کاربردهای لوله فولادی و روش تولید لوله های بدون درز چیست؟ اگر شما به دنبال جواب این نوع سوالات هستید ما را همراهی کنید. لوله های فولادی به دلیل روش های مختلف تولید، تنوع شکل، انواع و ویژگی های فنی یکی از پرطرفدارترین مصالح ساختمانی می باشد. نوع لوله فولادی و مناسب بودن آن برای یک کار و پروژه خاص از دیدگاه سرمایه گذار یا ناظر ساخت بسیار مهم است. خواص مواد و تکنولوژی تولید بر استحکام مکانیکی، مقاومت آن ها در برابر دماهای بالا و مقاومت آن ها در برابر عوامل شیمیایی تأثیر دارد. در ادامه این مقاله از سایت آهن پرو شما را با لوله های فولادی و روش تولید لوله بدون درز آشنا می کنیم.

کاربردهای لوله فولادی چیست؟

کاربردهای مختلفی از لوله های فولادی وجود دارد که لزوماً خود را به صنعت ساختمان محدود نمی کند. همچنین به دلیل داشتن خواص مطلوب در بخش های مختلفی مانند کشاورزی، پتروشیمی یا معماری یافت می شود.

تولیدکنندگان لوله های فولادی می توانند فرآیندهای عملیات حرارتی را به منظور افزایش خواصی مانند استحکام کششی، ماشین کاری و سختی پذیری اعمال کنند. این به محصول اجازه می دهد تا برای سطح بالاتری از سایش و پارگی نسبت به حد متوسط ​​مناسب تر باشد و مقاومت کند. در ادامه مطلب کاربردهای لوله فولادی و روش تولید لوله های بدون درز شما را با کاربرد لوله های ضدزنگ آشنا می کنیم.

سیستم های آبیاری و کشاورزی

از کاربردهای رایج لوله های فولادی می توان در کشاورزی، به ویژه در سیستم های آبیاری اشاره کرد. به عبارت ساده، آبیاری روشی است که برای حفظ سلامت گیاهان استفاده می شود. به جای تکیه بر روش‌های دستی آبیاری سبزه، آبیاری روشی بسیار راحت‌تر و خودکارتر برای انتقال و توزیع آب است. این شامل لوله های فولادی، شیرها، اتصالات، فیلترها، قطره چکان ها، تجهیزات اتوماسیون و همچنین سایر اجزای آبیاری است.

لوله های فولادی به راحتی می توانند به عنوان یک کشتی برای حمل آبی که به طور مداوم در سیستم های آبیاری جریان دارد، عمل کنند. به دلیل استحکام، نیاز به نگهداری بسیار کمی دارند. اگرچه هزینه اولیه لوله‌کشی فولادی در آبیاری می‌تواند گران باشد، اما این امر در نهایت نتیجه خواهد داد و گزینه‌های مقرون به صرفه را ارائه می‌کند. هر کسی که از لوله های فولادی در این نوع سیستم استفاده می کند مجبور نیست برای تعمیرات غیر ضروری که ممکن است گران باشد هزینه کند.

کاربرد لوله های فولادی در لوله های برق

لوله های برق عمدتاً برای محافظت و تغییر مسیر سیم ها در یک سیستم الکتریکی استفاده می شود. اگرچه لوله ها را می توان از موادی مانند PVC، پلاستیک یا الیاف ساخت.لوله های فولادی که به عنوان لوله استفاده می شوند معمولاً به عنوان لوله های فلزی صلب نامیده می شوند.

این مجراها به جای استفاده از فولاد ضد زنگ، تحت فرآیند گالوانیزه قرار گرفته اند تا پوششی مقاوم در برابر خوردگی ایجاد کنند. RMC می تواند در طول های مختلف باشد، بسته به طول سیم کشی که قرار است محصور شود. Steel RMC محافظت عالی در برابر سیم های برق یا سایر موقعیت های سیم کشی معیوب ارائه می دهد.

روش تولید لوله های بدون درز چگونه است؟

لوله های فولادی به عنوان لوله های بلند و توخالی هستند که عمدتاً برای انتقال محصولات از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شوند. آنها عمدتاً با دو روش تولید متمایز تولید می شوند که منجر به لوله جوش دار یا لوله بدون درز می شوند.

در هر دو روش تولید، فولاد خام ابتدا به شکل اولیه کارآمدتر (شمش داغ یا نوار مسطح) ریخته می شود. سپس با کشیده کردن شمش فولادی داغ به بیرون در یک لوله بدون درز یا فشار دادن لبه‌های نوار فولادی مسطح به هم و مهر و موم کردن آنها با جوش، به لوله تبدیل می‌شود. در این بخش از مقاله کاربردهای لوله فولادی و روش تولید لوله های بدون درز شما را با شیوه ساخت لوله بدون درز آشنا می کنیم.

فرآیند آسیاب سنبه

در فرآیند تولید لوله آسیاب سنبه، شمش فولادی تا دمای بالا در کوره دوار گرم می شود. یک حفره استوانه‌ای که به آن حفره مادر نیز می‌گویند، با کمک یک سوراخ‌کننده چرخشی و مجموعه‌ای از آرایش غلتکی تولید می‌شود که سوراخ‌کننده را در مرکز بیلت نگه می‌دارد. قطر بیرونی سوراخ کننده تقریباً قطر داخلی لوله تمام شده است. با کمک یک آرایش غلتکی ثانویه، قطر و ضخامت بیرونی به دست می آید.

فرآیند آسیاب پلاگین Mannesmann

Mannesmann یک مهندس آلمانی بود که این فرآیند تولید لوله را اختراع کرد. در آسیاب پلاگین نورد، یک جفت رول مخروطی شکل – یکی بالای دیگری چیده شده است – در جهت مخالف جریان مواد عمل می کند. پوسته لوله توخالی با دیواره ضخیم با سنبه استوانه ای داخل آن به سمت رول های آسیاب پلاگین هدایت می شود. به محض اینکه توسط قسمت مخروطی گذرگاه کاری گرفته می شود، یک موج مواد کوچک از پوسته لوله توخالی بریده می شود.

این موج به ضخامت دیواره مورد نظر بر روی سنبه توسط قسمت صاف کردن گذرگاه ساخته می شود، با پوسته لوله توخالی به اضافه سنبه به سمت عقب در همان جهتی که رول ها در حال چرخش هستند – یعنی در جهت مخالف نورد – حرکت می کنند تا آنها به گذرگاه بیکار رول ها می رسند و رها می شوند. همانطور که پوسته لوله توخالی چرخانده می شود، یک بار دیگر بین رول ها به جلو رانده می شود و یک چرخه نورد جدید آغاز می شود.

فرایند اکستروژن

در ساخت لوله اکستروژن، یک بیلت گرم شده در داخل قالب قرار می گیرد. یک هیدرولیک شمش را به سنبه سوراخ‌کننده فشار می‌دهد و مواد از حفره استوانه‌ای بین قالب و سنبه جریان می‌یابند. این عمل باعث تولید لوله از بیلت می شود.

گاهی اوقات، تولید کنندگان لوله هایی با ضخامت بالا تولید می کنند که به نام توخالی مادر شناخته می شود. بسیاری از تولیدکنندگان لوله های ثانویه از این حفره مادر برای تولید لوله هایی با ابعاد مختلف استفاده کردند.

سخن پایانی

فولاد به عنوان یک آلیاژ، علیرغم تشکیل توخالی لوله فولادی، بسیار بادوام است. آن ها قادر به مقاومت در برابر دمای بالا و فشارهای بالا هستند که ممکن است در اثر استفاده طولانی مدت ایجاد شود. در این مطلب از سایت آهن پرو شما را با کاربردهای لوله فولادی و روش تولید لوله های بدون درز اشنا کردیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس