روش تولید لوله گالوانیزه در انواع گوناگون رواج دارد. به طور کلی لوله های گالوانیزه به طور گسترده برای طیف گسترده ای از کاربردهای حمل و نقل آب، کشاورزی، مخابرات، لوله کشی و غیره شناخته شده اند. لوله های آهنی گالوانیزه به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و دوام آن برای استفاده در فضای داخلی و خارجی بسیار مناسب هستند. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که روش ساخت لوله گالوانیزه چیست؟ در ابن مطلب از سایت آهن پرو شما را با خط تولید آن آشنا می کنیم.

روش تولید لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه نتیجه یک فرآیند گالوانیزه است که در آن فولاد چندین مرحله برای به دست آوردن یک پوشش محافظ ساخته شده از روی را تجربه می کند. این امر دوام و استحکام فولاد را با محافظت در برابر خوردگی افزایش می دهد و ظاهری ناهموار به فولاد می بخشد.در ادامه شما را دقیق تر با روش ساخت لوله گالوانیزه اشنا می کنیم.

آماده سازی فلز

قبل از هر چیز دیگری برای روش تولید لوله گالوانیزه ، لوله های آهنی ابتدا از یک آماده سازی سطح دقیق عبور می کنند. چندین مرحله وجود دارد که فلز پایه قبل از رسیدن به فرآیند گالوانیزه باید طی کند. همه این ها باعث می شود که آهن برای مرحله بعدی آماده شود. به طور معمول، فرآیند آماده سازی سطح لوله های گالوانیزه به شرح زیر عمل می کند:

  1. ابتدا، فولاد با استفاده از محلول سوزاننده پاک می شود – یک ماده خورنده که در آن تمام روغن، گریس، کثیفی و درد اضافی را به طور کامل پاک می کند.
  2. پس از شستشوی محلول سوزاننده، لوله آهنی پاکسازی می شود. این فرایند یک نوع پاکسازی سطح فلز است که برای از بین بردن لکه ها، ناخالصی ها، آلاینده ها، زنگ زدگی یا رسوب فلزات آهنی استفاده می شود.
  3. لوله آهنی در محلول، اسیدی می شود تا از شر رسوبات آسیاب خلاص شود یا به عنوان سطح پوسته فولاد نورد گرم نیز شناخته می شود.
  4. پس از شستشوی محلول، لوله آهنی به روان شدن ادامه نخواهد داد. معمولاً کلرید آمونیوم روی همان چیزی است که به فلز پایه برای سرکوب اکسیداسیون سطح تمیز شده استفاده می شود.

غوطه ور کردن به روی مذاب

این مرحله دوم روش تولید لوله گالوانیزه می باشد. اگرچه تمام قطعات در فرآیند گالوانیزه مهم هستند، این مرحله و تکنیک است که آن را بسیار محبوب کرده است. در اینجا، لوله های آهنی در حمامی از روی مذاب با دمای حدود 449 درجه سانتیگراد یا 840 درجه فارنهایت غوطه ور می شوند. سپس یک لایه ضخیم و محکم روی سطح فلز پایه آلیاژ می کند. روی ماده ای است که مانع از عبور اکسیژن و آب از فلز پایه زیرین می شود.

برای برخی، سرب در حمام روی مذاب اضافه می شود تا بهبود حمام را افزایش دهد و روی اضافی را در لوله آهنی غوطه ور محدود کند. این همچنین به جلوگیری از تفاله شناور کمک می کند.

ممکن است با برخی از تولیدکنندگان مواجه شوید که از گالوانیزه سرد استفاده می کنند که در آن فلز پایه فقط با رنگ غنی از روی رنگ آمیزی می شود. با این حال، رایج ترین روشی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، گالوانیزه گرم است. ثابت شده است که از سال 1742 روش تولید لوله گالوانیزه گرم موجب محافظت ماندگارتر و بدون نیاز به نگهداری از فلزات را فراهم می کند.

خنک و خشک کردن لوله گالوانیزه

روش تولید لوله گالوانیزه: پس از انجام روش غوطه وری روی، اکنون زمان خنک شدن لوله های گالوانیزه است. به طور معمول، لوله های آهنی گالوانیزه در یک مخزن کوئنچ خنک می شوند تا به سرعت خنک شود و اثرات ناخواسته پوشش تازه تشکیل شده با جو محیط اطراف آن مهار شود.

کنترل کیفیت

لوله های گالوانیزه نیز درست مانند تمام محصولات تولید شده باید تحت کنترل کیفیت دقیق قرار گیرند. در مرحله از روش تولید گالوانیزه، محصول نهایی بررسی می شوند و مشخص می شود که آیا مطابق با مشخصات محصول نهایی هستند یا خیر.

البته لازم به ذکر است که هیچ پارامتر قطعی برای کنترل کیفیت وجود ندارد، زیرا هر تولید کننده راه ها و تکنیک های خاص خود را برای اطمینان از کیفیت و استانداردهای لوله های آهن گالوانیزه دارد.

نتیجه گیری

مزایای شگفت انگیز لوله های آهنی گالوانیزه بسیار زیاد است. با گالوانیزه کردن این لوله های فولادی، به دلیل خواص بدون زنگ زدگی و خوردگی و دوام فوق العاده آن، در طیف گسترده ای از کاربردها مورد استفاده هستند. در این مطلب در مورد روش تولید لوله گالوانیزه توضیح دادیم. برای خرید لوله های گالوانیزه به سایت آهن پرو مراجعه کنید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس