جوشکاری لوله، جوشکاری لوله ها من جمله جوشکاری لوله مانیسمان امری متداول در صنعت آهن آلات می باشد. همیشه برای اتصال لوله ها از فرآیندی تحت عنوان جوشکاری استفاده می شده است. امروز و در این مقاله از سایت آهن پرو قصد داریم تا با شما درباره جوشکاری لوله مانیسمان صحبت کنیم. جوشکاری لوله مانیسمان جزو جوشکاری های ساده نمی باشد بلکه دارای ظرافت های خاص خود، با توجه به نوع لوله است و عملاً نوعی تکنولوژی در زمینه جوشکاری آهن آلات است.

استاندارد جوشکاری لوله های فولادی:

باید قبل از شروع عملیات جوجشکاری لوله، استاندارد جوشکاری لوله های فولادی را در نظر بگیرید چرا که لوله مانیسمان جزء لوله های پر کاربرد در صنعت هستند و از دسته لوله های بدون درز به حساب می آیند که از نظرقیمت نیز قیمت لوله مانیسمان گران تر از دیگر لوله ها می باشد. به دلیل اینکه این نوع لوله ها بدون درز و جوشکاری هستند، بسیار سالم بوده و قیمتی بالاتر دارد.

همانطور که گفته شد جوشکاری لوله ها دارای استاندارد هایی می باشند که با انجام دادن عملیاتی بر روی آن ها این کار انجام می گیرد. جوشکاری لوله مانیسمان باید با دقت و حوصله زیادی انجام بگیرد که اگر غیر از این باشد مسلما کار به خوبی از آب در نمی آید و دچار مشکلاتی نیز خواهد بود، که علاوه بر داشتن دقت و حوصله زیاد نیازمند افراد متخصص و حرفه ای می باشد.

چیزی که شاید از نظر همه ما خیلی ساده به نظر بیاید و شاید موجب خنده بشود این است که حرکت دست در جوشکاری لوله اهمیت خیلی زیادی دارد که این کار تنها توسط افراد متخصص به خوبی انجام می شود.

انواع جوشکاری لوله مانیسمان:

ما به لوله ی لوله مانیسمان یا لوله بدون درز می گویم که بر اساس ساختار و شیوه ساخت دچار هیچ گونه درز و اتصالی نمی باشد. جوشکاری لوله مانیسمان نیز دارای انواع متفاوتی می باشد که در این بخش قصد داریم تا با انواع جوشکاری لوله مانیسمان با جزئیات بیشتر و کامل تر آشنا شویم. مدل های مختلفی که از جوشکاری لوله مانیسمان موجود می باشند عبارتند از:

  • جوشکاری قوس الکتریکی؛
  • جوشکاری لوله مانیسمان با گاز بی اثر؛
  • جوشکاری لوله مانیسمان با گاز تنگستن؛
  • جوشکاری لوله مانیسمان با شعله اکسی استیلن؛
  • جوشکاری به روش اتصال بوشنی جوشی SW؛
  • جوشکاری به روش اتصال پیچی یا رزوه ای Scrd؛
  • جوشکاری به روش اتصال جوشی لب به لب BW.

جوشکاری لوله مانیسمان با روش قوس الکتریکی:

جوشکاری لوله مانیسمان با روش قوس الکتریکی یکی از اولین روش های جوشکاری لوله مانیسمان می باشد این نوع جوشکاری لوله مانیسمان را به عنوان پایه ای ترین روش نیز می شناسند. برای انجام این نوع جوشکاری از یک باتری و یا منبع تغذیه الکتریکی با ولتاژ زیاد استفاده می کنند تا یک قوس الکتریکی را به وجود بیاورند و به وسیله آن جوشکاری لوله مانیسمان را انجام دهند. در این روش برای جوشکاری لوله مانیسمان از تفنگ جوشکاری که مجهز به الکترود باشد استفاده می شود. الکترود استفاده شده در این نوع جوشکاری بر اساس جنس لوله ای که قصد جوشکاری آن را داریم مشخص و انتخاب می شود.

جوشکاری با شعله اکسی استیلن:

جوشکاری لوله مانیسمان با استفاده از شعله اکسی استیلن جز ساده ترین روش جوشکاری لوله مانیسمان به حساب می آید. در این نوع جوشکاری برخلاف نوع قبلی گفته شده ما نیازی به هیچگونه جریان الکتریکی نداریم و این مورد جز یک ویژگی برتر برای این مدل جوشکاری به حساب می آید.بر اساس ساز و کار این نوع جوشکاری لوله مانیسمان با ترکیب دو گاز اکسیژن و استیلن و قرار دادن آن ها در محفظه های جداگانه و انتقال آنها به واسطه شلنگ و استفاده از مشعل فرآیند جوشکاری انجام می شود.

جوشکاری لوله مانیسمان با گاز بی اثر:

این نوع جوشکاری لوله مانیسمان نیز بر اساس جوشکاری قوس الکتریکی صورت می پذیرد، این مدل جوشکاری جز متداول ترین نحوه جوشکاری برای لوله های مانیسمان شناخته می شود. نکته ای که جالب است در مورد این مدل جوشکاری بدانید این است که به غیر از لوله مانیسمان برای انواع لوله های استیل من جمله لوله های آلومینیومی کاربرد دارد. شاید برای شما سوال شود که چرا این نوع جوشکاری لوله مانیسمان جزو متداول ترین روش هاست جواب سوال شما این است که دارای سرعت بالایی است.

مراحل قبل از شروع جوشکاری لوله مانیسمان:

  1. محلی که قرار است مورد جوشکاری قرار بگیرد باید اطراف اش خالی از هرگونه دمای اضافی و غیر طبیعی و حرارت بالا باشد.
  2. با توجه به اندازه لوله جوشکاری متناسب انجام شود.
  3. زمان بین پاس ها در جوشکاری باید رعایت شود.
  4. به این نکته توجه داشته باشید که قبل از انجام شروع عملیات جوشکاری باید در مورد جهت، زمان مصرف و خصوصیات الکتریکی آن آگاهی کاملی داشته باشید.
  5. به نوع اندازه گیره استفاده شده در بازه زمانی جوشکاری دقت و توجه داشته باشید.
  6. هیچگونه مواد اضافی و مزاحمی در اطراف محلی که قرار است جوشکاری شود نباید وجود داشته باشد.
  7. باید به اندازه و ساعت لوله ها توجه کافی داشته باشید تا با یکدیگر یکسان باشند.

نتیجه گیری:

در این مقاله از سایت آهن پرو و در ادامه مقاله های علمی پیرامون خرید اینترنتی لوله مانیسمان به بحث جوشکاری لوله مانیسمان و انواع آن نیز پرداختیم و به ذکر نکاتی در مورد نکاتی که باید قبل از شروع جوشکاری لوله مانیسمان به آن توجه داشته باشید نیز پرداختیم. امیدوارم که مطالب ارائه شده برای شما مفید واقع شده باشد.

تامین تجهیزات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی مشاهده وبسایت آماویس
تلگرام اینستاگرام تماس