به لطف پوشش روی، انواع لوله گالوانیزه دوام و مقاومت خوبی در برابر خوردگی را در مقایسه با فلز آهنی دارند. طیف محصولات از فلزات آهنی و با لایه روی یکسان است. فولاد گالوانیزه به طور گسترده ای در تامین آب، تامین حرارت، تامین گاز، ساخت و ساز، نصب تبلیغات در فضای باز، علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می شود. در ادامه از این مطلب از فروشگاه اینترنتی آهن پرو شما را با وزن و قیمت انواع اتصالات، سایز و تبدیل لوله گالوانیزه سبک و 16 آشنا می کنیم.

انواع لوله گالوانیزه چیست؟

هنگام استفاده از ماده ای مانند فولاد، باید در نظر داشت که در هنگام تعامل با هوا و مایعات مختلف اکسید می شود. برای کاهش این کیفیت منفی، گالوانیزه بهترین روش است. اکسیداسیون روی سریع تر است که از فولاد در برابر خوردگی محافظت می کند. انواع لوله های گالوانیزه اصلی از نظر تولید به قرار زیر است:

لوله فولادی گالوانیزه گرم

لوله گالوانیزه گرم از جمله انواع لوله گالوانیزه است که برای ایجاد واکنش فلز مذاب با زمینه آهن برای تولید یک لایه آلیاژی است، به طوری که ماتریس و پوشش با هم ترکیب می شوند. گالوانیزه گرم به این صورت است که ابتدا لوله فولادی را مذاب می کنند. به منظور حذف اکسید آهن از سطح لوله فولادی، پس از مذاب کردن، آن را در مخزنی از محلول آبی کلرید آمونیوم یا کلرید روی یا محلول آبی مخلوط کلرید آمونیوم و کلرید روی تمیز می کنند و سپس به داخل لوله می فرستند.

حمام آب داغ گالوانیزه گرم دارای مزایای پوشش یکنواخت، چسبندگی قوی و عمر طولانی برای انواع لوله گالوانیزه گرم است. زیرلایه لوله فولادی گالوانیزه گرم تحت واکنش های فیزیکی و شیمیایی پیچیده با محلول آبکاری مذاب قرار می گیرد تا یک لایه آلیاژ روی و آهن مقاوم در برابر خوردگی با ساختار فشرده تشکیل شود. لایه آلیاژی با لایه روی خالص و زیرلایه لوله فولادی یکپارچه شده است. بنابراین، مقاومت در برابر خوردگی قوی دارد.

لوله فولادی گالوانیزه سرد

لوله گالوانیزه سرد به نام الکترو گالوانیزه است. مقدار گالوانیزه بسیار کم است، فقط 10-50 گرم در متر مربع. مقاومت در برابر خوردگی آن بسیار متفاوت از انواع لوله گالوانیزه گرم است. به منظور اطمینان از کیفیت، اکثر تولید کنندگان لوله گالوانیزه در حد معمولی از آبکاری سرد استفاده نمی کنند. فقط شرکت های کوچکی که تجهیزات قدیمی دارند از الکتروگالوانیزه استفاده می کنند و البته قیمت آنها نسبتاً ارزان است.

انواع لوله گالوانیزه سرد در آینده اجازه استفاده به عنوان لوله آب و گاز را ندارند. لایه گالوانیزه لوله فولادی گالوانیزه سرد یک لایه آبکاری است و لایه روی به طور مستقل با بستر لوله فولادی لایه بندی می شود. لایه روی نازک است و لایه روی به سادگی به زیرلایه لوله فولادی می چسبد و به راحتی از بین می رود. بنابراین مقاومت آن در برابر خوردگی ضعیف است.

انواع اتصالات لوله گالوانیزه

یکی از وظایف اصلی لوله های گالوانیزه حمل و نقل مواد مایع و گاز است.  نصاب های مدرن از 3 روش اتصال برای لوله های فولادی گالوانیزه استفاده می کنند:

نصب کوپلینگ

این روش به عنوان اتصال بدون رزوه عمدتاً در خطوط انواع لوله گالوانیزه آتش نشانی استفاده می شود. به دلیل فشار زیاد محیط، نوع دیگری از اتصال از نظر فنی غیرممکن است. این روش مبتنی بر اتصال “قلعه” است – قسمت داخلی قفل کوپلینگ برای خطر روی قطعه کار ثابت شده است.

 اتصال رشته ای

یک رزوه در قسمت بیرونی انواع لوله گالوانیزه با رزوه کشی روی دستگاه یا با استفاده از قالب اعمال می شود. یک کلاچ با نخ چندین دور در سطح داخلی نیز به نخ می چسبد.

جوشکاری

رایج ترین روش؛ جوشکاری قوس الکتریکی تحت تأثیر جریان متناوب است. برای اتصال ارتباطات گالوانیزه، باید این روش را رها کنید – در حین جوشکاری، روی تبخیر می شود، در حالی که آئروسل جوشکاری برای سلامت انسان و محیط زیست مضر است. خود درز اتصال ضریب قدرت و عملکرد بلبرینگ خود را از دست می دهد.

بهترین گزینه اتصال برای انواع لوله گالوانیزه رزوه ای با کوپلینگ است. راحتی نصب با سهولت بعدی کار تعمیر ترکیب شده است. برای مهندسی عمران به ویژه مهم است که ابزار خاصی (دستگاه جوش، آهن لحیم کاری و غیره) برای اتصال مورد نیاز نباشد. در صورت لزوم، ساختار نصب شده را می توان دوباره با یک آچار معمولی جدا کرد.

مزایای انواع لوله گالوانیزه

فولاد خود یک ماده قابل اعتماد است و با استحکام بالا و عمر مفید کافی مشخص می شود. گالوانیزه کردن می تواند عملکرد لوله فولادی را بهبود بخشد و به دست می آورد:

  • مقاومت در برابر محیط های تهاجمی؛
  • درجه بالای حفاظت در برابر خوردگی؛
  • ظاهر زیبا و سطح صاف براق یا مات؛
  • خواص ضد باکتریایی روی از رشد باکتری های بیماری زا جلوگیری می کند. این ویژگی به ویژه برای لوله های آب و گاز مهم است؛
  • افزایش طول عمر رایزر گالوانیزه می تواند 50 سال باشد و فولاد 10-15 سال دوام می آورد.

نتیجه گیری

لوله فولادی گالوانیزه از فولاد کم کربن ساخته شده است. سپس از طریق فرآیند گالوانیزه گرم یا الکتروگالوانیزه با پوشش روی پوشانده می شود تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. انواع لوله های گالوانیزه دارای مقاومت در برابر خوردگی و دوام عالی هستند. بنابراین، در صنایع ساختمانی، شیمیایی، برق، ماشین آلات و سایر صنایع بسیار متنوع است. در این مطلب شما را با انواع لوله گالوانیزه، انواع اتصالات و سایز و تبدیل لوله گالوانیزه برق و ساوه آشنا کردیم. شما برای اطلاع از قیمت لوله گالوانیزه سبک و 16 با کارشناسان سایت آهن پرو در ارتباط باشید.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس