به طور کلی جدول استاندارد ورق های فلزی و آلیاژی به عنوان چندین فاکتور است که قبل از خرید ورق آلیاژی باید به آن توجه کرد. از مهم ترین فاکتورها در زمان خرید ورق های فلزی و آلیاژی نوع فولاد استفاده شده برای ساخت ورق آلیاژی است و از جمله موارد دیگر ضخامت ورق های فولادی و ابعاد ورق فولادی می باشد که بدین ترتیب برای خرید ورق آلیاژی باید به مکان های معتبر مراجعه کرده تا از کیفیت فولاد ورق ها اطمینان پیدا کنید. جهت اطلاع از قیمت ورق آلیاژی و فلزی می توانید با کارشناسان فروش سایت آهن پرو از طریق شماره ذکر شده ۴۸۰۰۰۲۰۱-۰۲۱ ارتباط برقرار کنید.

جدول استاندارد ورق های فلزی و آلیاژی

ورق های فلزی در انواع آلیاژهای گوناگون مانند برنج، مس، آلومینیوم و … ساخته می شوند. برای تولید آن ها از دو روش نورد سرم و نورد گرم استفاده می شود که ورق های فولادی ساخته شده از طریق نورد سرد را ورق روغنی می گویند و ورق های تولید شده از طریق نورد گرم را ورق سیاه می گویند. هر نوع از ورق ها دارای انواع گوناگونی است که ابعاد، وزن و ضخامت ورق های فولادی موجود در بازار متفاوت است. در ادامه شما را با جداول استاندارد ورق های فلزی آشنا می کنیم.

ورق های فلزی هر کدام بر اساس استاندارد های خاصی به تولید می رسند و در اصل هر کشوری استاندارد های مختص به خود را دارد که ایران نیز از استاندارد کشور های دیگر برای ساخت ورق فلزی و ورق آلیاژی استفاده می کند. هر یک از استاندارد های ورق آلیاژی دارای جداولی هستند که اطلاعات تخصصی همچون ترکیبات شیمیایی، خواص مکانیکی ورق ها و… را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.


ضخامت ورق های فلزی موجود در بازار نیز طبق استاندارد های بین المللی به تولید می رسند که در اصل در بین ورق های فولادی، ورق پانچ نیز زیر مجموعه ورق های فولادی می باشد که طی فرایند پانچ کاری سوراخ دار می شوند. این نوع ورق ها از لحاظ استاندارد و خواص مانند دیگر ورق ها می باشند.

*برای اطلاع بیشتر در مورد ورق‌های آلیاژی می‌توانید به صفحه «ورق آلیاژی چیست» مراجعه کنید.*

جدول استاندارد ورق گالوانیزه

روش گاوانی به عنوان کاربردی ترین روش برای گالوانیزه کردن است. روش تولید آن به این صورت است که ابتدا فلز را در حوضچه های مذاب روی غوطه ور کرده تا تمامی سطوح آن پوشانده شود. این محصول در سه نوع گالوانیزه بدون گل، گالوانیزه گل درشت و گالوانیزه گل ریز ساخته می شود. هر چه مقدار گل آن کمتر باشد دارای کیفیت بالاتری است.

به طور کلی استاندارد ورق های فلزی مانند ورق گالوانیزه با توجه به استانداردهای گوناگون مانند وزن پوشش روی، سرعت سرد شدن ورق، ظاهر قطعات، چسبندگی و … تقسیم بندی می شود. ورق های گالوانیزه که دارای دو نوع داخلی و خارجی است در ضخامت های 18/0 و 6 میلی متر وجود دارد که در استانداردهای CAN/CSA G164 ، AS/NZS 4680، 1461  ASTM A123 ISO است. جدول استاندارد آن به قرار زیر است:

استاندارد های جهانی ورق آلیاژی

ورق آلیاژی سیاه

زمانی که فرایند ذوب ورق در دمای بالا رنگ آن به صورت مات درآید به آن ورق سیاه می گویند. از این محصول در صنایع ساختمانی، کشتی سازی، خودروسازی، ساخت مخازن نفتی و ساخت تانکر استفاده می کنند. در تولید آن که به گروه گرم نیز معروف می‌باشد از فولاد های در مدل ST37 تا ST52 استفاده می کنند. ضخامت ورق سیاه از 1 تا 4 میلی متر است. دو نوع پرکاربرد آن شامل موارد زیر است:

  • ورق سیاه معمولی: در صنایع ساختمان سازی و سوله سازی کاربرد دارد. برای تولید آن از فولاد st37 استفاده می کنند.
  • ورق سیاه صنعتی: جدول استاندارد ورق های فلزی و آلیاژی نوع ورق سیاه استاندارد A516-GR، A516-GR، A283 و ST52 می باشد. در صنایع کشتی سازی و مخزن سازی از آن استفاده می کنند.

جدول استاندارد  وزنی ورق سیاه

جدول استاندارد ورق سیاه

استاندارد ورق های روغنی

ورق های روغنی یا ورق سرد در صنایع ساختمانی، لوازم خانگی و خودروسازی بسیار پرکاربرد می باشد. دلیل استفاده آن ها شکل ظاهری و صیقل آن ها می باشد. فرآیند تولید آن از طریق نورد سرد به این صورت است که ابتدا ورق سیاه با ضخامت بالا در نورد سرد قرار گرفته و بعد از انجام عملیات کشش به ضخامت پایین تر تبدیل می شود و بعد از اتمام فرایند به دلیل جلوگیری از زنگ زدگی روغن کاری می شود.

اگر می خواهید به عنوان یک فرد متخصص در زمینه فروش و تولید انواع ورق فعالیت کنید، باید با جداول استاندارد ورق های فلزی به خوبی آشنایی داشته باشید. ورق های روغنی از جنس فولاد هستند و با فرایند نورد سرد به تولید می رسند. در اصل ورق های روغنی پس از تولید روغن کاری می شوند و به همین دلیل به آن ورق روغنی می گویند.

ورق روغنی از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار می باشد که به همین دلیل از آن ها در ساختمان سازی استفاده می کنند. ورق روغنی در سیستم استاندارد DIN آلمان از لحاظ استحکام کششی به سه دسته تقسیم می شوند.

  1. ورق روغنی کیفیت کششی: با دو نوع فولاد ST13 و ST14 ساخته می شود. نوع ST13 دارای خواص کششی بوده و فولاد ST14 در زمان اکسیژن زدایی استفاده می شود.
  2. ورق سرد کیفیت معمولی: از ویژگی های آن می توان به عدم ترک خوردگی و سطح صاف آن اشاره کرد. به دلیل جوش پذیری خوب فولاد st12 از آن برای تولید استفاده می کنند.

جدول استاندارد ورق روغنی

در ادامه مطلب جدول استاندارد ورق های فلزی و آلیاژی شما را با استاندارد ورق سرد آشنا می کنیم که به شرح زیر است:

جدول استاندارد ورق روغنی

نتیجه گیری

ورق های فلزی و فولادی گوناگونی در صنایع مختلف استفاده می شوند. بررسی ها نشان داده است که حتی در گذشته نیز استفاده های زیادی از انواع ورق فلزی می کردند. استاندارد استفاده از ورق های فلزی و ورق آلیاژی باید به طور دقیق برای استفاده در صنایع گوناگون انجام شود. از این رو در این مطلب از سایت آهن پرو شما را با جدول استاندارد ورق های فلزی و آلیاژی آشنا کردیم که به واسطه فروشگاه اینترنتی آهن پرو نیز می توانید نسبت به خرید ورق آلیاژی با قیمت مناسب و بدون واسطه اقدام نمائید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس