در مورد انواع لوله مانیسمان چه می‌دانید؟ لوله مانیسمان لوله شناخته شده ای در صنعت لوله سازی است و ما قرار است تا در این مقاله از سایت فروشگاهی آهن پرو در مورد انواع لوله مانیسمان صحبت کنیم. لوله مانیسمان دارای رده های مختلفی است که هر کدام بنا به مشخصات فنی گوناگونی که دارند داری یک قیمت متفاوت می‌باشند که شما می‌توانید قیمت لوله مانیسمان را در صفحه لیست قیمت لوله مانیسمان مشاهده کنید.

لوله مانیسمان چیست؟

قبل از اینکه به موضوع انواع لوله مانیسمان بپردازیم به چیستی لوله مانیسمان اشاره می‌کنیم تا با این نوع لوله فولادی آشنا شویم و بعد با انواع مختلف آن نیز به صورت جزئی تر خواهیم رسید. لوله مانیسمان یک نوع لوله فولادی است که به واسطه روش تولید لوله مانیسمان دارای درز و یا نقطه جوش نمی‌باشد و این ویژگی باعث می‌شود تا دارای قدرت بیشتری در برابر دما و گرما باشد.

*برای اطلاع کامل از «لوله مانیسمان چیست» روی لینک کلیک بزنید.*

مشخصات فنی لوله مانیسمان

یکی از مهم ترین مشخصات لوله مانیسمان در این است که استاندار لوله مانیسمان طبق استاندارد های جهانی تعیین شده است. در اصل استاندارد ASME B3610 برای لوله های فولادی بوده و همچنین استاندارد ASME B3619برای ساخت لوله های استیل می‌باشند که این مورد شامل تمامی انواع لوله های مانیسمان برای ساخت می‌شود چرا که هر یکی از استاندارد ها شامل حداقل و حداکثر می‌باشند.

مسلما با توجه به مشخصات گسترده فنی لوله مانیسمان، قیمت لوله مانیسمان رده 40 با قیمت لوله مانیسمان رده 80 کاملا متفاوت است، همچنین لوله مانیسمان به دلیل داشتن استقامتی بالا دارای قطر کمی می‌باشند که این ضخامت کم نیز پاسخگو است و همچنین متقابلا با افزایش یافتن ضخامت لوله، قیمت ان ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. عمدتا لوله ها با انواع سایز های مختلف به تولید می‌رسند که لوله هایی با سایز 0.5، 0.75، و یک اینچ به روش سرد تهیه و تولید می‌شوند.

انواع لوله مانیسمان

لوله مانیسمان در رده های متفاوت نظیر رده 10، 20، 30، 40 و… تولید می‌شود که هر کدام از این رده ها نیز در مشخصات متفاوت فنی نیز دسته بندی می‌شوند از این رو شاهد انواع لوله مانیسمان هستیم که هر کدام برای موردی بهینه تر هستند. در ادامه با انواع لوله مانیسمان از منظر رده آشنا خواهیم شد.

لوله مانیسمان رده 10

لوله مانیسمان رده 10 جز لوله مانیسمان های سبک با ضخامت کم قرار می‌گیرد. این نوع لوله معمولا به صورت رو کار کاربرد دارد و در مواردی که قرار است لوله تحت فشار زیادی قرار بگیرد از این لوله به دلیل ضخامت کمش استفاده نمی‌شود.

لوله مانیسمان رده 20 نیز جز لوله مانیسمان های سبک قرار می‌گیرد و برای خطوط انتقال آب نیز کاربرد دارد. لوله مانیسمان رده 20 که یکی از انواع لوله مانیسمان است دارای ضخامت کمتری نسبت به لوله مانیسمان های رده 40و 80 است و از این رو برای پروژه هایی با فشار و دمای زیاد روی لوله عمدتا پیشنهاد نمی‌شود. دلیل اینکه قیمت لوله مانیسمان بیشتر از دیگر لوله ها می‌باشد بر این است که این لوله کاملا متفاوت از دیگر انواع لوله ها است. عمدتا لوله ها با انواع سایز های مختلف به تولید می‌رسند که لوله هایی با سایز 0.5، 0.75، و یک اینچ به روش سرد تهیه و تولید می‌شوند.

لوله مانیسمان رده 30

لوله مانیسمان رده 30 نیز مجددا در دسته لوله مانیسمان سبک قرار می‌گیرد و این رده نسبت به دو هم خانواده خود دارای ضخامت بیشتری هستند، پس علی القائده در مقابل فشار و دمای زیاد دارای مقاومت بیشتری هستند. لوله مانیسمان رده ۳۰ به نسبت ضخامت کمتر و وزن کمتری که نسبت به دیگر لوله های مانیسمان رده های بالاتر دارد دارای قیمت کمتری است این نوع لوله از انواع لوله مانیسمان همراه با دو رده قبلی خود یعنی لوله مانیسمان رده ۱۰ و رده ۲۰ دارای مصرف کمتری نیز در صنعت می‌باشند.

لوله مانیسمان رده 40

لوله مانیسمان رده ۴۰ یکی از پرمصرف‌ترین لوله ها بین انواع لوله بدون درز در صنعت است و این لوله در زمینه های مختلف صنعتی نسبت قیمت بهینه و کارایی زیادی که دارد استفاده می‌شود. لوله مانیسمان رده ۴۰ به نسبت لوله های مانیسمان معرفی شده تا اینجا دارای ضخامت بیشتر و مقاومت بیشتر در مقابل فشار و دما است. این نوع لوله در کارخانه های متفاوتی من جمله کارخانه لوله سازی کاوه، کارخانه لوله سازی اهواز و … تولید می‌شود.

لوله مانیسمان رده 60

اوله رده ۶۰ یکی دیگر از انواع لوله های مانیسمان است که کاربرد‌های کمتری به نسبت لوله مانیسمان رده ۴۰ و ۸۰ دارد و تنها در سایز بندی ۸ تا ۲۴ اینچ به تولید می‌رسد. لوله مانیسمان رده 60 با فولاد های کربنی به تولید می‌رسند و طبق استاندارد B36.10 ASME در ابعاد و وزن‌های مختلف به تولید می‌رسند. لوله رده ۶ دارای دیواره هایی محکم و یکپارچه هستند که به دلیل عدم وجود خط جوش، دارای مقاومت به‌خوردگی بالایی بوده اند و در کنار دوام بالا، قابلیت تحمل فشار بی‌نظیری نیز دارند.

لوله مانیسمان رده 80

لوله مانیسمان رده ۸۰ و ۴۰ از دسته پر فروش‌ترین محصولات لوله بدون درز هستند که به دلیل تحمل فشار بالا، به‌عنوان پرکاربرد‌ترین لوله‌ها به شمار می‌آیند و مشتریان صنعتی زیادی نیز دارند. این نوع لوله بدون درز به دلیل داشتن ضخامت بالا و وزنی بیشتر،دارای استحکام و مقاومت بی‌نظیری نیز هستند که به همین دلیل از این محصول در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی استفاده می‌کنند.

لوله مانیسمان رده ۱۲۰

لوله بدون درز با عملیات نورد گرم به تولید می‌رسند و بدون خط جوشکاری و درز و جوش هستند. در واقع این نوع لوله های بدون درز با آلیاژ فولاد و استیل تولید می‌شوند و مقاومتی بالا دارند. لوله مانیسمان رده ۱۲۰ فشار‌ بالایی را متحمل می‌شود و مقاومتی بالا در دما و فشار دارند. لوله بدون درز رده ۱۲۰ در حداکثر دمای ۱۴۰ درجه فارنهایت مقاومت بالایی دارند و خاصیت ضد خوردگی سبب می‌شود تا در برابر اسید ها نیز مقاوم باشند.

لوله مانیسمان رده ۱۶۰

لوله مانیسمان رده ۱۶۰، یک نوع لوله کربنی آلیاژی است که از این لوله برای انتقال مواد کم فشار مانند مانند آب و گاز استفاده می‌کنند. لوله رده ۱۶۰ به صورت سیاه و گالوانیزه شده، مناسب کویل کردن، خم‌کردن، فلنج کردن و… برای مصارف خاص و جوشکاری هستند.

نتیجه گیری

در این مقاله از سایت آهن پرو به موضوع معرفی انواع لوله مانیسمان پرداختیم دانستن این موضوع برای افرادی که می‌خواهند در زمینه شناخت لوله مانیسمان اطلاعات کسب کنند می‌تواند جالب و کاربردی باشد. در این مقاله در مورد لوله مانیسمان رده ۱۰، رده ۲۰ و لوله مانیسمان رده ۴۰ نیز صحبت کردیم. در صورتی که علاقه مند به دانستن قیمت لوله مانیسمان هستید به شما صفحه خرید اینترنتی لوله مانیسمان را پیشنهاد می‌کنیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس