لوله پلی اتیلن جوشی چیست؟ نحوه اتصالات پلی اتیلن جوشی چگونه است؟ در ادامه این مطلب از سایت آهن پرو در مورد این نوع سوالات توضیح می دهیم. پلی اتیلن از ابتدای تاسیس در سال 1933 به یکی از شناخته شده ترین مواد ترموپلاستیک در جهان تبدیل شده است. تطبیق پذیری این ماده پلاستیکی منحصر به فرد از طریق کاربردهای مختلف آن ثابت شده است. استفاده اولیه از پلی اتیلن در طول جنگ جهانی دوم به عنوان جایگزینی برای پلاستیک در عایق الکتریکی بود.

امروزه پلی اتیلن به یکی از پرمصرف ترین ترموپلاستیک ها در جهان تبدیل شده است. رزین های پلی اتیلن مدرن اکنون برای کاربردهای جدی تری مانند لوله های گاز و پروژه های انتقال آب با فشار بالا، فرآیندهای دفن زباله، مخازن سوخت و سایر کاربردها در حال توسعه و طراحی هستند. در ادامه با ما همراه باشید در مورد این که چگونه این نوع لوله ها را به یکدیگر جوش می دهند، توضیح دهیم.

لوله پلی اتیلن جوشی چیست؟

به طور کلی جوشی بودن یا نبودن لوله به اتصال های آن بستگی دارد. در این محصول به نوعی از اتصالات که از طریق جوش به هم وصل می شوند، لوله پلی اتیلن جوشی گفته می شوند. نوع اتصال ها در لوله کاروگیت، لوله پلی اتیلن تک جداره و برخی دیگر از لوله های که دارای جنس پلی اتیلن می باشند، با یکدیگر کمی تفاوت دارند. در ادامه شما را با انواع اتصالات پلی اتیلن جوشی آشنا می کنیم.

اتصالات پلی اتیلن با جوش حرارتی یا اتصالات مکانیکی

از آنجایی که پلی اتیلن یک ماده ترموپلاستیک است، لوله ها و اتصالات پلی اتیلن را می توان با اعمال گرما و فشار همزمان تولید کرد و با استفاده از فرآیندهای جوشکاری حرارتی در دمای بالاتر از نقطه ذوب سطوح تماس، لوله های پلی اتیلن را می توان به طور دائم با هم جوشاند.

لوله ها یا اتصالات پلی اتیلن توسط جوش حرارتی یا اتصالات مکانیکی به یکدیگر متصل می شوند. لوله های پلی اتیلن را می توان با استفاده از اتصالات فشار، فلنج و… به لوله های دیگر متصل کرد. کاربر انواع مختلفی از اتصالات را برای انتخاب دارد. هر کدام از این اتصالات در شرایط اتصال خاصی که کاربر با آن مواجه می شود، مزایا و معایب خاص خود را دارد.

در مورد اتصال لوله های پلی اتیلن با یکدیگر و با اتصالات باید توجه داشت که ابتدا لوله و اتصالات استاندارد بوده سپس از تجهیزات استاندارد برای اتصال استفاده می شود و در نهایت نحوه اتصال توسط پیمانکاران اصولی و صحیح می باشد. تجهیزات مورد استفاده برای انجام فرآیند اتصال جوش حرارتی باید به طور ویژه برای کار با لوله و دستورالعمل های جوش طراحی شوند. علاوه بر این، تجهیزات باید به خوبی نگهداری شده و قابلیت عملکرد مطابق با مشخصات فنی اعلام شده را داشته باشند.

اتصال لوله های پلی اتیلن با جوش لب به لب یا BUTT WELD

در ادامه مطلب لوله پلی اتیلن جوشی چیست، توضیح می دهیم که به این نوع اتصال لوله های پلی اتیلن، اتصال حرارتی نیز گفته می شود که در این روش دو سر لوله های پلی اتیلن به صورت حرارتی هستند. این گرما توسط صفحه داغ ایجاد می شود و دمای صفحه داغ به حدود 210 درجه سانتیگراد می رسد. در مرحله گرمایش و سرمایش باید پارامترهای زمان و فشار مکانیکی روی لوله پلی اتیلن رعایت شود.

این نوع اتصال برای لوله های پلی اتیلن با قطر خارجی یکسان و ضخامت دیواره مشابه استفاده می شود. با توجه به تلرانس در ضخامت دیواره لوله های پلی اتیلن مارپیچ که بر اساس قطر داخلی تولید می شوند، ممکن است در تراز و اتصال لوله های پلی اتیلن به روش جوش لب به لب مشکلی ایجاد شود.

اتصال لوله های پلی اتیلن به روش جوش اکستروژن

این روش معمولا برای اتصال لوله های پلی اتیلن با سایز بزرگتر از 800 میلی متر، اتصال لوله های پلی اتیلن به آدامرو و ساخت اتصالات دست ساز استفاده می شود. ابتدا لبه های دو لایه یا لوله های پلی اتیلن و محل اتصال توسط سشوار گرم می شود سپس مواد پلی اتیلن مذاب توسط اکسترودر دستی بین دو لبه تزریق می شود. مواد به شکل سیم تغذیه می شود و با کمک کاردک مخصوص شکل می گیرد. در این روش مهارت و دقت جوشکار مهم است.

جوش اکستروژن از نظر آب بندی و استحکام مکانیکی بهترین روش برای اتصال لوله های پلی اتیلن است اما این روش نسبت به روش های دیگر به زمان بیشتری نیاز دارد و برای لوله های پلی اتیلن با قطر کم قابل اجرا نمی باشد.

اتصالات پلی اتیلن جوشی رزوه ای

لوله پلی اتیلن جوشی چیست: اتصالات رزوه ای برای لوله های کوچک (قطر بین یک هشتم تا 2 اینچ) استفاده می شود. رزوه روی لوله تا قطر اسمی 2 اینچ موجود است. یک ابزار رزوه کش بزرگتر نیز وجود دارد، اما با استفاده از کاهنده دنده کار می کند و به نیروی انسانی زیادی نیاز دارد. از آن جایی که اتصالات رزوه ای با ماشین یا دست انجام می شود، توصیه های سازنده باید به دقت دنبال شود. شکل رزوه های لوله باید به گونه ای باشد که با شکل اتصالات مطابقت داشته باشد.

اگر رزوه لوله بیش از حد بلند باشد، قبل از این که شیب رزوه ها اتصال را ببندد، جلوی اتصال باز می ماند. لوله ای که به درستی متصل شده است محکم است و یک نخ در بالای اتصال دیده می شود. هر چیزی کم و بیش نشان می دهد که نخ ها به درستی ماشین کاری نشده اند.

نتیجه گیری

استفاده از پلی اتیلن به عنوان ماده ای برای تولید لوله برای اولین بار در اواسط دهه 1950 رخ داد. کاربرد اصلی پلی اتیلن در مصارف صنعتی بود که بعداً در صنعت نفت و گاز نیز دنبال شد زیرا این صنایع به سبکی بادوام نیاز داشتند و موفقیت لوله های پلی اتیلن در صنایع مذکور باعث استفاده از این لوله ها در توزیع گاز طبیعی شد. برای استفاده از اتصالات در لوله های پلی اتیلن باید از انواع جوش ها استفاده کرد. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی آهن پرو شما را با لوله پلی اتیلن جوشی چیست و نحوه اتصالات پلی اتیلن جوشی از طریق انواع جوش ها آشنا کردیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس