تفاوت لوله پلی اتیلن pe100 و pe80 در چیست؟ به طور کلی لوله پلی اتیلن pe80 سال ها می باشد که به صورت گسترده در بخش های مختلف استفاده می شوند. Pe100 نازک تر می باشد ولی قدرت و عملکرد بالاتری نسبت به PE80 دارد. در ادامه این مقاله از سایت آهن پرو شما را با قیمت لوله پلی اتیلن pe80، فشار، سختی، گرید لوله پلی اتیلن گازی آشنا می کنیم.

تفاوت لوله پلی اتیلن pe100 و pe80 با همدیگر چیست؟!

تولید کننده های لوله پلی اتیلن متوجه شدند که از طریق مواد جدیدتر می توان با افزایش دادن دانستیه و چگالی مواد اولیه آن، می توان لوله ای با تحمل فشار بالاتر در کنار ضخامت و وزن کمتر و قیمت پایین تر ساخت. از این رو اقدام به تولید لوله های pe80 کردند و این محصول بسیار در صنعت محبوب شد.

بعد از آن لوله pe100 تولید شد و دارای مشخصات فیزیکی و کارایی ویژگی های خاص و باکیفیت تر نسبت به لوله های pe80 می باشد. این محصول دارای دانسیته، ضخامت و وزن کمتر بوده و دارای قدرت تحمل فشار بالاتر و خاصیت ضداشعه ماورائ بنفش خورشید است. این نوع ویژگی ها از جمله مهم ترین وجه تمایز و تفاوت لوله پلی اتیلن pe100 و pe80 می باشد. برای انتقال سیالات توجه کردن به فرایند جوشکاری حائز اهمیت است که به دو صورت زیر می باشد:

  • جوش لب به لب (جوش دادن لوله های همجنس و pe80-pe80 یا pe100-pe100)
  • جوش الکتروفیوژن (جوش دادن لوله های پلی اتیلن غیرهمجنس)

تفاوت در مشخصات فیزیکی و شیمیایی لوله پلی اتیلن pe100 و pe80

از لوله های پلی اتیلن در صنعت گاز و و لوله های PE برای انتقال آب آشامیدنی و کاربردهای صنعتی استفاده می کنند. لوله های PE80 دارای PN12 می باشد. (برای اطلاع از فشار اسمی این محصول به مقاله pn در لوله پلی اتیلن چیست، مراجعه کنید!). حداقل مقاومت مورد تحمل آن ها (MRS) ، 8.0MPA (مکاپاسگال) هست.این نوع در رنگ بندی مشکی با نوار های زرد یا آبی و در قطرهای 20 تا 63 میلیمتر در بازار موجود است.

در مقابل لوله پلی اتیلن pe100 دارای قدرت بالاتر و کارایی بیشتری است و دیواره آن نازک تر می باشد. از نکته جالب در مورد تفاوت لوله پلی اتیلن pe100 و pe80 این است که با توجه به نازک بودن دیواره می تواند همان فشار کاری و عملیاتی را تحمل کند. این ویژگی موجب افزایش دبی آب و فاضلاب می شود.

فرق بین لوله پلی اتیلن pe100 و pe80 از نظر تولید

برای تولید کردن لوله های PE100 از مواد پلیمری کمتری استفاده شده و از این رو فضای خالی داخل لوله بیشتر است و جریان در آن به راحتی صورت می گیرد. از لوله پلی اتیلن HDPE برای ساخت آن استفاده می کنند و دارای درجه فشار لوله پلی اتیلن در این نوع PN16 و درجه مقاومتی MPA 10.0 است. برای استفاده های تجاری گزینه مناسبی است و در سایزهای 90 تا 710 میلی متر در بازار موجود است.

در مقابل از تفاوت لوله پلی اتیلن pe100 و pe80 در ساخت این است که لوله پلی اتیلن PE80 از مواد MDPE تولید شده و در دمای منفی 30 درجه سانتی گراد بسیار مقاوم در برابر ترک خوردگی است. درجه بندی و گرید لوله پلی اتیلن و sdr در لوله پلی اتیلن از مهم ترین عوامل برای در نظر گرفتن درجه فشار لوله است.

جان کلام

در حالت کلی تفاوت در بین لوله های پلی اتیلن pe100 و pe80 در چگالی آن هاست. لوله پلی اتیلن PE80 چگالی کمتری در برابر pe100 دارد. از این رو لوله های pe80 وزن و ضخامت بیشتری نسبت به لوله های pe100 دارند. داشتن ضخامت کمتر و قیمت مناسب و در نتیجه صرفه جویی در هزینه ها، مقاومت بالا در برابر فشارهای کاری بالا، قابلیت انتقال حجم زیاد سیال از مزایای لوله های پلی اتیلن pe100 نسبت به سایر لوله های پلی اتیلن می باشد. قیمت لوله پلی اتیلن pe80 در برابر pe100 مناسب تر می باشد. در این مقاله از وبسایت آهن پرو شما را با فشار، گرید و سختی لوله پلی اتیلن و تفاوت لوله پلی اتیلن pe100 و pe80 آشنا کردیم.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس