برای استفاده از خدمات برشکاری لیزری نیاز به انواع دستگاه برش لیزر فلزات خواهیم داشت. بدون شک ویژگی، کاربرد و قیمت دستگاه برش فلزات در هر کدام از مدل‌ها فرق داشته و موجب تفاوت در نرخ برشکاری آن‌ها می‌شود. از این رو شما برای استفاده مقرون به صرفه از خدمات برش لیزری نیاز به شناخت انواع دستگاه‌های آن دارید. در ادامه از این مطلب از سایت آهن پرو شما را با برش لیزری CO2، لیزر فیبر و برش لیزری Nd:YAG/Nd:YVO آشنا می‌کنیم.

انواع دستگاه برش لیزر فلزات

به طور کلی پرتو لیزر یک پرتو متمرکز نور است که اغلب تا 15 کیلووات توان را بر روی ناحیه‌ای به قطر چند میلی متر متمرکز می‌کند. زمانی که مواد مناسب برای برش لیزر در معرض پرتو قرار می‌گیرند، تبخیر می‌شوند. انواع دستگاه برش لیزر فلزات مدرن در بازار موجود بوده تا انواع فلزات را با توجه به نیاز مشتری در ابعاد مورد نظر در طیف گسترده‌ای از ورق‌های فلزی برش دهد. برای آشنایی با انواع آن ما را در ادامه همراهی کنید.

برش لیزری CO2

این نوع برش لیزری یک لیزر CO2 الکتریسیته را از طریق یک لوله پر از مخلوط گاز عبور می‌دهد و پرتوهای نور تولید می‌کند. لوله ها حاوی آینه‌هایی در هر انتها هستند که یکی از آینه‌ها کاملا بازتابنده و دیگری جزئی است و مقداری از نور را از خود عبور می‌دهد. مخلوط گاز معمولاً دی اکسید کربن، نیتروژن، هیدروژن و هلیوم بوده و در بین انواع دستگاه برش لیزر فلزاتُ لیزرهای CO2 دارای نور نامرئی در محدوده مادون قرمز دور طیف نور می‌باشند. بالاترین قدرت لیزرهای CO2 تا چندین کیلووات برای ماشین‌های صنعتی کاربرد داشته و ماشینکاری معمولی آن دارای توان 25 تا 100 وات با طول موج 10.6 میکرومتر هستند.

این نوع لیزر بیشتر برای کار با چوب یا کاغذ، پلی متیل متاکریلات و سایر پلاستیک های اکریلیک رایج است. همچنین برای کار با چرم، پارچه، کاغذ دیواری و محصولات مشابه کاربرد دارند. در واقع لیزر CO2 به عنوان انواع دستگاه برش لیزر غیر فلزات مانند آلومینیوم استفاده می‌شود.

لیزرهای فیبر

این دسته از ماشین‌ها جز گروه لیزرهای حالت جامد بوده که پرتو را با استفاده از الیاف شیشه‌ای طراحی شده مخصوص تقویت می‌کنند و انرژی را از دیودهای پمپ می‌گیرند. دارای طول موج کلی 1.064 میکرومتر بوده که قطر کانونی بسیار کوچکی تولید می‌کند. قیمت دستگاه برش لیزر فلزات فیبر در بین انواع دستگاه برش لیزر فلزات گران‌تر است.

لیزرهای فیبر به طور کلی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری کار می‌کنند و دارای عمر طولانی حداقل 25000 ساعت لیزر هستند. بنابراین، لیزرهای فیبری چرخه عمر بسیار طولانی تری نسبت به دو نوع دیگر دارند و توانسته پرتوهای قوی و پایداری تولید کنند. آنها می توانند شدت پرتوهای را 100 برابر بیشتر از لیزرهای CO2 با همان مقدار متوسط ​​توان مدیریت کنند. یکی از مدل‌های فرعی انواع دستگاه برش لیزر فلزات، MOPA بوده که مدت زمان پالس قابل تنظیم دارد. از این رو لیزر MOPA یکی از انعطاف‌پذیرترین لیزرهاست که برای چندین کاربرد استفاده می‌شود.

برش لیزری Nd:YAG/Nd:YVO

این دستگاه‌ها قدرت برش بسیار بالایی را فراهم می‌کنند و به دلیل این‌که قیمت دستگاه برش فلزات Nd:YV و Nd:YAG بالا بوده و طول عمر آن‌ها بین بین 8000 تا 15000 ساعت برای خرید گزینه مناسبی نیستند. در بین انواع دستگاه برش لیزر فلزات آن‌ها دارای طول موج 1.064 میکرومتر هستند و برای طیف وسیعی از کاربردها، از پزشکی و دندانپزشکی گرفته تا نظامی و تولیدی مفید می‌باشند.

دستگاه‌های برش لیزری Nd:YAG و Nd:YVO هم برای فلزات (روکش‌دار و بدون روکش) و غیر‌فلزات از جمله پلاستیک قابل استفاده هستند. لیزر Nd:YVO4 با لیزرهای با ضریب NLO بالا (LBO، BBO، یا KTP) برای تغییر فرکانس خروجی از مادون قرمز نزدیک به سبز، آبی یا حتی UV ترکیب شده است که عملکردهای مختلفی به آن می‌دهد.

کاربردهای دستگاه برش لیزر فلزات

برش لیزری، به ویژه در رابطه با خمش یا  تاشو، تقریباً در هر صنعتی به نحوی دیده می‌شود.از قطعات خودرو گرفته تا کیس‌های کامپیوتر، براکت‌های صنعت پزشکی برای بازسازی انبار، برش لیزری می‌تواند راه بسیار خوبی برای ساخت براکت‌ها، علائم، روکش‌ها و هر قطعه سبک تا متوسط ​​دیگری در فلز باشد. صنایعی که از انواع دستگاه برش لیزر فلزات استفاده می‌کنند:

  • ساخت و ساز
  • خودروسازی
  • تولید لوازم الکترونیکی
  • صنایع هوا و فضا
  • ساخت لوازم خانگی
  • لوله‌کشی
  • صنایع کشتی‌سازی
  • و … .

چه فلزاتی را می‌توان با انواع دستگاه برش لیزر فلزات برش داد؟

یکی از مزیت های بزرگ خدمات برشکاری لیزری این است که تقریباً هر ماده‌ای را توانسته برش داد، از فلزات نازک گرفته تا فلزات ضخیم که شامل موارد زیر است:

  1. فولاد کم کربن
  2. فولاد نورد سرد
  3. فولاد ضد زنگ
  4. آلومینیوم
  5. تیتانیوم
  6. برنج
  7. فلز مس.

نتیجه‌گیری

دستگاه‌های برش لیزری بر اساس طول موج و قدرت توانسته برای برش و فرم‌ دادن به برخی از فلزات کاربرد داشته باشند. به‌عنوان نمونه برای برش فلزات غیرآهنی از دستگاه لیزر CO2 و برای فلزات سنگین از دستگاه لیزر فیبر استفاده می‌کنند. انتخاب کردن دستگاه‌ مناسب در بین انواع دستگاه برش لیزر فلزات موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود. شما برای دریافت خدمات برشکاری لیزری فلزات و غیر فلزات توانسته با کارشناسان خبره وبسایت آهن پرو در ارتباط باشید.

برگرفته از: www.3erp.com

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس