمبه از این ساختار خارج شده و با دستگاه های به خصوصی کشش در لوله فولادی می افتد و بعد از خنک شدن و برش دادن فرایند اسیدشویی اعمال می شود.

به دلیل خارج کردن قطعه های اضافی در ساختار محصول آن را سمباده کشی کرده و در آخر لوله را رنگ می کنند و برای فروش بسته بندی می کنند. برای تولید لوله های سیاه ابتدا لوله را در اندازه های مشخصی آماده کرده و آن ها را به لوله تبدیل می کنند. محل اتصال ورق ها به وسیله دستگاه جوشکاری بوده و بخش های اضافی به وسیله دستگاه برداشته می شود. سپس وارد مرحله قاب گیری و صاف کردن می رسد که بعد از کنترل کیفیت سطح آن را با استفاده از اکسید آهن پوشانده می شود. البته لازم به ذکر است که برای افزایش مقاومت و ماندگاری آن مراحل به خصوص دیگری نیز وجود دارد.

نتیجه گیری

لوله های بدون درز و درزدار شاید از نظر اندازه و مواد یکی باشند، اما فشار کاری لوله فولادی بدون درز به دلیل نداشتن درز جوش 20 درصد بیشتر می باشد. درزی که در لوله فولادی درزدار هست، موجب نگرانی استفاده کنندگان آن است. لوله مانیسمان دارای مقاومت بالای به خوردگی است، زیرا پتانسیل کمی در برابر ناخالصی دارد. لوله های درزدار دارای انعطاف پذیری بالای است، از این رو ممکن است که عیب های در آن ایجاد شود. برای آشنایی بیشتر شما در این مقاله از فروشگاه اینترنتی آهن پرو در مورد تفاوت لوله های فولادی مانیسمان با لوله سیاه توضیح دادیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس