فولاد آلیاژی از چیست؟ به دلیل مقاومت بسیار بالای انواع آلیاژها و کاربرد بسیار زیاد ورق های آلیاژی شاید این سوال برای خیلی از افراد باشد که آلیاژ فولاد از چه موادی ساخته شده است. به طور کلی این محصول با عنصرهای گوناگونی به آلیاژ تبدیل شده است. در ادامه از این مطلب از سایت آهن پرو شما را با انواع، کاربرد و تفاوت فولاد آلیاژی با غیر آلیاژی اشنا می کنیم. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت ورق آلیاژی با کارشناسان فروش سایت آهن پرو نیز در ارتباط باشید و نسبت به خرید مستیقم و بدون واسطه اقدام نمائید.

فولاد آلیاژی از چیست؟

فولاد آلیاژی کلاسی از فولاد است که علاوه بر کربن، با عناصر دیگری از 1 درصد وزنی تا 50 درصد وزنی آلیاژ می شود که برای افزایش خواص مختلف مواد استفاده می شود. فولادهای آلیاژی از ترکیب فولاد کربنی با یک یا چند عنصر آلیاژی مانند منگنز، سیلیکون، نیکل، تیتانیوم، مس، کروم و آلومینیوم ساخته می شوند.

این فلزات برای تولید خواص خاصی که در فولاد کربن معمولی یافت نمی شود، اضافه می شوند. عناصر در نسبت‌ها (یا ترکیب‌های) مختلف اضافه می‌شوند و باعث می‌شوند که مواد جنبه‌های مختلفی مانند افزایش سختی، افزایش مقاومت در برابر خوردگی، افزایش استحکام، بهبود شکل‌پذیری به خود بگیرد. قابلیت جوش نیز می تواند تغییر کند.

*برای اطلاع بیشتر در مورد ورق‌های آلیاژی می‌توانید به صفحه «ورق آلیاژی چیست» مراجعه کنید.*

کاربرد فولاد آلیاژی:

فولاد آلیاژی یکی از انواع فولاد های با کیفیتی می باشد که از آن برای ساخت عناصر مختلف استفاده می کنند. حتی امروزه میلگرد آلیاژی نیز به تولید می رسد که این نوع میلگرد از منازل در برابر زلزله محافظت می کند.

فولاد آلیاژی به دلیل داشته ویژگی هایی همچون سختی، چقرمگی، مقاومت به سایش، شکل پذیری و… برای ساخت موتور جت، پره های توربین و… مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین این فولاد های آلیاژی هر کدام پاسخ های مختلفی در محیط های مغناطیسی می دهند و برای ساخت مبدل الکتریکی و ساخت موتور الکتریکی نیز کاربرد دارند و حتی ورق آلیاژی نیز امروزه به عنوان ورق ضد سایش و مستحکم در مکان های مختلف کاربرد داشته و از آن ها استفاده می کنند.

آنالیز انواع فولاد آلیاژی:

انواع فولاد آلیاژی به دو دسته فولاد کم آلیاژ و فولاد پر آلیاژ تقسیم می شوند و در اصل فولاد کم آلیاژ از دسته فولاد هایی می باشد که کمتر از ۸٪ عناصر آلیاژی در ساختار آن قرار دارند و فولاد پر آلیاژ از دسته فولاد هایی می باشد که بیشتر از ۸٪ آلیاژ در ساختار خود دارد. فولاد ضد زنگ نیز از دسته فولاد های پر آلیاژ می باشد انواع بهترین فولاد ها در صنعت عبارتند از:

  1. فولاد آلیاژی کروم دار؛
  2. فولاد آلیاژی وانادیوم دار؛
  3. فولاد تنگستن دار؛
  4. فولاد آلیاژی منگنز دار؛
  5. فولاد آلیاژی کبالت دار؛
  6. و…. .

انواع فولاد آلیاژی:

چندین زیر مجموعه برای فولادهای آلیاژی وجود دارد. این شامل:

  1. فولاد کم آلیاژ؛
  2. فولاد کم آلیاژ با مقاومت بالا (HSLA)؛
  3. فولاد پر آلیاژ؛
  4. فولاد ضد زنگ؛
  5. فولاد میکروآلیاژی؛
  6. فولاد پیشرفته پیشرفته (AHSS)؛
  7. فولاد ماراژینگ؛
  8. فولاد ابزار.

فولاد آلیاژی از چیست: فولادهای کم آلیاژ معمولاً حاوی کمتر از 8 درصد وزنی عناصر غیر آهنی هستند، در حالی که فولادهای پرآلیاژ حاوی بیش از 8 درصد وزنی عناصر غیر آهنی هستند. هر دو معمولاً دارای خواص مکانیکی برتر در مقایسه با فولادهای کربنی هستند.

طبقه بندی معروف ترین فولاد آلیاژی و کاربرد آلیاژ فولاد:

فولاد آلیاژی، فولاد کربنی را با مواد دیگری مانند آلومینیوم، نیکل یا مس ترکیب می کند تا با مشخصات یک پروژه مطابقت داشته باشد. فولاد آلیاژی در درجه اول بر اساس آلیاژ یا درصد آلیاژ طبقه بندی می شود.

فولاد با آلیاژ بالا

در ادامه مطلب فولاد آلیاژی از چیست، توضیح میدهیم که فولادهای پر آلیاژ با درصد بالایی از عناصر آلیاژی تعریف می شوند. رایج ترین فولاد پر آلیاژ فولاد ضد زنگ است که حداقل 12 درصد کروم دارد. فولاد ضد زنگ به طور کلی به سه نوع اصلی تقسیم می شود: مارتنزیتی، فریتی و آستنیتی.

  1. فولادهای مارتنزیتی حاوی کمترین مقدار کروم هستند، سختی بالایی دارند و معمولاً برای کارد و چنگال استفاده می شوند.
  2. فولادهای فریتی حاوی 12 تا 27 درصد کروم هستند و اغلب در خودروها و تجهیزات صنعتی استفاده می شوند.
  3. فولادهای آستنیتی حاوی سطوح بالایی از نیکل، کربن، منگنز یا نیتروژن هستند و اغلب برای ذخیره مایعات خورنده و تجهیزات معدنی، شیمیایی یا داروسازی استفاده می شوند.

فولاد کم آلیاژ

فولاد آلیاژی از چیست؟ فولادهای کم آلیاژ دارای درصد بسیار کمتری از عناصر آلیاژی هستند که معمولاً 1 تا 5 درصد است. این فولادها بسته به آلیاژ انتخابی، استحکام و کاربرد بسیار متفاوتی دارند. سازندگان فلنج های با قطر بزرگ معمولاً آلیاژهایی را برای خاصیت مکانیکی خاص انتخاب می کنند. تنوع آلیاژهای بالقوه باعث می شود فولاد کم آلیاژ برای پروژه های مختلف، از جمله آهنگری حلقه نورد بدون درز و تولید خروجی گل میخی مفید باشد.

انواع فولاد آلیاژی براساس نوع آلیاژ و غلظت:

  • آلومینیوم: اکسیژن، گوگرد و فسفر را از فولاد حذف می کند.
  • بیسموت: ماشین کاری را بهبود می بخشد.
  • کروم: مقاومت به سایش، سختی و چقرمگی را افزایش می دهد.
  • کبالت: پایداری را افزایش می دهد و تشکیل گرافیت آزاد را تشویق می کند.
  • مس: سخت شدن و مقاومت در برابر خوردگی را بهبود می بخشد.
  • منگنز: سختی پذیری، شکل پذیری، مقاومت در برابر سایش و استحکام در دمای بالا را افزایش می دهد.
  • مولیبدن: غلظت کربن را کاهش می دهد و استحکام دمای اتاق را افزایش می دهد.
  • نیکل: استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر اکسیداسیون را بهبود می بخشد.
  • سیلیکون: قدرت و مغناطیس را افزایش می دهد.
  • تیتانیوم: سختی و استحکام را بهبود می بخشد.
  • تنگستن: سختی و استحکام را بهبود می بخشد.
  • وانادیوم: چقرمگی، استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر ضربه را افزایش می دهد.

نتیجه گیری

فولادهای آلیاژی می توانند دارای طیف گسترده ای از عناصر باشند که هر کدام از آنها می توانند خواص مختلف مواد مانند مقاومت مکانیکی حرارتی و خوردگی را افزایش دهند. عناصر اضافه شده در مقادیر کم، کمتر از حدود 5 درصد وزنی باعث بهبود خواص مکانیکی می شوند. در این مطلب از سایت آهن پرو شما را با فولاد آلیاژی از چیست، آشنا کردیم. جهت خرید ورق آلیاژی به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس