در حال حاضر ساخت گلخانه با لوله داربست بسیار رایج است. گلخانه های داربستی دارای مزایا و معایبی هستند. شاید خیلی از افراد به دلیل مقاومت لوله گالوانیزه، به دنبال اموزش ساخت گلخانه با لوله گالوانیزه هستند. اما از طرفی به دلیل بالا بودن قیمت لوله گالوانیزه گلخانه ای سپنتا و افزایش قیمت سازه گلخانه گالوانیزه نسبت به هزینه ساخت گلخانه داربستی از احداث آن صرف نظر کنند. از این رو است که افراد به دنبال آموزش ساخت گلخانه با لوله پلی اتیلن، داربستی و … شده اند. شما از طریق سایت آهن پرو می‌توانید از قیمت لوله گالوانیزه گلخانه ای مطلع شده و نسبت به خرید لوله گلخانه ای اقدام نمائید.

ساخت گلخانه با لوله داربست چگونه است؟

به طور کلی لوله های داربستی از جمله لوله های درزدار هستند که هدف از تولید آن ها، نصب داربست است. جنس این محصول از فولاد بوده و به دلیل داشتن قابلیت زنگ زدگی در شرایط آب و هوایی گوناگون، برای مصارف صنعتی و موقتی استفاده می‌شود. به همین دلیل ساختن گلخانه با این لوله های دارای عمر بالای نیست. لوله های داربست(Scaffolding) در دو نوع سبک و سنگین و در سایزهای گوناگون در بازار موجود است که برای انتثال سیالات مناسب نیست.

انواع گلخانه بر اساس نوع سازه به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر یک سبب ایجاد ویژگی های خاص می‌شوند. لوله داربستی نیز نوعی لوله درزدار است که برای نصب داربست از آن ها استفاده می‌کنند. در اصل جنس لوله داربستی از فولاد است و لوله های داربست برای مصارف صنعتی و موقت مناسب می‌باشند و چرا که احتمال زنگ زدگی لوله ها در شرایط آب و هوایی مختلف وجود دارد. لوله داربست برای انتقال سیالات طراحی نشده و مناسب نمی‌باشند که در دو نوع لوله داربست سبک و سنگین به تولید رسیده اند.

مزایای استفاده از لوله داربست برای ساخت گلخانه

در میان مصالح گوناگون از جمله آلومینیوم، سنگ، چوب و … برای ساخت ساز گلخانه، لوله های داربستی دارای مزیت های بیشتری است. در ادامه شما را با این نوع مزایا از ساخت گلخانه با لوله داربست آشنا می‌کنیم.

  • دارای استحکام بالایی بوده و نسبت به مصالحی چون سنگ، چوب و … دارای طول عمر بیشتری است.
  • هزینه ساخت گلخانه داربستی مقرون به صرفه است و دارای وزن پایینی است.
  • ساخت گلخانه با لوله داربستی موجب مقاوم شدن سازه در برابر ضربات احتمالی و داشتن ساختار یکپارچه می‌شود.
  • قابلیت تولید در سایزها و اندازه های گوناگون را داشته و از این رو کارایی بالای در بیشتر بخش های گلخانه دارد.
  • برای ساخت بخش های گوناگون از جمله ستون، سقف و پایه گلخانه از آن استفاده می‌شود.

وزن لوله داربستی

یکی از مهم ترین کاربرد های اسکافولد پایپ ها در این است که در ساختمان سازی از آن ها استفاده می‌کنند که با اتصال دادن لوله داربستی به یکدیگر دسترسی کارگران به بخش های مرتفع ساختمان ها آسان می‌شود. وزن لوله داربستی برای گلخانه و دیگر مکان ها اهمیت زیادی دارد که با افزایش ضخامت لوله، وزن آن نیز افزایش پیدا می‌کند. در جدول زیر وزن لوله داربست را با ضخامت های مختلف، آورده ایم:

وزن لوله داربستی

وزن لوله(kg)

ضخامت لوله(mm)

طول لوله(m)

قطر بیرونی لوله(mm)

قطر بیرونی لوله(inch)

14.1

2

6

48.3

1.21

15.9

2.3

6

48.3

1.21

17.2

2.5

6

48.3

1.21

19.2

2.8

6

48.3

1.21

20.10

3.00

6

48.3

1.21

21.35

3.20

6

48.3

1.21

23.81

3.60

6

48.3

1.21

24.72

3.75

6

48.3

1.21

25.02

3.80

6

48.3

1.21

26.22

4.00

6

48.3

1.21

انواع لوله داربستی برای ساخت گلخانه

لوله داربست گالوانیزه

لوله های فولادی OD 48.3mm گالوانیزه برای مقاومت در برابر زنگ زدگی است. لوله داربست فولادی در ضخامت دیواره 4.0 میلی متر و در فولاد با چگالی بالاتر با دیواره 3.2 میلی متر در بازار موجود است.

امروزه به دلیل مشکلاتی که لوله های داربستی دارند، بیشتر از لوله گالوانیزه گلخانه ای برای ساخت گلخانه ها استفاده می‌کنند چرا که لوله گالوانیزه گلخانه ای فولادی هستند. لوله فولادی گالوانیزه دارای ابعاد و سایز های مختلفی هستند که اکثرا برای ساخت گلخانه ها از ابعاد لوله گلخانه ای شماره 3، 5، 6 استفاده می‌کنند.

جهت اطلاعات بیشتر مقاله لوله گلخانه ای چیست مطالعه کنید!

لوله داربست آلومینیومی

برای ساخت گلخانه با لوله داربستی می‌توانید از نوع آلومینیوم آن استفاده کنید. لوله های آلومینیومی OD 48.3 میلی متری در بازار موجود است. ضخامت دیواره لوله 4.47 میلی متر است. طول استاندارد 6.0 متر است، اما در صورت درخواست می‌توان لوله آلومینیومی را به اندازه های خاص برش داد.

مراحل ساخت گلخانه با لوله های داربستی

شما از طریق مواد گوناگون مانند میلگرد، لوله داربست، لوله گالوانیزه و … می‌توانید اقدام به ساخت یک سازه گلخانه بپردازید. فرایند ساختن یک گلخانه با لوله داربست شامل موارد زیر است:

  1. ابتدا به کمک ترابری حفاری، عرض و عمق محیط گلخانه را مشخص کرده و نقاط مشخص شده را به صورت مورب علامتگذاری کنید.
  2. سپس چارچوب یا قاب گلخانه را تا ارتفاع 10 الی 15 سانتی متر از زمین بچینید. این مرزبندی برای گلخانه است و از چوب های با ضخامت 25 میل یا تخته خرده چوب و سنگ های بلوکی سیمانی در ساختن قاب استفاده کنید.
  3. در ادامه فرایند ساخت گلخانه با لوله داربست، سیم مفتول یا مش فولادی در ابعاد مورد نیاز برای استفاده در ساختار گلخانه آماده کنید.
  4. مش ساخته شده از میلگرد فولادی را در جای خود و به شکل منحنی نصب کنید.
  5. در محل درون قاب و اطراف مش چند لایه بتن بریزید. لازم به ذکر است که ضخامت هر لایه بتن بین 15 تا 20 سانتی متر است.
  6. بعد از هر بار ریختن لایه بتن، آن را فشرده و اگر سنگ یا آجری در میانه بتن ها و در اطرافش وجود دارد، از محیط خارج کرده تا از به وجود آوردن حفره در فونداسیون گلخانه جلوگیری شود.

جان کلام

لوله های داربست از جمله انواع لوله فلزی هستند که جدای از ساختمان سازی، برای اجرای اسکلت گلخانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. داشتن مقاومت بالا، وزن بالا، قیمت مناسب و تنوع در سایز آن ها، موجب پررنگ شدن نقش لوله داربست می‌شود. در این مقاله از وبسایت آهن پرو شما را با ساخت گلخانه با لوله داربست آشنا کردیم. شما به صورت مستقیم و بدون واسطه می‌توانید نسبت به خرید لوله داربست اقدام نموده و از قیمت لوله گلخانه ای گلخانه ای مطلع شده و نسبت به خرید محصولات اقدام نمائید.

منبع: https://www.flyability.com/scaffolding

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس